Vilken katt skulle passa oss?

angelwings

Trådstartare
Jag har alltid haft katt och alltid har det varit hittekatter jag tagit hand om. Men nu efter många års 'katt-räddande' så funderar vi på att skaffa en som vi själva väljer ut. :)
Vi har ju Pixi så blir det en katt till måste den gå ihop med henne. Men hon är så väldigt osocial. Hon litar inte på människor, fast vi haft henne i 2 år nu. Eller oss litar hon på, men inga andra människor. Är det andra här ser man inte röken av henne alls. Bara hon hör folk utanför dörren (och vi bor i hyreshus) så blir hon orolig ibland.
Vi tycker om henne så klart, men det vore roligt med en katt som har en personlighet vi skulle önska om man säger så.

Så vad vi letar efter är en katt som:
* INTE jamar (alla katter kan ju jama men inte någon som jamar mycket utan bara lite ibland)
* är nöjd med att vara innekatt
* kelig och social
* tycker om barn
* leker och busar ibland, men är lika nöjd med att ligga o slappa i soffan
* hyfsat lättskött päls
* inte en massa defekter

Tja, har ni några förslag på raser som skulle kunna passa? Har några i bakhuvudet men vill gärna höra av mer erfarna 'raskatt'människor. Och raskatt är väl mer för att mer kunna ha en överblick över rasen i stort, föräldrarna osv, har haft hittebondkatter hittills. Och en hitte-siameskorsning men han var inget för oss alls. Han var på tok för klängig och jamig.

Tack för all ev hjälp! :bow:
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Jag har haft Norsk skogkatt och en mer kelnare, goare katt finns bara inte.:love:
Ok. dom har lång päls men jag tyckte inte det var så svårt.
Sen det där med att vara inne, det är ju vad man gör dom till. Att man vänjer dom vid det när dom bara är små kissebebisar.
Den jag hade kunde vara jätteleksen och busa runt med en pappersboll för att sen bara lägga sej och sova.

Lycka till med kisseletandet!:bow:
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Ja, det kanske vore något. Jag har faktiskt inte ens tänkt på norsk skogskatt. :)

Den pälsen är väl inte så illa. :)

Den här madamen kan behöva en kompis så hon blir lite mer social kanske. Hon är som sagt vår lilla autist-katt. (jag jobbar med autistiska barn och i vissa avseenden är hon väldigt lik i sättet)
Rttorna002-1.jpg
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Men finns det med okej ansikten? För de bilder jag sett ser inte så himla snygga ut och det verkar ju finnas vissa risker med den fysiken eller vad man säger.
Annars gick jag in och läste om dem och det verkar ju vara en trevlig ras annars. :)
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Nu är jag absolut ingen kattmänniska, men en kompis har perser och en annan har (från familjens uppfödning) exotic så jag har lite koll på dem och jag tror nog att det går att hitta okej exotic om man orkar leta. Egentligen förselog jag dem eftersom de är så lugna och trevliga.
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Skulle inte rekommendera Exotic.
Britt (brittiskt korthår) kanske? Hyfsat lugna, mer "vara nära men bredvid" än klängiga. Finns även långhårig britt.
Två långhåriga är ragdoll och sibirisk katt. Bägge dessa tycks trevliga (känner via bekanta som föder upp raserna). Generellt är långhåriga mindre hyper än korthåriga katter.
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Till TS också:

Jag har samma erfarenhet av Norsk skogskatt, det är en otroligt trevlig kattras. Dock har de katter som jag stött på varit väldigt pratglada, men det behöver ju inte vara alla som är det. Pälsen är enligt min erfarenhet inte svårfixad, så länge katten är lugn med borstningen. Själva inomhusgrejen tror jag som Popcorn sa, att det blir vad du gör det till. Min katt har under hela sitt kattungeliv mer eller mindre varit utomhus, innan jag fick hem honom på blev jag "varnad" om att det är en utomhuskatt, men han vande sig otroligt snabbt vid inomhusvistelsen och har knappt frågat efter att få komma ut sen jag fick hem honom. Men för att vara på säkra sidan om saken så kan det vara klokt att köpa en kattunge som redan är van vid att vara inomhus.
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Men finns det med okej ansikten? För de bilder jag sett ser inte så himla snygga ut och det verkar ju finnas vissa risker med den fysiken eller vad man säger.
Annars gick jag in och läste om dem och det verkar ju vara en trevlig ras annars. :)

Vår (chinchilla)perser:





Inte klängig, men pratar en del (började på äldre dar, är 15 nu) och har en massa egna ideér. Håller sig på golvet + soffan, kelar gärna men ligger hellre bredvid än på-på-på. Perser/exotic med längre nos brukar kallas klassisk perser/exotic och det finns uppfödare som fokuserar på detta, även om de är få.

Mitt spontana förslag annars är brittiskt korthår som verkar vara en himla mysig ras. Busig, men ändå lugn och samlad.
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Ragdoll ? Jag har en underbar kille på 1½ år som stämmer in på alla kriterier, ragdollen överlag har en väldigt lättskött päls. Min har aldrig haft några tovor och jag kammar honom väldigt sällan, kanske en gång varannan vecka eller när jag känner för det typ. Charlie jamar väldigt sällan, man kan höra något pip när det är matdags eller när det vankas något extra gott annars är han tyst av sig :) Han trivs ypperligt som innekatt men gillar att gå ut i sele och koppel lite då och då, kelig och social är han definitivt även om just han inte är någon direkt knäkatt men han älskar att ligga bredvid en och kela. Lagom aktiv är han och även de andra ragdollarna jag har träffat, det är verkligen en underbar ras och otroligt vacker ;)

Min kille är en lila mitted men de finns i många fler färger och i 3 olika varianter (colorpoint, bicolor & mitted) :)

27986252.jpg


29480300.jpg
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Jag säger också Ragdoll, en underbart trevlig ras som stämmer väl in på dina kriterier :). Vacker är den också! Vår hona skränar dock som en idiot, men det är knappast rastypiskt och eskalerade efter en kastration ("va faaaan, var är min maaaaat?" är nog det som hon mest skriker om, eftersom hungerkatten just nu går på begränsad tillgång för att inte sprängas av fetma :angel:).

:D
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Jag tycker också det låter som om Ragdoll vore något för dig.
De är väldigt trevliga, milda katter.
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

*kl*

Tack för allas råd. :) Ragdoll låter som en intressant ras, och de andra också. Det är ju mer jobb att fundera på katt än när man ska köpa ny häst ;) Där har man i alla fall rasen klart för sig.

Och vilka fina katter alla har. :D
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Jag måste också slå ett slag för ragdoll!:love:

Vår Aladdin är ca 6 månader och formligen ljuvlig! Kelig och social, nyfiken och mycket snäll mot barnen. Låter ytterst sällan och har ännu inte fällt något hårstrå (det kanske kommer senare?!).

Vi är supernöjda!!!! Skickar med ett bebiskort från uppfödaren.
Aladdina3.jpg
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Tack! Han är faktiskt fantastiskt söt (fast jag är nog partisk!:D).
Ska försöka ta några bra kort på honom hur han ser ut nu men han har en tendens- trots idog kloklippning- att få ett sår på ena sidan näsan. Återkommer!
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Jag skulle också säga ragdoll och då är jag inte en sådan som rekommenderar min egen ras bara för att jag är förälskad i den. Jag kommer inte ens ihåg när jag borstade min ragdoll senast och hon har inga tovor. Tycker inte att hon fäller så hiskeligt mycket just nu heller, men det blir ju en del under fällningsperioden så då får man borsta igenom henne lite nu och då.

Oerhört mild och vänlig ras, men inte klängig för den sakens skull. Hon ligger gärna bredvid i stället för på en vilket kan vara ganska skönt. Visst pratar hon lite ibland, men inte överdrivet mycket, utan på en lagom nivå.

Just min dam gillar inte främmande så mycket. Inte så att hon är arg eller rädd, hon bara bryr sig inte ;) Det är familjen som räknas.
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Det låter som en katt som skulle passa oss bra. :)

Vi får väl se om det blir en liten Ragdoll. Sambon är inte riktigt medveten om att vi vill ha en katt till här...:angel:
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Ragdoll eller Maine Coon tänker jag spontant på.

Lobbar lite för MCO:
nero84.jpg

nero121.jpg

nero144.jpg

nero122.jpg


Vackra, mysiga och roliga katter!
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Argh, vad ni gör det svårt för mig! :eek:
Kunde inte alla bara visat upp foton på jättesuperfula katter...Och skrivit om att det inte finns några lugna och trevliga katter...;) Nu vill jag ju ha hur många som helst :angel:

Otroligt vackra bilder. :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
788
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 384
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 230
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp