Sv: Vilken Mat och Sand?
Mina katter var på inget sätt sjuka innan jag började ge dem hemgjord mat. De var i "normalt" allmäntillstånd eller vad man skall kalla det, jag tyckte ju att de mådde bra på den mat de fick då. De mer eller mindre regelbundna uppkastningarna med torrfoder från Geisha ansågs vara normalt enligt många, men jag tyckte det var lite märkligt. Geisha var lätt överviktig (notera, hon åt light-torrfoder) och Sol var lätt underviktig så hon fick kattungemat. De var allmänt normala vad gäller hälsa. De hade aldrig varit sjuka.
Jag trodde inte att foderbytet skulle göra någon större skillnad, men jösses vad fel jag hade
- Geisha slutade kräkas
- Geisha började långsamt gå ner i vikt
- Sol kom väldigt snabbt upp till normalvikt och ligger stadigt där
- Mjället i Geisha päls försvann och de har allmänt mer lyster i pälsen, de fäller mindre
- De BAJSAR mindre och det LUKTAR inget om bajset
- De är piggare (beror antagligen på att de får i sig mer vätska nu)
- Deras tänder är rena och fina nu när de får råa köttiga ben, jag slipper borsta deras tänder
- Tro det eller ej, men de har mindre öronvax nu
Om Geisha kan jag rent allmänt säga att hon blev 2 år yngre. Hon är ingen gammal katt (hon var 4 år när jag började ge hemgjord mat), men nu är hon som en kattunge igen, precis som devons skall vara.
Något även kräsna katter brukar uppskatta är fläskfärs och det klarar du nog av att ge också

Ger man rått kött varje dag bör man tillsätta kalcium så att inte kalcium/fosforkvoten rubbas.