Vilken miss!!

H

hoppla

Jag har gjort en tabbe bara för att jag är en sån mes...
Jag har en kompis som köpt en häst av ett par här i närheten. Hon skulle även köpa årets hö utav dom. Paret verkade jätte pålitligt och trevligt så det fanns inget att oroa sig för tyckte hon så hon rekomenderade även mig att köpa mitt hö därifrån.

Sagt och gjort, jag ringde och frågade om höet och dom sa att det var BRA och att dom gjort en analys som sa att proteinet var på 44 och energien på 7,7.
Jag tyckte det var ok så jag bestämde en dag och tid för att hämta det. Några dagar senare åker jag och min man för att hämta det (ca 2 mil) med lastbil och hästtransport. När vi kommer fram och dom börjar lasta in höet så blev jag så chockad för det var inte grönt alls och viskade "hjälp det här höet är nog skit" till min man men höll god min och hjälpte till att lasta in det. Dom sa att höet var bara solblekt och att det ändå var så bra så...
Jag kunde inte med att säga att det här höet vill inte jag köpa! Delvis så litade jag liiite :o på dom när dom sa att det vara analyserat, dom ger det till sina egna hästar som dom föder upp plus att min kompis känner dom lite grann..

Analysen glömde vi givetvis att titta på men dom ringde någon dag senare och fråga om jag ville få den faxad men jag behövde inte det för jag hade redan skickat in en egen. Fast den dagen sa hon att värdet på proteinet var 37 istället.
Nå väl..... Analysen har kommit!! Gissa om jag höll på att svimma?!
Hör på det här; Smältbart råprotein; 14 g/kg foder Energi; 7,1 MJ/kg foder och även en delav de andra värdena var utanför ramarna...

Ska man skratta eller gråta??!! :rofl: :cry:

Ja hur som helst så är det nu tjafs om det här höet. Dom säger att det är fel på min analys fast vi skickat till samma ställe, att det inte kan stämma osv. Jag anser att dom ska komma och hämta sitt hö och lämna tbx pengarna helst även ersätta analysen...
Dom är inte av samma åsikt... Dom vill ha betalt för att hämta hem det eller att jag ska köra tbx det.
Nu till frågan; vad hade ni gjort och har ni hört talas om så här dåliga värden? :confused:

Sv: Vilken miss!!

En analys är ingen exakt vetenskap. Om ni har tagit från helt andra ställen än de gjort kan det mycket väl slå på rätt mycket. Har ni varit noga med att ta ett representativt prov? D v s alla blad och växter som är med i balarna?

Har själv tagit referensanalyser som slagit, har dragit ett medel av de två eller tre värden jag haft och fordrat efter det.

Jag har sett mycket sämre värden.

Fy f-n vad tråkigt. Jag råkade ut för liknande nu när jag köpte hö. Personen som sålde sa att höet var väldigt fint. Han hade sått hö och sa att det var mkt "gott" i det och detta var den allra första skörden. Nåväl jag hämtade hem ett parti i väntan på analysen. Det var rätt fräscht, lite mkt strå bara. Efter ett tag tyckte jag att det luktade konstigt och nämnde även detta vid nästa hämtning, men han luktade på det och sa till min sambo (som inte kan nåt om hästar) att det inte var dåligt. När jag fick hem det tog jag tussar i mitten på varje rundbal (15 kg) och de luktade inte gott!!! Grädden på moset var ju när analysresultatet kom, 7,1 MJ och 16 Smpr!!
Kan ju säga att jag har skaffat ett annat hö nu. Jag anlyserade det och det hade värdena: 8 MJ, 44 Smpr..lite skillnad.. Nu är jag jättenöjd, för det passar mina pållar perfekt....

Nej jag har kanske inte tagit av exakt allting som är med i balarna men jag har försökt att få med så mkt olika som möjligt...
Dom jag köpte av sa att jag kanske råkat få hö från en dålig åker... Kul! Jag skiter i varifrån jag fått höet för med de här dåliga värdena så vill jag inte ha det ändå... :smirk:
Om jag skulle använda mig av detta så får jag väl köpa tillskott för miljoner? *viss överdrift* Men det känns ju inte kul att ge min 4-åring som ska växa mer och muskla sig, ett sånt här dåligt hö...
Exakt hur gör ni när ni tar hö till analys? Kanske har jag gjort fel?? Från 2,5 ton hö så kah jag ju inte gå och ta med hö från axakt alla balar ju...

Jag skulle köra tillbaka det. Det blir billigare än att att komplettera med allt som behövs.

Men det kan stämma, jag säger inte att det gör det.

Jag tog ett år två prover på samma hö. Ett ute på fältet och ett på hösten ur småbalarna. Båda efter konstens alla regler. Prover på fältet visade 24 g i SRP och provet ur småbalarna blev 8 g i SRP. Anledningen till att jag gjorde det var att jag hoppades så innerligt att första provet skulle visa sig vara för lågt.

hoppla skrev:
? Kanske har jag gjort fel?? Från 2,5 ton hö så kah jag ju inte gå och ta med hö från axakt alla balar ju...

Väljer ut ett antal balar, gärna under intagningen så det fördelas på hela lasset. Öppnar balarna och delar dem försiktigt. Jag försöker ta ut små sjok utan att ta/dra för mkt i höt. Annars finns det höborrar, vet att jag sett någon form på en på ett analyseringsföretag.

Jag hittade vedträn, grenar och torkade stjälkar av någon stor växt i höbalarna... Hästägaren ska lämna tillbaka det.

:D Tja, jag hade trästolp i IKEA-stuk (beståndsdelar att fixa ihop själv) i mina i år. Men det var helt självförvållat. :o

:rofl: :rofl: Ja man kan hitta mkt roligt i höt ibland...
Kul eller ja kanske inte men ändå roligt att höra att fler än jag fått så dåliga värden... Trodde typ att dom var det uslaste man kunde få...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar