Vilken hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lin_Per
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 848
L

Lin_Per

Precis som många andra vill jag gärna få lite hjälp med valet av vilken hingst jag ska använda på mitt sto, är inte själv så erfaren av halvblods avlen.
Mitt sto är e Warsteiner ue Walör , 166 cm i manke. Hon är korrekt exteriört med en riktigt snygg hals, kanske lite åt det grövre hållet i sin byggnad. Hon har helt ok gångarter, aktiv bak men skulle önska lite mer
knälyft och flyt fram. Väldigt snäll och härlig häst med en possitiv inställning. Hennes svaghet är att hon briljaderar smått fram.

Vi har tittat mycket på Don Primero, skulle det kunna bli bra?
Kom gärna med lite förslag på dressyr hingstar som skulle passa:)

Sv: Vilken hingst?

Fina dressyr hingstar har du ju på Tullstorp.. Där är ju Briar, Biggles och Okeanos ur samma stam så det är ju bara att titta och se vilken av dem man tycker bäst om.
Chirlon är ju också där, fin hingst som jag kommer att använda i år:d.
Men visst Don Primero är också en fin hingst, haft en avkomma efter honom och där måste jag sätta ett litet extra plus för temperamentet.

Sv: Vilken hingst?

Med storleken på ditt sto är du rätt så fri att välja och vraka bland hingstar.
Vilken höjd önskar du på avkomman?

Vill du förbättra frambensaktiviteten och få fram en litte lättare individ är kanske hingstar som Richfield, Black Coffee, Jazz, Blue Hors-hingstarna, Rotspon, Don Frederico och Channon tänkbara alternativ?

Vilket typ av temperament har ditt sto, och vilken typ av temperament vill du ha på avkomman?

Don Primero själv är lite av den maffigare typen, och han lämnar även avkommor åt det mer lågställda hållet, men så länge ditt sto är höställt tror jag att det kan bli en bra avkomma.
Don Primero förvärvar sig väldigt bra, han lämnar gott temperament och lynne samt att avkommor efter honom är rätt så eftertraktade, vilket kan komma till ens fördel om man bestämmer sig för att sälja.
Dock är han väldigt liten, och enligt hans BLUP-index lämnar han mest avkommor som är någon centimeter under normalhöjd, vilket jag tror för hingstar är 167 och för ston 165.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 997
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 914
Senast: Kisseninan
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka