Vilken olja väljer jag?

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan. Tänkte börja lägga till olja i foderstaten, mest för hullets skull, vilken olja är bäst att välja då?

Mat, majs, raps, linfrö m.m?

Tacksam för svar. MVH Jossan

Sv: Vilken olja väljer jag?

Det spelar ingen roll vilken du väljer.

jo, det gör det.
jag vet inte så mycket om olja, använder mig inte själv av det, men vissa oljor innehåller mer eller mindre dåliga saker för hästmagar.
är inte helt säker, men jag tror att det är majsolja som ska användas.

Nej det gör det inte. HUR många gånger ska detta ämne egentligen disskuteras ? Det spelar ingen roll vilken olja du använder bara den är av livsmedelskvalite. Men jag tycker nog du bör förklara VAD som du anser vara dåligt i vissa oljor.

Än en gång, det spelar noll roll vad man använder för olja. Majsoljan/solrosolja må vara smakligare olja, men rapsoljan är nyttigare...men för den skull är man ju endast ute efter MJ, och det finns i alla oljor, och i ganska likvärdiga propotioner.

som sagt, jag kan inte så mycket om detta, men det ha något med fetterna i oljan att göra. fleromättande och enkelomättade osv....

och linfrö har en högre syra än övriga oljor har jag för mig....

vad bygger du din teori på?
för om det stämmer som du säger, spelar det ingen roll om ni som människor äter majsolja eller olivolja? borde väl vara samma sak?

Hejsan. Tänkte börja lägga till olja i foderstaten, mest för hullets skull, vilken olja är bäst att välja då?

Mat, majs, raps, linfrö m.m?

Tacksam för svar. MVH Jossan

Det har varit några trådar om detta.
Om du ska ge det för hullets skull bör du inte välja linfröolja. Det är den olja som innehåller flest nyttiga fettsyror men dels är den dyr och dels är den giftig i för stora mängder.
Jag ger mina rapsolja. Den innehåller en del av de nyttiga fettsyrorna, är den som är mest kontrollerad (och dessutom är det den billigaste, mindre intressant men ändå).

Läs gärna denna tråd.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=853866&highlight=rapsolja

Det har varit några trådar om detta.
Om du ska ge det för hullets skull bör du inte välja linfröolja. Det är den olja som innehåller flest nyttiga fettsyror men dels är den dyr och dels är den giftig i för stora mängder.
Jag ger mina rapsolja. Den innehåller en del av de nyttiga fettsyrorna, är den som är mest kontrollerad (och dessutom är det den billigaste, mindre intressant men ändå).

Läs gärna denna tråd.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=853866&highlight=rapsolja

Tack så mycket för hjälpen! Det får bli rapsolja. En till tjej i stallet som har det till sin häst också. :) Så det blir nog bra.

när jag var på foderföreläsning av Krafft så rekomenderade dom iaf Majs eller Soja olja. För de är de oljorna som innehåller mest essensiella fettsyror som Linolen (omega 3) och Linol (omega 6) får de i sig Linol och Linolen syra kan de tillverka andra nödvändiga fettsyror.
Sojaolja innehåller 56 % Linol
Majsolja innehåller: 63 % Linol
Och Oliv olja innehåller bara 3-4 % Linol

Jag har hört misstankar om att speciellt stons hormonbalans kan påverkas negativt av mycket rapsolja. Jag ger majsolja, känns safe och smakar ok tycker de.:)

när jag var på foderföreläsning av Krafft så rekomenderade dom iaf Majs eller Soja olja. För de är de oljorna som innehåller mest essensiella fettsyror som Linolen (omega 3) och Linol (omega 6) får de i sig Linol och Linolen syra kan de tillverka andra nödvändiga fettsyror.

Är du säker på att de innehåller så mkt?
Linfröolja som vad jag förstår är den olja som innehåller flest av dessa fettsyror består av 53% omega 3 syror.

altså det här är vad de sa på foderföreläsningen, så då hoppas man väl att de säger rätt....

altså det här är vad de sa på foderföreläsningen, så då hoppas man väl att de säger rätt....

Det är klart att man kan förvänta sig att det stämmer men jag tror inte att det gör det. Jag försökte leta lite igår kväll men hittade inte några exakta siffror. Men jag kan kolla det fast inte just nu.

Nu har jag letat lite om fettsyrorna. Det är nog så att det du skriver här stämmer. Men vad jag har förstått sedan tidigare är det rapsolja som är den olja som innehåller flest nyttiga fleromättade fettsyror för hästar näst efter linfröoljan. Det beror på att den viktigaste fettsyran av dessa två (linol och linolen) är (för hästen?) linolensyra. Det var därför jag reagerade på ditt inlägg tidigare.

Jag har hittat en gammal tråd om detta.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=616301&highlight=rapsolja+omega&page=3

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 857
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 676
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 651
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka