Vilken Mat och Sand?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Icka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 1 868
Sv: Vilken Mat och Sand?

lisa skrev:
Jag har senior. Har du en sån mugg? :)

Senior finns med på muggen, dock så använder jag inte Senior så jag kan inte mäta åt dig, de olika sorterna väger olika mycket per volymenhet.

Värt besväret? Med tanke på att det inte är besvärligt och med tanke på att mina katter mår mycket bättre av denna mat och med tanke på att de slipper få i sig en massa syntetiska konserveringsmedel/antioxidanter/färgämnen, härsket fett och en massa spannmål de inte har någon användning av... ja :smirk:

Jag betalar ungefär lika mycket i mat nu som när jag gav katterna RC torrfoder. Jag köper mald kalkon, kyckling, nötkött, vilkött, jag maler ner hel kyckling i köttkvarnen tillsammans med hjärta, njure och lever, detta blandar jag med finfördelade råa grönsaker eller kaninmage. Det går väldigt städat till faktiskt ;) Detta behöver jag göra kanske en gång i månaden. Sedan har jag kycklinghalsar, kycklingvingar och broskben från gris jag tinar upp och ger katterna. Det är lättsammare än att laga mat till sig själv.

Jag är själv vegetarian, men har faktiskt inga problem att hantera rått kött. Rått kött luktar ju ingenting, det är inte blodigt heller. TIllagat kött klarar jag däremot inte av, det luktar pest :D

För mig finns inte valet att gå tillbaks till kommersiellt foder längre.

Jag skulle nog sagt "dammar inte så mycket" istället. Jämfört med det andra jag hade ett tag dammar det väldigt lite. Det andra fick man gå ut ut badrummet och stänga dörren efter att man fyllt på och vänta tills dammet lagt sig typ. Munskydd hade definitivt inte varit ivägen i det fallet. Katty klarar jag att hälla upp utan munskydd i alla fall.

:eek: :eek: :eek:

Okej, det där hade jag definitivt INTE klarat av!! Jag är kraftigt illamående nu bara av att läsa ditt inlägg... Min mamma brukar göra kalvsylta vid jul (=mala kokt kalvkött i köttkvarnen) och då kan jag inte vistat i huset.

Jag är imponerad :bow:

Till er som bytt till egen mat: på vilka sätt mår katterna bättre, eller rättare sagt på vilka sätt mådde de dåligt innan? Har ni tips på "ingredienser" som man kan ge mycket kräsna katter som är svåra att få hull på (och som jag skulle klara av att ge utan att kräkas :angel: )

Mina katter var på inget sätt sjuka innan jag började ge dem hemgjord mat. De var i "normalt" allmäntillstånd eller vad man skall kalla det, jag tyckte ju att de mådde bra på den mat de fick då. De mer eller mindre regelbundna uppkastningarna med torrfoder från Geisha ansågs vara normalt enligt många, men jag tyckte det var lite märkligt. Geisha var lätt överviktig (notera, hon åt light-torrfoder) och Sol var lätt underviktig så hon fick kattungemat. De var allmänt normala vad gäller hälsa. De hade aldrig varit sjuka.

Jag trodde inte att foderbytet skulle göra någon större skillnad, men jösses vad fel jag hade :eek:

- Geisha slutade kräkas
- Geisha började långsamt gå ner i vikt
- Sol kom väldigt snabbt upp till normalvikt och ligger stadigt där
- Mjället i Geisha päls försvann och de har allmänt mer lyster i pälsen, de fäller mindre
- De BAJSAR mindre och det LUKTAR inget om bajset
- De är piggare (beror antagligen på att de får i sig mer vätska nu)
- Deras tänder är rena och fina nu när de får råa köttiga ben, jag slipper borsta deras tänder
- Tro det eller ej, men de har mindre öronvax nu

Om Geisha kan jag rent allmänt säga att hon blev 2 år yngre. Hon är ingen gammal katt (hon var 4 år när jag började ge hemgjord mat), men nu är hon som en kattunge igen, precis som devons skall vara.

Något även kräsna katter brukar uppskatta är fläskfärs och det klarar du nog av att ge också ;) Ger man rått kött varje dag bör man tillsätta kalcium så att inte kalcium/fosforkvoten rubbas.

Ni som lagar egen mat skulle nog tjäna er en bra hacka på att sälja eran hemagjorda kattmat! Verkar finnas många som är intresserade men inte kan, orkar, vill eller vågar göra mat själva. Jag skulle íaf definitivt köpt av er ;)

Senast ändrad av en moderator:

ja, det var en bra idé :idea: jag skulle iaf vilja prova om det passade tant... ingen som vill svänga om Lund med lite mosade inälvor? :angel:

sol: går det bra med blandfärs...? inte lika fett kanske men det har vi hemma. Kan ju prova med en liten klick om hon gillar iaf. är det bara att tina upp och ge :confused:

tonfisk gillar hon ju....vad anser ni "matexperter" om det som kattföda? lär ju knappast vara komplett ut näringssynpunkt, vad skulle man kunna ge för smaskens att komplettera med (förutsatt att katten även äter "helfoder" fast inte i tillräcklig mängd...)?

Blandfärs funkar det också, eller för mina katter iaf :D Tonfisk undviker jag att ge, undviker öht fisk då det inte är särskilt välbalanserad kattmat, men jag ger rå fisk ibland. Tonfisk är en rovfisk och de tenderar, likt alla rovdjur, att samla på sig tungmetaller som t ex kvicksilver.

Jag bor i Eslöv, flyttar in till Lund i april så det är bara att komma förbi och hämta lite kattkäk :d

Det är väl inte många fiskar som inte är rovfiskar i någon mening. Det finns inte sådär väldigt mycket att beta på under vattnet, så de fiskar som har specialicerat sig på detta är inte alls lika många som de som äter andra fiskar, kräftdjur, insekter, musslor/snäckor osv

Min lilla 3åriga kissekatt är otroligt kräsen! Han äter INTE någon annan mat än sina pulor (Hill´s) Inte ens leverpastej går hem hos honom.. Min katt "går på toa" ute. Tycker inte´man ska ha en innekatt.. Katter är ju gjorda för att de ska kunna jaga o.s.v! Hill´s är nog ganska dyrt... men om inget annat duger så ;)
/Aprile

Ingen som gör egen mat som bor i närheten av gbg? Kanske kan skicka via post annars! :D ;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 325
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 805
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 827
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 250
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Nattåget Stockholm-Kiruna...
  • 1 april 2025

Hund, Katt, Andra Djur