Vilken hingst ska man ta?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare elzorro
  • Startdatum Startdatum
E

elzorro

Hej alla avelsexperter där ute!
Funderar på att köpa en kallblodsmärr efter Spikeld och Speja.
Vilken hingst passar bäst att betäcka henne med i så fall? Snälla svara, själv är jag kass på avel, har testat på blodbanken men begriper mig inte på den sidan, hur gör man, och vad betyder allt??
Är Rolex K. ett bra alternativ?
Tacksam för svar!

Sv: Vilken hingst ska man ta?

jag är som säkert många vet en förespråkare för elding - järvsöfaks blandningen.. Så jag tycker absolut att du ska betäcka med antingen järvsöfaks eller någon av hans söner..

Ok, Lome Kongen tycker du, men han är ju oxå efter Spikeld, kan väl inte vara så värst bra va....?
Vill helst inte betäcka med Faksen eller hans söner, känns som att om man inte blandar in nåt nytt har vi snart ingen avel kvar. Tyckte Rolex K. såg ut som ett bra alternativ på Blodbanken.
Några kommentarer ?

njaoo.. han har inte lämnat så himla bra tycker jag.. men det funkar.. vill du ha nått annorlunda så finns ju alltid sval ivar.. eller hans son clay

tjena tjena, det är din hovslagare som skriver!!
Jag försöker ju vara diplomatisk gentemot Rolex så att inte pappa
blir ledsen, sen är han ju extra billig oxå...;) Han ska väl mest troligt flytta till mig när han blir pensionär, och då är det ju praktiskt med en avelshingst på gården...:rofl:

Vet att du inte vill ha en Faksen son, men kollar man på Blodbanken skulle Fakse kanske passa. Inavelskoefficient 2.609 %.

Men vill du ha något nytt Faksen/Eldingfritt finns ju Vålsvarten (e.Gullsvarten) som har både Oleanne och Solbergstjerna i stammen. Inavelskoefficient 4.486 %.

Ok, Lome Kongen tycker du, men han är ju oxå efter Spikeld, kan väl inte vara så värst bra va....?
Vill helst inte betäcka med Faksen eller hans söner, känns som att om man inte blandar in nåt nytt har vi snart ingen avel kvar. Tyckte Rolex K. såg ut som ett bra alternativ på Blodbanken.
Några kommentarer ?

Det är ju så med linjeavel, blir det bra så blir det i regel riktigt bra, eller så blir det bara pannkaka av det hela, med det skulle vara fränt :angel:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 537
Senast: Unafraid
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 740
Senast: Tass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2