Vilken olja?

Sv: Vilken olja?

Jag hittar inte referatet där jag läste det. Det var i Ridsport i en tidning juli -11. Måste leta så jag inte bara svamlar här.

Jag har en häst med lite känsligare mage än de andra i stallet, även fast hon är lika invand på betet t ex som de andra blir hennes mage oroligare och lösare ändå. Läste någonstans att linfröolja hjälpte till så magen inte blir lika känslig för foderbyten etc och tänkte därför att det kunde vara bra. Vad har ni hört om det? Har ni märkt av mycket när det gäller energin? För egentligen är hon ju ganska pigg så mer energi är vi ju egentligen inte ute efter... Andra tips om maggen? Är det någon som själv har använt linfröolja på sin eksemhäst? För i så fall kanske jag ska donera flaskan till stallets eksemhäst, som dessutom inte skulle må dåligt av lite mer energi :cool:

Kallpressad linfröolja är den bästa oljan att ge. Finns med E-Vitamin tillsatt. Praktiskt Bag-in-box är min favorit. Omega 3-fettsyran i oljan är väldigt känslig och bryts ned fort om den utsätts för luft.
Börja vänja in försiktigt med ca 0.5 dl åt gången.

Hugger första bästa.

Om man redan ger linfrökaka/expeller eller allt vad det kallas, hur mycket mer nytta gör linfröoljan då? Om man bara vill åt energin? Eller kan man lika gärna komplettera med typ rapsolja då?

(ja, jag vet att oljan pressats ur linfrökakan och att det bara är rester kvar :))

Finns inte så mycket Omega kvar i linfrökakan så jag hade kört med linfröolja i alla fall. Även om man bara är ute efter energin så hade jag valt linfröolja. Det blir inte så mycket dyrare per dag.

15 kr/l vs 40-50 kr/l beroende på om man väljer med e-vitamin eller inte. Dvs 140 kr/mån vs 372-465 kr/mån om hästen äter 3 dl.

Tur det är jag som slipper välja :p

Hrm... det var visst en del skillnad :o

Tänk om man hade brytt sig lika mycket över sin egen diet.

Ja, tänk :o

Om jag skulle ge så mycket som tre deciliter olja hade jag valt att ge 1 dl linfröolja och 2 dl rapsolja!

Smart! Ja, vad är eg lämplig mängd linfröolja att ge för att få de nyttiga effekterna? Min häst kanske också borde få lite utöver linfrökakan (0,1 kg tillsammans med 0,1 kg betfor)? Men jag behöver hålla nere hans MJ, är oljan "värd" det?

Jag ser effekt på pälsen på mina hästar med 0,25 dl linfröolja (med e-vit)!

Är det olja från Gunnarshög? Hur vet man (jag hittade inte så bra på hemsidan/webbutiken :o) hur mycket energi oljan innehåller? Jag funderar på att försöka få in 0,25-0,5 dl i min lilla ponnys foderstat trots allt, även om den redan går i taket på hösilaget i princip.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar