Vilken Mat och Sand?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Icka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 1 868
I

Icka

Tänkte att alla experter här inne skulle få säga sitt ang kattmat & - sand. Är ju som sagt nybliven kattförälder och har liksom gått vilse lite granna i djugeln av produkter!

Vilket märke använder du på mat/sand?
Varför?
Prisvärt?

Kom igen nu! Gör lite reklam för erat favoritmärke! ;)

Sv: Vilken Mat och Sand?

Allt är ju beroende av smak.
Jag använder Felius Ultra sand och är supernöjd. Den är dock rätt svår att få tag på, finns inte på alla djuraffärer. Jag vet att åtminstone Snurpe här använder den och är också mycket nöjd.
Mina får Royal Canin torrfoder, förutom min njursjuka kisse som får Specific FKD, ett speciellt njurfoder.
Ska du ge torrfoder rekomenderas väl nått av dom syrare märkena, Royal Canin, Hills, Nutro... Iams finns också, det har dock varit lite turer runt dom om trista behandlingsmetoder av deras försöksdjur. Dock är inget märke som säljs i Sverige fritt från sånt, så det är en smaksak. Se tråden om Procter&Gamble på Senior så får du se mer om just Iams.

Felius Ultra kostar 99:-/10 kg. Jag har 2,5 katt kan man väl säga, 2 innekatter och en som går ut när hon vill. För dessa går det ca 10 kg/mån dvs en påse/månad.

Jag har uppfödarrabatt på RC så jag är osäker på priserna där, men jag tror att 2 kg kostar 169:-, men kattungefodret RC Kitten kostar något mer.

Dock ska jag nu testa Sols recept på mat som man gör själv, dvs rått kött mm för att se hur det fungerar. Har haft mina på RC i 4 år och det har fungerat bra, men nu är min fd avelshona lite för omfångsrik och banta en katt på torrfoder är mycket svårt.

Kör nu RC kitten till kissen. Men det börjar bli dags för vuxenmat. Undrar vad man ska välja då.
Köper katty kattströ. Billigt, ingen äcklig parfymdoft, dammar inte, jag lider i alla fall inte av någon lukt, klumpar sig hyggligt.
Hade nåt dyrt märke ett tag, minns inte vad det hette. Kostade fyra gånger mer än det jag använder nu. Stank av parfym så man blev yr av att vara i närheten och jag höll på att kvävas av allt damm som yrde upp när jag skulle hälla i lådan. Vidrigt. Hade bara en säck av det, sen fick det räcka.

Mat: Våra katter har i "alla år" ätit Whiskas burkmat och nåt "billigt" torrfoder vid sidan av, men då var de utekatter och fick ju i sig lite annat också... Skall tillägga att W var det enda märke de åt, hade kunnat vara med i reklamen :angel:

Nu får min gammeltanta (snart 15 år) som är innekatt numera RC senior, blandat med RC exigent som verkar slinka ner lite lättare hos kräsfian :crazy: Detta är hennes "basföda" men jag komplettarar med lite tonfisk eller vad som nu kan tänkas passa för dagen, samt vitaminer (Vitabe).

RC är ju dyrare än vanligt "ICA-torrfoder" såklart, men om man ger det som huvudfoder bör man nog kosta på lite mer. Min katta äter så lite så en 199-kronorspåse (2 kg) räcker i evigheter, mycket billigare än burkmat som man bara får slänga bort hälften av alltså :idea:

Sand: använder Katty kattströ som jag tycker är kanon, vet inte vad det kostar tyvärr men det är väl "normalprisklass" :confused: Kisset blir verkligen till stenar, inget söndertrillande här inte!

Oj, såg nu att bengibollen också har katty. Jag håller inte med om att det inte dammar dock, måste gå ut på balkongen när jag ska tömma ut all sand...Men i gengäld tycker jag att det klumpar kanon och inte hyggligt :p

MissFideli skrev:
Jag har 2,5 katt kan man väl säga, 2 innekatter och en som går ut när hon vill. .

Vem har sagt att en utekatt använder toan mindre? Våra kom alltid in för att gå på toa, sen kunde de sticka ut direkt igen :p

(inte bara när det var blött ute...)

Jag gör egen kattmat. Väldigt bra och väldigt prisvärt :D

I lådan har jag cellulosapellets från Toa-Lätt eller Remiss. Funkar hur bra som helst och det är billigt. 55 liter för 150 kr och det räcker... 2-3 månader till två katter.

Jag gör egen kattmat för att jag är övertygad om att det är bäst för katterna (inga konserveringsmedel, inga färgämnen, så naturligt det kan bli såvida man inte låter sin katt fånga sin egen föda). Det nästan bästa av allt är att jag alltid vet vad katterna äter! Jag har kontroll över råvarorna kvalité.

Pellets använder jag för att det luktar fräscht (luktar bara lite papper), det är billigt, man slipper sand i hela lägenheten och för att det är miljövänlligt.

Senast ändrad:

Våra katter får hem"lagad" mat och Mjau burkmat. Har tidigare gett dem "högkvalitetstorrfoder" men de är i märkbart bättre kondition efter matbytet.
Vi använder inte sand, utan bränslepellets (träpellets). Det klumpar inte utan man får städa ur lådan två ggr i veckan.Det dammar inte alls, vilket jag upplever att de flesta sandsorter gör. (Sedan slipper man all grus i hela lägenheten) Kostnad mat: strax över hundralappen i månaden (två katter). Kostnad sand: tja, vad kan det bli :confused: 15-20 kr/månad :)

Egen mat är säkert bra men....är det verkligen värt besväret? :o

Jag tycker det verkar finnas så mycket bra kattmat, med alla olika sorter som de "dyrare" märkena har för olika behov osv... Jag blir mest nyfiken, är det för att du tycker din mat blir så mycket bättre för katterna eller är det av ekonomiska skäl?

Själv skulle jag nog inte klara av att goja med inälvor och sånt när man bara kan hälla upp lite RC :angel:

Vilket märke använder du på mat/sand? Mat: Olika men det är endast torrfoder. Sand: Där är det Miss cat som gäller.
Varför?Det är det ända katten gillar och accepterar.
Prisvärt?Ja det tycker jag.

Två ggr i veckan?? :eek: Blir det inte väldans smutsigt? "Det stora" kan ju inte försvinna ut i tomma intet menar jag...

Jag har ju bara en misse och hon äter väldigt lite som sagt... Men om jag inte städar ur lådan noga varje dag sätter hon sig brevid och tjuter :devil:

Jaha, nej, "mockar" lådar gör vi ju varje dag, men det måste man ju göra med klumpsand också. Två ggr per vecka (ungefär, ibland dröjer det lite mer) sorterar vi bort det smutsiga sågspånet och sköljer ur lådan. Pelletsarna trillar ju isär till spån när de blir blöta, och det blir ingen kisslukt i lådan.

Ok, då förstår jag! Tänkte att två normalätande katters skit borde inte lukta så gott efter en halv vecka ;)

lisa skrev:
Egen mat är säkert bra men....är det verkligen värt besväret? :o

Definitivt. När ens tjockisar går ner väsentligt i vikt, kräks mindre, börjar bajsa mindre hårt, kissa ungefär dubbelt så mycket som tidigare, får bättre päls och blir piggare och gladare bara för att man slutar med torrfodret - då är det definitivt värt besväret.

Mina går på Mjau våtfoder. Har i perioder kämpat för att få över dem på hemlagat, rått - men den ene vägrar. Han vill bara inte äta det. Jag ska dock inte ge upp för jag är helt övertygad om att hemlagad mat är det absolut optimala.

Katter är gjorda för att äta rått kött, de är inte gjorda för att äta pellets. Så det är definitivt värt besväret.

Det är ju inga inälvor med, det är baka rent kött. Ja förutom hjärtat och lever då. Fast man köper ju allt för sig, knappast att man får hem en hel ko som man ska rensa ur själv.

Senast ändrad:

Men hjärta och lever ÄR ju inälvor. Och det är en fascinerande upplevelse att hantera dem, faktiskt :crazy: ;)

Jag har fått leta runt ett tag i butikerna för att hitta hjärta, men det gick. Jag bara undrar vad folk har det till, de som inte har det till katterna.

Min ena katt gillar hjärta MYCKET. Har gett honom några bitar när jag gjort i ordning maten, han är superförtjust.

mandalaki skrev:
Definitivt. När ens tjockisar går ner väsentligt i vikt, kräks mindre, börjar bajsa mindre hårt, kissa ungefär dubbelt så mycket som tidigare, får bättre päls och blir piggare och gladare bara för att man slutar med torrfodret - då är det definitivt värt besväret..

Ja det är ju klart! Fast veti tusan om jag skulle klarat av klaffsandet . Jag äter inte kött själv och klarar knappt att steka köttbullar åt sambon... :o

Jag ser ingen anledning att byta foder för min katt men om hon skulle haft några "problem" är klart att jag skulle gjort det! Enda problemet är isf att hon är så kräsen, tvivlar starkt på att hon skulle röra rått kött :crazy:

...Förresten, är det någon som vet hur mycket 40 gram RC är räknat i dl? Är det så enkelt som att 100 g är en dl?? :o Jag har ingen våg hemma så om nån vet exakt vore det kanon...

40 g är nämligen rek daglig dos för en underviktig katt på 2-3 kg, vilket stämmer in på kräsfia. Hon äter väl ungefär 1/2 dl per dygn (ibland mindre), det kan väl ändå inte vara tillräckligt :confused:

(sen äter hon oftast 1/2 burk tonfisk också = 70 gram ren fisk med den sorten jag har hemma nu...)

Det finns speciella (gratis) plastmuggar i affären som är graderade så att man kan se när man har t.ex. 40 gram torrfoder och som är graderade för olika sorters mat, t.ex. på RC's mugg så är de flesta av deras sorter med. Vilken RC sort har du?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 325
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 805
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 827
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 250
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Nattåget Stockholm-Kiruna...
  • 1 april 2025

Hund, Katt, Andra Djur