Vilken kvot

Gretha

Trådstartare
Hej!

Jag brukar smygläsa här inne och nu har jag en fråga till er:

Vilken kvot brukar ni försöka ha på era fodertsater till era hästar och varför?

Sv: Vilken kvot

Jag har lättfödda hästar (shettisar o en arab) så jag försöker hålla mig till en kvot på runt 6. Varmblodet som för tillfället är ute på foder behöver en mkt högre kvot typ 8 för o hålla sig snygg

Jag utgår från det forskningen tagit fram - nämligen att de flesta vuxna hästar fungerar bäst på en kvot omkring 6.
Sen får man justera det om man t ex har en svårfödd häst som man märker behöver högre.

Vårt hö är alltid så högt, i år ligger det på 9, så det är inte så mkt att göra åt. De funkar bra på 9 så då låter jag det vara så.

*kl*

Tack för era bra svar!

Varför jag frågade är för att jag tycker mig ha märkt att många ligger på en "överkvot" och jag har undrat lite varför. Själv hade jag också det tidigare men har insett, efter att hästen inte såg så bra ut i våras då hösilaget hade hög kvot (stuterivärden), att han faktiskt mår bäst på en kvot runt 6. Han är svårfödd kan jag tillägga.

Jag förstår att man kanske har en högre kvot till en muskelfattigare häst men borde inte svårfödda hästar ha en lägre kvot istället? Ni får gärna lära mig mer!

*puttar upp*

Jag undrar samma sak!

Min häst är ok musklad men tappar lätt hull. (Mkt fullbld i henne.) Hon har haft fång i våras så jag har valt att ta bort allt kraftfoder. Ger bara grovfoder, som blir en kvot på 6 (9kg analyserat hö + 4 kg lucern + 200gr bryggerijäst).
Om jag lägger till 1 dl Linfröolja påverkar ju kvoten neråt! Hon har blivit väldigt fin i pälsen av den så jag vill inte ta bort den.

Jag skulle gärna vilja veta allt om kvot. Denna hästen går inte att fodra med ögat, hon tappar "skitsnabbt".

Jag har delvist gått ifrån kvottänkandet, jag räknar behoven separat i stället. Detta för att den omtalade kvoten MJ/ Smb Rp är såpass generell att den inte passar för alla individer.

Har två islänningar, som inte alls har samma behov trots mycket likartade yttre förutsättningar (stall, hage, träning etc).

Här finns en del intressanta synpunkter i en tidigare tråd:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=794651

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka