Vilken höjd "ska" hästen kunna hoppa? (löshoppning)

Fashionistan

Trådstartare
Jag tänkte kolla om det är någon som har koll på hur högt en häst "ska" kunna hoppa när det kommer till löshoppning?
För att denna häst skall visa upp att den är ett bra och lovande ämne för hoppning på högre nivå, vilken höjd ska den generellt sett ligga på?
Om vi tänker oss ett halvblod.
(Den skall hoppa höjden stadigt med god vilja och BRA teknik, inte bara haspla sig över såklart!)

3år -
4år -
5år -
6år -

Tack! :laugh:

Sv: Vilken höjd "ska" hästen kunna hoppa? (löshoppning)

Man brukar inte löshoppa hästen efter 3-års ålder när 3-årstestet är avklarat såvida man inte visar i löshoppning på kvalitets.

Ur bedömningsreglementet för 3-årstestet:

Begynnelsehöjd på oxern 70 cm frambom och 80 cm på bakbom, efter ca 5 varv bör höjden 1,1 m och längden 1,1 m ha uppnåtts.
Denna storlek på hindret, både i höjd och längd, skall hästen övervinna för att få betyg 5.
Ytterligare höjning till max 1,3 m får göras för hästar som visar sig kapabla härför, men hindrets längd skall då vara max 1,2 m samt vara av normal oxertyp med bakre bommen 5 cm högre än den främre.

Så de flesta hoppar 1,20 och de som hoppar om de högsta betygen hoppar 1,30.
Löshoppningen på kvalitets har enligt 2010 års bedömningsreglemente också 1,30 som maxhöjd.

Nej det vet jag, men jag menade allmänt! :laugh:

Okej tack, då vet jag! :laugh:

Personligen har jag aldrig löshoppat högre än 1,50, och den var åtta år. För mig finns det inget syfte med att hoppa en sexåring (och oftast inte äldre heller) högre än 1,40.

Vet inte om det finns bestämmelser (mer än då på 3års testet) men i de tävlingsstall jag jobbat (både hopp, dressyr och ft på elitnivå) har löshoppning mycket sällan skett. Unghästar har fått hoppa lite, inte för att egntligen se hur bra de kommer bli eftersom löshoppning och uppsutten hoppning är två mycket olika saker, utan mest för att lära sig att hitta rytmen, taxera och bli van vid olika hindertyper.

Äldre hästar har fått hoppa ngn gymnastikhoppning på kanske 1 meter ngn gång om året om det behövs.

Vill man testa hur hästen reagerar på högre höjder (säg 140-150) så visst, då kunde vi testa 2-3 ggr max).

Att hoppa 130 o uppåt ger ju ingenting mer än slitage vanligtvis.

Så har vi iaf gjort och det har gått bra med alla hästar. Vi hoppade unghästarna kanske 1 gång i månaden i 3-4 månader innan vi påbörjade uppsutten hoppning.

Så bara för att en häst hoppar bra i löshoppning betyder inte det (tyvärr) att den är bra med ryttare. O jag tror väldigt få människor (iaf de "duktiga") går efter en mall när en häst bör hoppa högt i löshoppning. Eftersom det är uppsutten hoppning som betyder något.

För att få betyget godkänd på treårstestet så ska en stor häst klara av att hoppa en 110cm hög och 110cm bred oxer.

Nu vet jag inte hur det är med ponny men kanske 1m för kat D, 90 för kat C och 80 för kat B ?
Så blir det om man tar storhästarnas löshoppningsprov och "översätter" till ponny så som klassindelningen var förr.

Vad tycker ni om att en 4-åring löshoppar 145cm, har tävlat 1m-klasser och hoppar på träning 1-1,10 m?

För mig låter det för mkt, och det faktum att hästen troligen är mer hoppad än dressyrad tycker jag känns skrämmande

Att löshoppa den så högt tycker jag är rent dumdristigt och onödigt. Varför?

Att tävla den 1 meter tycker jag är ok, 4 års championatet går över 1 meter (och kvalen innan).
5åringar går 1.20, 6åringar 1.30 i de olika championaten.

Allt är individuellt såklart, man måste hålla koll på hästen.

Jag tycker det verkar ganska oseriöst, utbilda hästen snabbt o sälj den dyrt. De har även en 2-åring som löshoppat 140.. Blir så irriterad när jag läser sånt :(

Det är ju skillnad på att löshoppa en häst ett par gånger för att kolla vad den går för, och att ett par gånger i veckan löshoppa på de höjderna.

Men visst, ska man göra en försäljningsvideo så ser jag inget som helst fel i att hästen får hoppa ett par stora scopiga hinder.

Asså, om du menar till treårstestet så har jag ingen aning. Men jag menar annars så beror det ju på vilken häst det är.

Jag har inte förstått detta med löshoppning. På de svårklasshästar jag suttit på och under deras uppväxt har vi aldrig löshoppat så mycket.

Jag såg ngnstans att TS hoppar sin unghäst 2 ggr i månaden, jag tycker det är helt horribelt att slita så mycket på en hästs ben när det dessutom handlar om höjder över 1-110. Någongång visst men varför? Oftast har vi hoppat en unghäst 2-3 ggr sammanlagt för att se att den fattar och sen är det uppsuttet som gäller, löshoppning har ju ingenting med uppsutten hoppning att göra.

Säger inte att jag har rätt men jag tycker det är väldigt konstigt. Är det verkligen så att man löshoppar hästar så mycket idag?

Varannan vecka är ingenting! :crazy:
Och dessutom bara under en halvårsperiod också!

Jag vet dom som hoppar sina 1 ggn vecka under ett helt år eller längre, det blir lite mycket!

Varför skulle det vara dåligt att löshoppa??

Vi har en löshoppningsgrupp med 8-10 hästar som löshoppar en gång i veckan som standard. Det är islandshästar, ridtravare och gröna halvblod som är med. Vi sysslar med lite olika saker. Nån vecka en kombination på ca 50-70 cm beroende på häst. Nån vecka studs och så vidare. Hästarna tycker det är skitkul!!

Vi hoppar inga höjder utan jobbar på att lära hästarna att hoppa genom riktigt och lära sig hoppa av rätt. de skall gymnastiseras - inte höjdhoppas. Har aldrig haft nåt hinder över 80cm.

Men dessa hästar har ryttare som inte vill hoppa uppsuttet, oh för att slippa sitta och harva i ridhuset på fullaste allvar jämt så får de leka en gång i veckan. Dessutom tycket jag det är bra gymnastik.

Varför skulle detta vara mer skadligt än att hoppa uppsuttet en gång i veckan?? Det måste ju snarare vara skonsammare då de slipper bära 70kg extra i varje hopp.

Senast ändrad:

I min värld är det mycket underligt.
Som sagt, jag har "växt" upp i elithäst-sammanhang så jag vet inte vad hobbyryttare gör (jag är själv hobbyryttare så det är inget nedlåtande i det).

Löshoppning använde vi bara för att få en unghäst att fatta att den skulle hoppa (det gjorde de flesta iaf) och att lära sig suga tag i hindret. Det tog 2-3 gånger (om ens det) på små höjder och sen var det uppsutten hoppning.

Som du själv skriver så är det höjderna, ni hoppar lågt för att gymnastikhoppa, TS grupp verkar hoppa på höjd med unghästar.

Att hoppa höjd gjordes 1-2 gånger på 3 års test på högsta (130), sen hoppades inte 3åringen alls mer. Så jobbade vi för att få hållbara hästar.

Sen är det ju också viktigt att man inte hoppa för mycket, max 10 min (absolut inte mer) per gång, men det vet nog de flesta :D

Fast jag tycker det är bra att löshoppa hobbyhästar för gymnastikens skull. Och det kan ju knappast vara bättre att hoppa dem uppsuttet om både hästar och ryttare är gröna så de hamnar i obalans i vart och vartannat hopp :D Vilket de gör om de inte tränar hoppning i vanliga fall.
Men nu har ju de flesta som hoppar sina hästar i våran grupp enbart hobbyhästar och hoppar aldrig uppsuttet pga ointresse och/eller rädsla. De är alltså inte heller tävlingshästar i hoppning. Tävlar lättare dressyr och distans, islandshästarna kör ju sina tävlingar. :p

Men varför skulle man inte kunna hoppa längre än 10 min just?? Det tycker jag beror på hur man lägger upp det.. Vi värmer hästen på några språng och kör alltid lika mycket åt båda varv. Sedan skrittas de några minuter för att hämta sig och sedan kör de igång riktigt. De hoppas lite olika hinder, kombinationer osv för att variera passet. Med en hel del skritt och igenhämtning mellan med jämna mellanrum. Varje häst hoppas mellan 10-20 min ca beroende på dagsform och kondition. Varje ägare ser när sin häst gjort sitt.

Vi har hållt på i 2 år nu och vi ser absolut ingen skillnad i hållbarhet på våra. Snare att de är gladare. Men nu har vi som sagt aldrig ens hoppat några höjder över huvud taget. Ena halvblodet har hoppat 80 en gång. Annars ligger blodingarna stadigt strax under beroende på vad vi gör.

Jag håller med dig, men förstår även hur Cozmoz menar. Om man löshoppar på höjd regelbundet och tror att hästen ska utveckla sin teknik eller whatever så tror jag man är ute och cyklar. Att göra det någon gång i månaden för motion, gymnastik och motivation ser jag inga problem med, förutsatt att det inte är höga hinder. Varför skulle det slita? Då tror jag att det sliter betydligt mer att exempelvis rida i ridhus sex dagar i veckan eller att inte ha sin häst i hage.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 102
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 040
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka