Vilken klippning till frusen häst?

A

Antonia

Behöver verkligen hjääääälp!:crazy: Jag har en d-ponny, korsning russ/halvblod. Han får väldigt mkt vinterpäls, men är väldigt frusen ändå. Jag klipper alltid på vintern och hade tidigare bestämt mig för filtklippning. Men alla mina andra vänner har klippt sina hästar helt, alltså inte lämnat något över korset och det har alltid funkat för dem. Så varför ska jag inte göra det?
Jag rider nästan varje dag, och han går på banan och blir ordentlligt genomriden ungefär varannan dag.
Min ponny går ute väldigt mycket, oftast till 10 på kvällarna om det inte är väldigt dåligt väder. Han står i kallstall.
Om jag nu skulle klippa filtklippning; kan han ha vintertäcket på sig både ute och inne under natten? Täckesbytning ingår inte i stallet där jag har honom.
Är det bättre om han får en helklippning så han får det lite svalare under natten?
Ni som vet, hjälp mig! :confused:

Sv: Vilken klippning till frusen häst?

en ponny med tjock päls som är frusen?? de går inte ihop. hur visar han tecken på att han skulle frysa?

Jag klipper bara hals på mina och då är det tävlingshästar. Någon helklipper jag framåt februari men innan dess så är det bara hals som gäller

Måste bara fråga... varför klippa över huvud taget?

En tjej i mitt stall klipper sin häst för ingen anledning alls.. Han är redan väldigt tunnpälsad för han hinner ju aldrig pälsa på sig, och får gå med täcke både ute och inne... Hästar ska ju klara sig utan täcke och klippning osv.

Blir väl halshuggen nu av bukefolket :D

Varför skulle du bli halshuggen??

Man har väl helt enkelt olika behov. Mina hästar vill jag inte ha stående på tävling i transporten blöta därför klipper jag dem vilket är det mest humana för dem. men tävlar man inte mkt under vintern finns i mina ögon ingen mening med att klippa mer än just på halsen

Varför skulle du bli halshuggen??

Man har väl helt enkelt olika behov. Mina hästar vill jag inte ha stående på tävling i transporten blöta därför klipper jag dem vilket är det mest humana för dem. men tävlar man inte mkt under vintern finns i mina ögon ingen mening med att klippa mer än just på halsen

Folk är väldigt bestämda när det gäller hästhållning osv, man kan ha jättefel i någons öron, inte kul att bli osams. :)

Jag förstår de som klipper sina tävlingshästar - men jag förstår inte varför man klipper vanliga hobbyhästar. Antar att många tycker det är snyggt, mer lättskött osv men det är ju jobbigt för hästen om den egentligen inte "behöver" bli klippt.

jag klipper min häst sk filtklippning då han inte ens kan skrittas 5 min utan att bli genom svett på vintern men då får han rejäl päls, sedan så torkar han inte utan går o är svettig hela tiden =/
nu är detta kortet på våren då han redan fällt en massa men denna klippningen gillar jag då hästen inte behöver täckas hela tiden heller då vi står i kallstall utan täckesservice.
19957812.jpg

Rider man hästen "ordentligt" vintertid tycker jag det blir väldigt omständigt att inte klippa. Jobbigt med svettig häst varje dag som ska stå inne och torka innan den kan gå ut (är det björnpäls på hästen tar det dessutom låång tid), och så är det inte bra för pälsen/huden att vara fuktig inifrån på det sättet var och varannan dag.
Tycker det underlättar väldigt med en klippt häst! :)

Men svettas inte hästen trots vinterpäls kan jag förstå hur du tänker! Dock är det väl upp till var och en :)

Jag klipper alltid på vintern och hade tidigare bestämt mig för filtklippning. Men alla mina andra vänner har klippt sina hästar helt, alltså inte lämnat något över korset och det har alltid funkat för dem. Så varför ska jag inte göra det?

Att du inte ska göra som dina kompisar beror ju helt enkelt på att din häst behov inte nödvändigtvis behöver vara de samma som deras hästars.

Vilken klippning som är lämplig för din häst beror på hur mkt päls den får och hur mkt den rids, dvs egentligen hur mkt och ofta den svettas och då också riskerar att stå blöt?

Händer detta nästan aldrig, kanske det inte är lämpligt att klippa hästen, händer det några gånger i veckan t ex, så hade iaf jag klippt hals eller kanske en filtklippning som du funderade över. Hur mkt de svettas är ju individuellt och det blir därför svårt att ge ett svar som svarar exakt utan att ha mer insyn i just din häst situation.

Men jag tycker att det är lika illa att inte klippa en svettande häst som att helklippa en som egentligen inte hade behövt. Sen beror ju allt på hur man sköter det också, täckar du hästen ordentligt eller alternativt låter den oklippta hästen torka varmt, så kan man ju göra som man vill. Täckar man är det dock lämplig att regelbundet byta täcke och låta hästens päls lufta lite emellanåt så att man inte får hudproblem.

Oj, vad långt det blev.. Men ungefär så tycker jag. :)

Måste bara fråga... varför klippa över huvud taget?

En tjej i mitt stall klipper sin häst för ingen anledning alls.. Han är redan väldigt tunnpälsad för han hinner ju aldrig pälsa på sig, och får gå med täcke både ute och inne... Hästar ska ju klara sig utan täcke och klippning osv.

Blir väl halshuggen nu av bukefolket :D

Han har så mkt päls att han blir svettig av lite arbete. Jag tränar och tävlar kontinuerligt så det funkar helt enkelt inte med hans vinterpäls.

en ponny med tjock päls som är frusen?? de går inte ihop. hur visar han tecken på att han skulle frysa?

När det regnar så blir han kall direkt, en gång när jag hade tagit in honom så stod han och skakade, han tycker inte om att vara ute i kyla, men det är bra att han är ute mkt pga hans luftvägar. Men givetvis fryser han inte när han har sin tjocka vinterpäls, utan han är frusen annars. Jag menade att det kanske var dumt att ta bort pälsen på korset, eftersom det är så känsligt, har har kvar den pälsen så är antagligen chansen mycket större att han kan hålla sig varm.

:bow:
Håller fullständigt med dig, varför klippa hästen:confused:

Det är helt onaturlig..
Gå på en föreläsning med Per Michanek, vet. och tränare, så förstår ni att det är helt meningslöst med klippning på hästen..

Vilken klippning som är lämplig för din häst beror på hur mkt päls den får och hur mkt den rids, dvs egentligen hur mkt och ofta den svettas och då också riskerar att stå blöt?

Händer detta nästan aldrig, kanske det inte är lämpligt att klippa hästen, händer det några gånger i veckan t ex, så hade iaf jag klippt hals eller kanske en filtklippning som du funderade över. Hur mkt de svettas är ju individuellt och det blir därför svårt att ge ett svar som svarar exakt utan att ha mer insyn i just din häst situation.

Men jag tycker att det är lika illa att inte klippa en svettande häst som att helklippa en som egentligen inte hade behövt. Sen beror ju allt på hur man sköter det också, täckar du hästen ordentligt eller alternativt låter den oklippta hästen torka varmt, så kan man ju göra som man vill. Täckar man är det dock lämplig att regelbundet byta täcke och låta hästens päls lufta lite emellanåt så att man inte får hudproblem.

Okej, tack för svaret :).
Jag tränar och tävlar kontinuerligt och han rids nästan varje dag. Nu när han inte är klippt så svettas han varje dag, även av skogssrundorna. Så jag måste klippa honom, eftersom jag inte kommer hinna vara i stallet så mkt under vintertid och vänta på att han ska torka.
Tror du att det är dumt att klippa korset när han är ute så mkt? Förra året var inte korset klippt men han gick ändå med rejäla vintertäcken.
Det känns liksom som att varför ska man klippa korset när de ändå inte svettas där?

Om du är rädd att han ska frysa, men ändå känner att han behöver klippas så kan du ju klippa bara hals och mage? Det har jag gjort nått år på min häst.

Så här tex:

IMG_0741.jpg

Jag klipper min halvblodskorning han lägger till med en riktig björnpäls annars och när han då rids eller tävlas så blir han svettig och våt och det tar långt tid innan han torkar så då mår han bäst av att vara klippt och i stället få ha tjockatäcken så att han inte fryser för han är en rätt frusen man i övrigt.
Klipper honom inte helt, vet dock inte vad klippningen kallas...Klipper honom aldrig över ryggen, är livrädd han ska bli kall och få korsförlamning eller något sånt, hade en foderhäst en gång som fick korsförlaming pingstafton, han avlivades pga av det, han var helklippt hela den vintern innan detta hände och täckad så klart sen om det hade något samband det vet jag inte men man blir lite nojjig.

Finns bild på halvblodskorsningen:
http://bukefaloscj.bilddagboken.se
bilden finns upplagd på 12/10-08

Gästlösen: Bukefalos

Senast ändrad av en moderator:

Jag klipper halsen och bogen på mina, man kan ta olika högt beroende på typ. 99% klarar sig fint med detta, slipper frysa i onödan men blir inte sjöblöta av svett.

Förr helklippte eller filtklippte jag, för de svettades så av arbete, men sen insåg jag att dra av hela halsen och bogen gav lika bra effekt, men utan nackdelarna.

Det absolut mest omfattande jag klipper numera är såhär, finns aldrig ngn anledning ta mer: (ursäkta den 'malätna' pälsen, mitt i vårfällning)

thumbnail.aspx

Och förra året som sagt så samma typ, men inte lika långt 'bak' utan om man tittar på magen, där klippningen 'tar slut bakåt' så var det strax bakom sadelgjorden, och mer 'rakt ner' från manken, lite snett så det kom bakom bogen bara.

.Klipper honom aldrig över ryggen, är livrädd han ska bli kall och få korsförlamning eller något sånt, hade en foderhäst en gång som fick korsförlaming pingstafton, han avlivades pga av det, han var helklippt hela den vintern innan detta hände och täckad så klart sen om det hade något samband det vet jag inte men man blir lite nojjig.

Jaaa, precis så känner jag! Jag är jätterädd att han skulle bli för kall eller så... Jag tror det blir filtklippning faktiskt! Tack för svaret :)

Jag klipper halsen och bogen på mina, man kan ta olika högt beroende på typ. 99% klarar sig fint med detta, slipper frysa i onödan men blir inte sjöblöta av svett.
Och förra året som sagt så samma typ, men inte lika långt 'bak' utan om man tittar på magen, där klippningen 'tar slut bakåt' så var det strax bakom sadelgjorden, och mer 'rakt ner' från manken, lite snett så det kom bakom bogen bara.

Jag håller med dig! Jag hade den klippningen förra året och det funkade ganska bra, fast han blev väldigt svettig mellan bakbenen.. Men detta året så rids han lite hårdare, så jag tror faktiskt att det blir bra med en filtklippning :)
Tack för svaret!

Om du är rädd att han ska frysa, men ändå känner att han behöver klippas så kan du ju klippa bara hals och mage? Det har jag gjort nått år på min häst.

Ja, jag tror det blir en filtklippning. Hade som din häst (på bilden) förra året och det funkade ganska bra, men ska prova filtklippning nu tror jag.
Tack för svaret!!

Jaaa, precis så känner jag! Jag är jätterädd att han skulle bli för kall eller så... Jag tror det blir filtklippning faktiskt! Tack för svaret :)

Det blir nog bra med filtklippning, vet inte vad min hästsklippning kallas men det funkade utmärkt för honom :)
Väntar på klippning nu, bad stallägaren klippa honom när hon får tid, hon tar 400kr för det och jag anser att det var rimmligare än om jag ska köpa en maskin själv och betala över 3000kr för den :)

Nått år tror jag faktiskt jag har klippt typ som alexandra_w visar på sin bild + att jag klippte insidan av låren! Det fungerade jättebra. :)
Hästen blev svettig men torkade på en gång när man skrittade av + att jag kunde ha päls kvar på korset/ryggen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 893
Senast: Pilot
·
Hästvård Min d-ponny valack född -99, okänd korsning har plötsligt blivit väldigt frusen. Han har bott här i snart tre år och har tidigare varit...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 107
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 099
Senast: Korven
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
49 950
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar