Sv: Vilken hund skulle du välja av dessa?
Jag förstår vad ni menar, jag har skrivit emot mig själv och inte förklarat.
Ska tyda vad jag menar
Hund 1:
Ganska klent psyke
Har många fobier, t ex sopbilen, stora hundar. Kissar ner sig ibland om man tar tag i henne. Skriker och tjuter ofta. En riktig tjurkärring emot andra hundar..
Skottsäker
Ointresserad av omgivningen
Bryr sig inte ett skit om andra hundar (förutom de hon är rädd för, då), barn eller andra människor än "sina egna".
Absolut ingen jaktinstinkt
Nära till skall
Skäller för uppmärksamhet, skäller vid upphetsning, skäller när der ringer på dörren, skäller när man tränar
Extremt kontaktsökande
Kan sitta i soffan och ill-glo på en, kollar man på henne så börjar hon tjuta och klättrar över till en, skakande av lycka. Kollar hela tiden på människot och söker hela tiden kontakt.
Mycket lättlärd
Totalt ointresserad av föremål
Försökt lära henne apport sen hon var valp, omöjligt. Jagar aldrig leksaker, bär aldrig någonting.
Positiv till arbete, lättmotiverad med godis
Förutom vid löp, då är hon omöjlig.
I övrigt ganska lat, nöjer sig med en timmes motion om dagen
Skulle helst ligga i soffan hela dagarna.
Hund 2:
Stabilt psyke
Blir sällan negativt berörd av någonting, höga ljud etc förutom just skott
Skotträdd
Nyfiken på allt
Vill undersöka, lukta, slicka, gräva, hoppa. Leka med andra hundar han träffar, HELA TIDEN. Men är lätt att tygla
Självständig
Kan lätt roa sig själv i trädgården en hel dag. Letar pinnar, rullar runt på gräset, kastar bollar upp i luften. Behöver inte ständigt kontakt som Hund 1
Skäller ALDRIG
Har skällt enstaka gånger när han vaktar huset. Går inte att lära skall
Måttlig jaktinstinkt
Är Pointer irån fadern, så han sticker efter katter och smådjup, kan spåra efter djur i skogen men är MYCKET bättre nu än när han kom, så det handlar om stimulering
Måttligt kontaktsökande
Vill gärna vara till lags, men tittar hellre på andra saker som händer än går fint fot trots mattes galenskaper med bollen och trasan.
Lättlärd
Stort föremålsintresse
När han väl fatta tyckte för något så är han galen i det, fångar man väl hans uppmärksamhet vid träning går det som på en dans
Ganska svårmotiverad till arbete, men det går med godis och leksaker
Se tidigare svar
Mycket aktiv, 3-5 timmars motion om dagen, träning varannan
Är han inte med ute i skogen, stallet och tränas kan han bli mycket rastlös.
För mig personligen passar Hund 2 perfekt, självständig stallhund, lätt att ha lös, trevlig promenadkompis och går bättre och bättre på planen. Hund 1 passar väldigt dåligt eftersom jag över lag vill ha hundar som är något att ta tag i, som man får arbeta med. Hund 1 är också något att arbeta med, men jag gillar bättre att bromsa aktiva djur än pressa långsamma.
Anledningen till att jag postade tråden är helt enkelt nyfikenhet vad ni föredrar. Jag kan lägga till en fråga: Vad har ni era hundar till? Alltså, vissa vill ha, som jag, en bra stallhund etc.
Bild som visar båda deras personligheter mycket väl