Vilken hund skulle du välja av dessa?

squarepants

Trådstartare
Hund 1:

Ganska klent psyke
Skottsäker
Ointresserad av omgivningen
Absolut ingen jaktinstinkt
Nära till skall
Extremt kontaktsökande
Mycket lättlärd
Totalt ointresserad av föremål
Positiv till arbete, lättmotiverad med godis
I övrigt ganska lat, nöjer sig med en timmes motion om dagen

Hund 2:

Stabilt psyke
Skotträdd
Nyfiken på allt
Självständig
Skäller ALDRIG
Måttlig jaktinstinkt
Måttligt kontaktsökande
Lättlärd
Stort föremålsintresse
Ganska svårmotiverad till arbete, men det går med godis och leksaker
Mycket aktiv, 3-5 timmars motion om dagen, träning varannan

Jag har privilegiet (;)) att träna och umgås med båda, hund 2 äger jag själv.

Sv: Vilken hund skulle du välja av dessa?

jag skulle nog välja hund 2:D

Stort föremålsintresse

Har hunden stort föremålsintresse är den ju också mycket lättmotiverad;)

Jag har både en hund 1 och en hund 2. Fast min hund 1 har också mycket hög jaktinstinkt och ett mycket stabilt och självständigt psyke.

På min hund 2:s lista kan också tilläggas mycket hög jaktinstinkt och mycket kontaktsökande.

Båda har ju sina fördelar:)

Gilly

Precis, det är det som är det positiva med honom. Är han någon dag ännu mer svårmotiverad så kan man leka med honom en stund så går det bra sedan, är hund 1 en dag inte positiv när man tränar så är det hopplöst att försöka motivera henne när det inte går att leka fram det.

Det känns verkligen som om det den ena saknar har den andra.
Hade man kunnat ta hund 1's kontaktsökning, skottsäkerhet och skall ochlagt till det påhund 2 så hade han varit idealisk.

Tilläggas bör (inte för att det är av större vikt i frågan) att hund 1 är en cocker spaniel, och hund 2 är en blandras flatte/pointer 73cm 37kg.

Jag tar den som saknar rädslor. En vek hund kan vara ganska trevlig så länge den inte är rädd. En skotträdd hund är dock aldrig kul att ha, enligt min mening. Om den första hunden dock är rädd är inte den heller speciellt rolig.

Hund två, är det något jag inte gillar är det lata hundar. Sedan föredrar jag hundar som inte är veka.

Precis, det är det som är det positiva med honom. Är han någon dag ännu mer svårmotiverad så kan man leka med honom en stund så går det bra sedan, är hund 1 en dag inte positiv när man tränar så är det hopplöst att försöka motivera henne när det inte går att leka fram det.

Jag menade att du skrev emot dig själv.

Alla hundar motiveras på olika sätt. Har hunden ett stort föremålsintresse=mycket lättmotiverad!

Gilly

Jag skulle faktiskt inte vilja ha någon av dem, baserat på vad du skrivit om dem.

Hmm.. om jag måste välja utav dom två så blir det nog nummer 2 men ingen låter speciellt lockande.

Beror väl till viss del på vad syftet med hundägandet är.
Personligen skulle jag inte valt någon av dem, anledningarna:

Hund 1:
Ganska klent psyke: aldrig kul på en hund
Nära till skall: beror iofs på HUR nära, men gillar inte skälliga jyckar
ganska lat: Soffpotatisar är inget för mig

Hund 2:
Skotträdd: Extremt jobbigt för hunden, och ofta även omgivningen
Måttligt kontaktsökande: Vill att min hund ska söka kontakt
Ganska svårmotiverad till arbete: I kombination med "Mycket aktiv" låter det inte som någon rolig hund...

*kl*

även jag skulle välja hund 2. Skotträdsla är bland det värsta jag vet, och dessutom bland det svåraste att träna bort om det verkligen är panik. Dock har den är den annars stabil, förutom ett ganska svagt intresse för att träna - vilket absolut går att träna upp på rätt sätt.

Jag tycker dock det finns en hel del motsägelser i beskrivningen av hundarna som jag inte får att gå ihop... men det är kanske bara jag det :P

Hund 1:

Ganska klent psyke
Skottsäker
Nära till skall
Extremt kontaktsökande
Mycket lättlärd

Jag får inte riktigt ihop det. Om den är mycket lättlärd, varför inte lära upp ett föremålsintresse?

Hund 2:

Stabilt psyke
Skotträdd
Nyfiken på allt
Självständig
Skäller ALDRIG
Måttlig jaktinstinkt
Måttligt kontaktsökande
Lättlärd
Stort föremålsintresse

.

Samma sak fast tvärtom här. Om den har ett stort föremålsintresse borde den ju gå att lära att både söka kontakt och framförallt att motivera till arbete. Hur ska den annars få sina föremål (boll osv?)

Min hund är en kompination av det negativa på bägge :D

men hade jag fått välja hade jag tagit hund nummer 2!

Nä ingen av de där hundarna vore ngt för mig... För mkt dåliga sidor i bägge...

Har haft både ettan och tvåan. För- och nackdelar med båda alternativen. För mig ska hunden i första hand vara en trofast kompis som man kan lita på.
Det enda jag inte vill ha är en drivande ras. Ska kunna släppa ut den lös utan att den driver iväg in i skogen, utan stanna på tomten.

Hund nr 1! :)

Ganska klent psyke
Svårt att veta vad du menar här, pratar vi rang?
Skottsäker
Mycket viktig egenskap enligt min mening.
En bra egenskap enligt mig. Min hund är just ointresserad av omgivningen vilket är till fördel för mig väldigt ofta. Han låter folk vara, han låter andra hundar vara, väldigt avspänd, utgår alltid från matte/husse och inget annat.
Jag har inget behov av att ha jakt i hunden.
Nära till skall
En nackdel men hellre det än skotträdsla. Och jag tror dessutom att detta är ngt man kan arbeta med och att det har mycket med relationen att göra.
Extremt kontaktsökande
Positivt med en hund som söker och vill ha kontakt med sin ägare.
Mycket lättlärd
Självklart en fördel för min del. Vill ha en lyhörd och lättlärd hund som vill förstå och lyda.
Ser varken för- eller nackdelar med det.
Som sagt, väldigt viktig egenskap hos en hund för min del efter som att vi har hunden med konstant i vardagen och därför behöver att han lyder oss, söker kontakt, lär sig lätt och gärna är till lags.
Jag behöver ingen aktiv hund, men önskar en som klarar av att vara med i skog och mark i flera timmar. Vet inte vad som klassas som "lat". :)

Jag förstår vad ni menar, jag har skrivit emot mig själv och inte förklarat.

Ska tyda vad jag menar :)

Hund 1:

Ganska klent psyke
Har många fobier, t ex sopbilen, stora hundar. Kissar ner sig ibland om man tar tag i henne. Skriker och tjuter ofta. En riktig tjurkärring emot andra hundar..
Skottsäker
Bryr sig inte ett skit om andra hundar (förutom de hon är rädd för, då), barn eller andra människor än "sina egna".
Nära till skall
Skäller för uppmärksamhet, skäller vid upphetsning, skäller när der ringer på dörren, skäller när man tränar
Extremt kontaktsökande
Kan sitta i soffan och ill-glo på en, kollar man på henne så börjar hon tjuta och klättrar över till en, skakande av lycka. Kollar hela tiden på människot och söker hela tiden kontakt.
Mycket lättlärd
Försökt lära henne apport sen hon var valp, omöjligt. Jagar aldrig leksaker, bär aldrig någonting.
Förutom vid löp, då är hon omöjlig.
Skulle helst ligga i soffan hela dagarna.

Hund 2:

Stabilt psyke
Blir sällan negativt berörd av någonting, höga ljud etc förutom just skott
Skotträdd
Nyfiken på allt
Vill undersöka, lukta, slicka, gräva, hoppa. Leka med andra hundar han träffar, HELA TIDEN. Men är lätt att tygla
Självständig
Kan lätt roa sig själv i trädgården en hel dag. Letar pinnar, rullar runt på gräset, kastar bollar upp i luften. Behöver inte ständigt kontakt som Hund 1
Skäller ALDRIG
Har skällt enstaka gånger när han vaktar huset. Går inte att lära skall
Måttlig jaktinstinkt
Är Pointer irån fadern, så han sticker efter katter och smådjup, kan spåra efter djur i skogen men är MYCKET bättre nu än när han kom, så det handlar om stimulering
Måttligt kontaktsökande
Vill gärna vara till lags, men tittar hellre på andra saker som händer än går fint fot trots mattes galenskaper med bollen och trasan.
Lättlärd
Stort föremålsintresse
När han väl fatta tyckte för något så är han galen i det, fångar man väl hans uppmärksamhet vid träning går det som på en dans
Se tidigare svar
Är han inte med ute i skogen, stallet och tränas kan han bli mycket rastlös.

För mig personligen passar Hund 2 perfekt, självständig stallhund, lätt att ha lös, trevlig promenadkompis och går bättre och bättre på planen. Hund 1 passar väldigt dåligt eftersom jag över lag vill ha hundar som är något att ta tag i, som man får arbeta med. Hund 1 är också något att arbeta med, men jag gillar bättre att bromsa aktiva djur än pressa långsamma.

Anledningen till att jag postade tråden är helt enkelt nyfikenhet vad ni föredrar. Jag kan lägga till en fråga: Vad har ni era hundar till? Alltså, vissa vill ha, som jag, en bra stallhund etc.

Bild som visar båda deras personligheter mycket väl ;)
_MG_2666.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 867
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 717
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 366
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en riktigt hundintresserad tjej som nu letar efter min allra första egna hund. Min familj har två hundar, en labradoodle...
2
Svar
23
· Visningar
3 022
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka