Vilken nivå

Q

QQH

är ni på? Tävlar vilka klasser? Bästa presation?

Jobbar som instruktörer och har vilken nivå på eleverna?

Typ av häst?

Sv: Vilken nivå

Jag både jag och min valack av den ädla rasen avdankad travhäst är på helt nybörjare-nivå :D Men vi är glada i alla fall ;)

Jag och min 10-åriga arab är på C-nivå och tävlar främst ridklasserna, WH, WR, WP, RE. Reining är roligast men WH går bäst. Bästa prestation är en tredje placering i WP på C-tävling. Sen brukar vi vinna WH men på D-nivå (har inte startat WH på C-nivå - det brukar inte bli någon klass...). Vinsterna i WH kommer antagligen av år av sitsträning i den engelska skolan, samt att min häst är enorm lättriden så det ser så himla lätt ut... ;)

Jag ska precis starta en omgång westernlektioner på lokala ridskolan och det blir mina första westernelever, vilket blir spännande. Nivån på mina elever är alltså nybörjare och de ska bekanta sig med grunderna och de olika tävlingsgrenarna. Har tidigare haft elever i engelsk ridning, distans och NH.

Annars satsar vi mest på distansritt där vi ska försöka nå till 12-mils nivå i år.

/Camilla

Jag & min qh vallack , har än bara tävlat i halter och howmanship (för han var skadad förra året), men i haltern har vi tagit hem 1 grand champion och tre reserve champion och 4 1a plac, och lite till (på AQHA shower)
Men när jag är hos min tränare (peter L.) så motionsrider jag hans pållar.
Har inga elever för då får jag inte tävla i amateur klasserna efter youth åren...
dessutom känner jag mej inte tillräckligt duktig för att lära ut till andraa. Först vill jag jobba för nån tränare i tysklan eller i USA.
:smirk: :smirk: :rofl: :bump: :banana: :d :p

QQH skrev:
är ni på? Tävlar vilka klasser? Bästa presation?

Jobbar som instruktörer och har vilken nivå på eleverna?

Typ av häst?

Jag har arabvalack på foder och vi tävlar lite grann på d-nivå. Högsta priset vi fått är en blågul i reining men jag håller egentligen en andraplats och en gång en tredjeplats i reining som högre prestation med tanke på konkurrensen och det mönster som reds.

Har inga planer att byta upp mig till c ännu. Är fullkomligt nöjd med att harva runt på d-nivå! :smirk:

nu har jag hållit uppe med tävlandet ett år, men innan tävlade jag flitigt på B-nivå.
Har tävlat i alla ridklasser men minst i WR eftersom den brukar bli inställd. Har championat från de andra fem, SM-medaljer...men den bästa placeringen är vinsten av riksfinalen i trail.

Nu vete tusan om jag inte tappat lusten att tävla. Träna är mycket mer inspirerande.

Eleverna har varit en brokig skara med olika inriktningar och behov. En del har tränat för tävling, en del har bara velat lära sig western som motionsridning, och allt däremellan. Plus många som inte rider western utan bara vill lära sig att kommunicera med hästen, eller problemlösning.

jag har tävlat mest med min connemara, och börjat lite smått med mitt unga quartersto. elevernas hästar har varit alla möjliga.

Har en 19-årig varmblodsvalack. Tävlar inte utan rider bara för att de är kul. Är även medryttare på ett paint-sto men hinner inte rida henne så ofta just nu tyvärr.

MIn travarkille är jätte duktig och vi har kommit ganska långt i westerndressyren hemma på egna ridbanan men några tävlingar blir det nog inte med honom.

Planerar dock att köpa tävlingshäst, quarter, till sommaren eller hösten. Pluggar nu så ekonomin sätter stopp tyvärr.

har en 7-årig quartervalack som jag har tänkt att börja tävla med i år. har tänkt o prova allt (utom ko-klasserna..) o se vad som är roligast.

har även en 2-årig quartervalack som jag ev ska tävla halter med. inget bestämt, mer fokus på den andra än så länge..

Har en vbl sto som jag har tävlat med 2ggr förra året på D-tävling.
Ställde upp i WR, WH o Pleasure.
Bästa placering 4:a i WR o Pleasure.

Jag är en total gröngöling som tävlat några små klubbisar.
Har en gammal, men välutbildad häst.
Gammelgubben

Jag har två connemaror som jag tävlar på C nivå, bäst går det i Showship at halter och Western pleasure. Har trännat i vinter för Per L, så jag skall även testa reining och ridning. :rofl:

Hehe vilken nivå.. ja det åter står att se! Ska tävla på söndag för första gången på länge... och det här är första gången på länge jag har en häst i träning under en längre tid.
Jag är Open ryttare, tävlar bara APHA nu. Och om jag skulle tävla wras så är det små tävlingar för träning.

Klasserna med denna hästen den här helgen blir WP och trail samt halter. Hon är en allsidig häst så det kommer bli lite av varje.

Min merit lista på tävlingsbanorna är inte den längsta! ;) Några KM placeringar och arab SM är vad jag hunnit med mäst pga brist på häst under längre tid, eller brist på häst som är 'star klar'. En annan merit är att jag jobbat på heltid ett år med paint och qh.

Har rid lektioner samt hanterings lektioner... Nivån är grunden! Och typ D tävling.. Jag tror starkt på att grunden är det A och O. Har haft blandade elever, både hobby ryttar, tävlings sugna, hopp/dressyr mfl. Tar i mot alla som vill lära sig mera om komunikation samt få en allsidig och stark häst. Sen "bryr" jag mig inte vad dom vill göra i slutändan.. ;-)

Rider/tränar nu ett paint sto på "längre sikt". Har annars haft arab. Men är öppen för alla raser!

Som uppföljning kan jag säga att jag nu har haft 10 lektioner med mina elever och det har gått bra. Efter nionde lektionen var tre av dem med på tävling (D) och två av dem tog 3 rosetter vardera! Det känns fint... :)

/Camilla

Har två arabston, mor och dotter. Mamman har jag tränat och tävlat i 10 år. Började på D-nivå och har sen tävlat C-nivå. Var med på Arab-SM 2000 (B-nivå) och knep ett silver i trailen.

Dottern tävlingsdebuterade nu i april på D-nivå med Walk´n ´Trot.
Oplac i TR,WR och WP, men en förstaplats i WH.
Ev. även en till tävling planerad i slutet av juli.

Jobbar inte som instruktör men hjälper gärna till så gott jag kan.

MVH
Linda Sjöblom

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen tävlar ponnyer och stora hästar på alla nivåer under fyra dagar hos Södertälje Ridklubb. I dag, lördag, rider även en fransk...
Svar
0
· Visningar
77
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tobias Grönberg har precis blivit A-tränare men har jobbat som tränare i nästan hela sitt liv samtidigt som han själv tävlat på högsta...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka