Vilken hund?

Sv: Vilken hund?

Jag skulle vilja säga att du borde skaffa dig en blandras, kanske inte det mest glamourösa som finns men jag trivs bättre med blandraser faktist! Känns som att det finns någonting ärligare över det, ingenting illa menat till alla som nu har en rashund.

Min lilla kille är en blandras mellan shitzu/lhasa apso/bichon frise och han älskar att springa med på våra ridturer i högt tempo och han orkar verkligen med hästarnas tempo om det går snabbt, han ligger nästan aldrig på latsidan, jag kan nästan sträcka mig så långt att jag säger att han är hyperaktiv. Dessutom så är de mycket allergivänligare hundar och de löser sällan hår men man måste vara noga med pälsskötsel. En riktig pillerhund är det men myyyysig!

Lycka till med hundsökandet.

Nej tack jag vill inte ha någon blandras.

Vadå ärligare? Köper du en blandrasvalp har du ju ingen aning om vad du får i slutändan, kan inte bli mer oärlig tycker jag... Hur kan man rekommendera något som man inte vet vad det blir...?

Har suttit och läst igenom mer om schnauzern nu, och mellanvarianten verkar ju vara rätt underbar. Ska ta och titta upp pinschern också, men hittills är det nog schnauzer som jag dras åt.

Åh, vad jag önskar att jag kunde skaffa hund nu, nu, nu. Tyvärr har jag fortfarande ett halvår kvar på min utbildning och inget arbete fast efter detta, nåt jag vill ha innan jag skaffar vovve.

Tänkte fresta lite bilder... lappis var det här! ;)

Massabilderhst2005-vr2006194.jpg

Massabilderhst2005-vr2006181.jpg

nej, men tycker iaf att det bästa med min lapphund är att hon är väldigt lättlärd, har en tydlig "on-off"-knapp (de är ganska kända för detta) och dessutom ytterst go mot alla, stora som små. Lagom självständig, klarar sig själv hemma utan problem, men är samtidigt väldigt noga med att se vart vi är om hon ex är lös ute. Älskar snön, och det är en väldigt frisk ras vad jag förstått. Självklart är en hel del av detta individuellt, men det är mina erfarenheter iaf.

Nackdelar är väl pälsen, men det ÄR inget större problem, iaf inte som man tror när man ser pälsbollarna. ;) Alla hundar fäller ju mer eller mindre. Man väljer snarare längden på hårstråna :)

P1200087.jpg

Ja, det var lite reklam. ;) Åk gärna på någon utställning där du kan kika på olika raser och se dem in real life. Man ser dessutom storlek och allt sådant, som är svårt att få grepp om trots att det finns mått och beskrivningar.

Ja, det var lite reklam. ;) Åk gärna på någon utställning där du kan kika på olika raser och se dem in real life. Man ser dessutom storlek och allt sådant, som är svårt att få grepp om trots att det finns mått och beskrivningar.

Fina bilder! :) Sicket charmtroll!

Tack för utställningstipset, det ska jag nog göra när det närmar sig inköp. Mycket bra idé!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Senast: snorp
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 168
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka