Vilken hingst till gulsvart sto?

Leikna

Trådstartare
Hallo!!!
Jag behöver hjälp med en sak... Min granne och trogne vän har ett sto som ska bedömas i sommar. Om bedömningen blir bra, vilket vi och Iduns tränare tror, så kommer hon att få betäckas :D!

Men nu kommer vi till problemet... Ägaren vill inte ha ett isabellföl... Jag gillar isabeller, men det gör inte hon! Jag och hon vet vi båda att man ska ju självklart kolla på en häst för dess sätt, och inte för färgen, men ändå:confused:! Jag har hört att gulsvarta hästar ofta får isabellföl...
Vilken hingst skulle NI valt för att få en annan färg på fölet än isabell? Vi har kollat på Hringur frá Feti. Vad tror ni om honom?

Tack på förhand :rofl::bow:

Sv: Vilken hingst till gulsvart sto?

En hingst som är homozygot svart, t ex Flipi från Österåker.
Alla hingstar med röd grundfärg t ex fux, rödblack, rödskäck går bort.

Jag har två viblacka ston (gulbruna med blackanlag) och har haft ett gulsvart. Alla de tre har jag tagit föl på. Fyra gånger sammanlagt med en rödskäckhingst. Ingen blev isabell. Två blev svarta/gulsvarta, en blev gulbrunskäck och en blev vitblack.

De andra gångerna har jag valt svarta eller musblacka hingstar. Jag har fått lite blandat men inte en enda isabell.... och här skulle de vara mycket välkomna :laugh:

Men givetvis har du risk på att få en isabell om du använder en hingst med röda anlag.

Hringur som du själv pratade om har inga röda anlag och ger bara skäckar. Således kan du bara få svartskäck eller brunskäck på stoet.

Flipi som em76 sa är ju också homozygot svart.

Lycka till!

Finns det några andra hingstar som skulle kunna vara ett alternativ? Någon annan som kanske är någon homozygot svart? Skulle vara glad för mera svar :rofl::D

Hýreygur från Smärslid är också homozygot svart. Fast även han är ju skäck. :)

Ägaren gillar skäckar, och även jag så.. Ska absolut kolla upp honom :D!!! Finns det några fler fräna skäckar? :rofl:

Finns det några fler fräna skäckar? Jag gillar ju Ofsi från Åsen :love:

Draumur frá Minni-Borg är mörkbrun skäck (3 färgad)

Finns inget som heter "Trefärgard skäck"... Det är alltid två färger, och sen i olika nyanser. T.ex brunskäck, som Draumur är, mörkbrun på kroppen och lite mörkare i man och svans.

Hringur som du själv pratade om har inga röda anlag och ger bara skäckar. Således kan du bara få svartskäck eller brunskäck på stoet.

Är inte Hringur svartskäck? Då torde fölet bli antingen svartskäck eller gulsvartskäck.

Den här hingsten är så flott. Önskar just nu att jag hade ett sto till att betäcka i år... Min lilla gumma är redan hos annan pojke
Víðir frá Sæfelli är homozygot skäck, dvs ger enbart skäckar!
Han är stor, 148 cm i mkh och har bukskäckanlag, ett blått och ett brunt öga.
Han är exteriörbedömd till 8,25 och finns bilder och mer info på ishastar.se
Har massa avkommor på island, fina 5 gångarter och e så snygg...
Ngn som har ett sto att låna ut ;):bow:

Víðir frá Sæfelli, hur gammal är han och vad kostar det att betäcka med honom?

Han är ju super finn men det är inte löst betäckningsbevis på honom än. Så han få väl inte betäcka innan, eller få och få , men det blir det super dyrt att rega fölen i SIF om han inte har löst beviset.
Flott är han och jag har ett sto till honom om han blir bedömd.

De siktar på en bedömning till nästa år. Kommer att ta ut betäckningsbevis så fort röntgensvaret är klart.

Valvis har du träffat honom? Vad är det som gör att du vill betäcka med just honom? Pm:a om du inte vill skriva här.
Funderar på att lämna en 3-åring dit själv.

Han har ju underbara rörelser. Och en ok skäcktäcknig för att vara bukskäck.
Kan har leva upp med en lika bra ridbedömning som exteriören så är han nästa självklar. Stamen är ju lite intressant med. Vi har ju problemet att vi har rätt så kända stammar på våra ston och då blir det svart att hitta hingst som inte är nära släkt.

Om man inte vill ha en "röd häst" efter Idun... Vilken färg på hingst kan man välja då? Kan man betäcka med en musblack då? För jag måste ju säga att Godi frá Audsholtshjáleigu är en riktg goding :love:!!! Finns det några fler smäckra musblackar? :D

en musblack kan mkt väl ha en röd gen så det är alls ingen garanti för att det inte blir en röd avkomma.
Vill du absolut inte ha en röd ska du välja en hingst som är homozygot svart eller brun.

Tex Flipi från Österåker.....vet ej om det finns ngåra fler i Sverige ?

JAg vet att jag har sett nån smäcker musblack som jag gillar men får återkomma med namnet, kommer ej på de tjus tnu

De siktar på en bedömning till nästa år. Kommer att ta ut betäckningsbevis så fort röntgensvaret är klart.

Valvis har du träffat honom? Vad är det som gör att du vill betäcka med just honom? Pm:a om du inte vill skriva här.
Funderar på att lämna en 3-åring dit själv.

hej.. jag va uppe på W gård i söndags och träffade Vidir! letar själv efter ett sto att betäcka med honom. vilken underbar häst!!! alltså det finns ju hingstar som är hur snälla som helst men denna häst...... han är vacker som en dag o snäll som en kattunge stor som ett hus och har blått öga.. kan det bli bättre?!?

till dig som skrev om hans storlek.. han va 148 när han va 4 år... han är idag närmare 152 cm.. och betäckningstillståndet är löst! så tveka inte om ni vill ha en underbar fölis! jag har en del fina bilder på honom om du är intresserad.

Liknande trådar

Avel Hej! jag har ett gulbrunt sto (mamman gulbrun och pappan svettfux tror jag, Luxus CML) jag har tänkt att betäcka och blir så förvirrad...
Svar
7
· Visningar
2 190
Senast: nullo-modo
·
Avel ska betäcka mitt sto sto till sommaren. hon har ingen märkvärdig stam annat än att farfar är donnerhall. ska inte sälja fölet utan ska...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 747
Senast: rebus
·
Islandshäst Jag funderar på att betäcka mitt silverssvarta sto så småningom. Jag har kollat runt på olika hingstar, både de som finns inom rimligt...
Svar
5
· Visningar
1 377
Senast: janna
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka