Vilken hingst skulle passa?

Rain_woman

Trådstartare
minibild.png

e: Dardel
u: Faraya

Sämre egenskaper: Veka/svaga kotor fram. Hoppar hellre än bra typ :D Rätt mycket nerver utåt.
Bra egenskaper: Fått beröm för traven och galoppen. Underbart lynne och känslig.

De bra egenskaperna får ju gärna föras vidare och lite mindre nerv. Om jag ska vara riktigt petig så får hingsten gärna vara mörk också:D

Sv: Vilken hingst skulle passa?

Jag hade letat hingst med modern typ och bra ben. Ditt sto ser lågställt ut, omodern i typen och kotorna ser inte roliga ut.

Det beror på vad du önskar av avkomman. Stammen är väl inte så övertygande om att hon är ett fantastisk avelssto även om jag tycker det är trevligt med bla Gaspari och fullblod. vid snabb granskning, linjeavel på Gaspari är kanske bra? Har ingen koll på det.

Gaspari var underbar - men frågan är om man ska dubbla det på den märren(även om det blir långt bak på ungen), hon har redan en av hans svagheter, de raka bakbenen.

Hon är linjeavlad på Gaspari, kan vara att bakbenen kan komma från det. Menade inte att Gaspari skulle in igen..
Nu har jag inte så mycket info om stoet och vet inte ens vad målet med avkomman är. Men mina tankar om stammen är väl bl.a att vi var väl många som ellerhoppades att pappan skulle bli bättre avelshingst än jag blev med den stammen. Skulle jag betäcka henne så hade jag tänkt dressyr eller kanske fälttävlan. Jag tror inte avkomman blir självklart jätteattraktiv med hopp-pappa. jag skulle nog kasta ett öga på yngre hingstar som börjat visa att de nedärver hyfsat bra åt det hållet man vill.. Bland hingstar i Sverige så är kanske Twiligt, Dalwhinnie (borde snart få rabatt på honom efter alla ston jag föreslagit honom till haha).. Kanske även Hermes, H Rubin och Lamborghini..

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 579
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?