Hej
Jag vill gärna ha skaffa hund men är osäker på vilken ras som passar bäst till min livsstil. Och jag tror jag behöver hjälp. Här kommer min HELT orimliga lista på önskemål:
Vad tror ni? Går det att uppfylla alla dessa helt orimliga krav? Har ni tips?
Jag vill gärna ha skaffa hund men är osäker på vilken ras som passar bäst till min livsstil. Och jag tror jag behöver hjälp. Här kommer min HELT orimliga lista på önskemål:
- Mellanstor
- Lättlärd/tycker lydnads träning är kul nog att orka hålla på med en del
- Vänligt temperament
- Orkar följa med på joggingturer, gå på topptur i fjällen och cykelturer
- Klarar av att gå i svår terräng, typ stora stenbumlingar, stockar, djup snö och branta backar
- Samtidigt inte bli galen och äta upp väggarna om den inte får supermycket motion några dagar i veckan. På sommarhalvåret tränar jag mest ute, så då är det inga problem, men på vintern gymmar jag gärna inomhus ett par dagar i veckan, och då kommer jag bara ha tid för kanske totalt 1h promenad dom dagarna... (plus lite mental stimulans)
- Helst inte för krulligt eller långt hår (jag vet att man inte ska gå på utseende när man väljer ras, men kalla mig ytlig då ^^)
- Kunna bo i lägenhet
- Inte allt för nära till skall pga ovan nämnda lägenhet (jag har förstått att det går att jobba bort en del dock)
Vad tror ni? Går det att uppfylla alla dessa helt orimliga krav? Har ni tips?