Vilken klippning till frusen häst?

Sv: Vilken klippning till frusen häst?

Jag håller med dig! Jag hade den klippningen förra året och det funkade ganska bra, fast han blev väldigt svettig mellan bakbenen.. Men detta året så rids han lite hårdare, så jag tror faktiskt att det blir bra med en filtklippning :)
Tack för svaret!

KLipp en liten 'sträng' på baksidan av låren istället. Om du har kallstall finns ingen anledning dra i med filtklippning på en frusen ponny. Det gör skillnad på de frusna - stor skillnad.

Vissa väldigt lurviga och lättsvettade har jag klippt lite baksida lår och ev insida, och gått upp lite i ljumsken på, men mer har aldrig behövts som sagt. Och jmf med filtklippning är det STOR skillnad i värme.

Kan mina lättsvettade träna för fullt inkl hoppträning i ridhus utan attd et blir problem så klarar sig nog din. Visst blir de svettiga, men de torkar på ett kick, och det finns borste att borsta bort ev svettspår i 'lurvet'.

Men vad fint...din häst är frusen MED päls och du vill klippa:cool: Är det för att kompisarna klipper då eller?

Fast just om man har kallstall FINNS det en vits med att klippa även de frusna om de svettas under arbete, torktiden är evigheter annars nämligen, och DET kyler. Dock finns ingen anledning slita av en massa päls bara för det.

ska klippa filtklippning på min pålle då jag vill att han ska få ha kvar pälsen över ryggen och korset då han är ganska frusen av sig men får ganska mycket päls som gör att det tar evigheter för honom att torka. Är även täckad.

Ser ingen anledning att helklippa över korset/ben/huvud o allt man kan klippa bort...

Men vad fint...din häst är frusen MED päls och du vill klippa:cool: Är det för att kompisarna klipper då eller?

Nej, nej, nej. När han är klippt är han väldigt känslig, och måste värmas upp ordentligt. När han har sin tjocka vinterpäls, så fryser abslolut inte. Men jag måste klippa eftersom han svettas så mkt. Jag kanske formulerade det lite fel innan.

ska klippa filtklippning på min pålle då jag vill att han ska få ha kvar pälsen över ryggen och korset då han är ganska frusen av sig men får ganska mycket päls som gör att det tar evigheter för honom att torka. Är även täckad.

Ser ingen anledning att helklippa över korset/ben/huvud o allt man kan klippa bort...

Okej. Nää precis, jag håller med dig :)

Kan man inte svara folk utan att vara spydig?

Hur nyttigt tror du att det är hon hästen blir sjöblöt vid även lättare ridpass pga sin tjocka päls och sen ska stå blöt i kallstall i flera timmar för att pälsen inte torkar?

Man klipper inte hästar för syns skull man klipper dom för att det är praktiskt bättre både för häst och ryttare.

Jag klipper tex inte min P.R.E då det inte finns någon anleding att klippa en redan tunnpälsad häst som alltså inte lider av sin "vinterpäls", medans min halvblodskorsning får björnpäls och svettas även om det är ett kort lugnt pass man rider, står han då blöt i kallstall så är ju risken att han blir sjuk av den anledning, då är det bättre att klippa DÄR DET BEHÖVS så att han torkar snabbt och kan få på sig ett tjockare innetäcke i stallet och ett regält vintertäcke ute.

Jag tycker inte att du ska klippa korset om han är frusen och det inte känns nödvändigt för er.

Jag har också en väldigt frusen häst (tävlingshäst). Han får lång päls men inte särskilt tjock päls. Han fryser inte mer för att jag klipper honom däremot slipper han stå svettig ett par timmar varje dag om jag klipper honom.
Han har varit helklippt ett par år men i år tänkte jag helklippa honom tidigt och sen bara klippa hals + bog och låta bli rygg och rumpa.

det beror på hur mkt du är beredd att täcka... om han redan är frusen med päls så förstår du säkert att klipper du bort all päls måste han ha ett väldigt tjockt täcke eller kanske även flera.

Tack för alla svar allihopa. :bow:
Jag har bestämt mig för en variant av filtklippning och det känns som att det blir helt rätt för min ponny. :)

Det är ju en bra början. Blir han för varm är det ju bara att klippa mer, värre är det om du helklipper och han fryser.... det är ju aningen svårare att sätta tillbaka pälsen ;)

Det är ju en bra början. Blir han för varm är det ju bara att klippa mer, värre är det om du helklipper och han fryser.... det är ju aningen svårare att sätta tillbaka pälsen ;)

Haha, precis :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 893
Senast: Pilot
·
Hästvård Min d-ponny valack född -99, okänd korsning har plötsligt blivit väldigt frusen. Han har bott här i snart tre år och har tidigare varit...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 107
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 099
Senast: Korven
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
49 950
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar