Vilken híngst ska jag välja?

Jate Volim

Trådstartare
Jag har ett sto efter Majim - Bernstein - Jaguar som jag ska betäcka efter treårs testet. Just nu är hon bara 1½ så jag har ju ett tag på mig att tänka men vill ändå få lite tips.

Jag gillar Don Federico, Bugatti Hilltop, Richfield, Master, Akribori, L'Acteur, Sandakan, Londonderry, Rascalino, Rotspon, Worldly, Royal Diamond, Topaasch, Blue Hors Don Romantic och Florencio.

Ganska många alltså. :o Tacksam för alla tips och förslag. Även på andra hingstar.

Sv: Vilken híngst ska jag välja?

Jättesvårt att svara mer än lite allmänt.
Ekonomin är ju en aspekt(en del av dem är riktigt dyra), fryst kontra färsk sperma en annan.
Fortsätt läsa, om du har möjlighet åk på bruksprov och hingstvisningar.
Det viktigaste av allt, vänta och se hur ditt sto utvecklar sig och vilken typ av hingst som kompletterar henne bäst.

Skiljer ju rätt mycket på dem du rabblade upp.

Don Frederico - är ju rätt rejäl.
Londonderry tvärtom - förädlare
Rotspon - ganska normal typ
Worldy - är och ger kompakta relativt små avkommor

Så vad är du ute efter? Hur ser stoet ut? Vad vill du färbättra/förstärka? Typ? Temperament?

Och som borsalino skriver så skiljer det ju rätt mycket i pris på dem. Plus att vissa finns på fryst, på TAI osv.

Givetvis kan jag ju inte bestämma mig ännu. Det är ju ganska svårt att säga hur mitt sto kommer att vara när hon är färdigväxt.

Just nu är hon väldigt självständig och har ett ganska lugnt temperament men är väldigt "kaxig" och tuff i psyket. Hon är ganska ädel med bra ben, kompakt kropp och mycket vacker hals och huvud.

Jag misstänker att hon kommer att kunna hoppa väldigt bra men även att hon kommer blir bra i dressyren. Mamman rörde sig fantastiskt och även den lille är mycket taktmässig och välbalanserad.

Själv vill jag ju rida dressyr och önskar en hingst som ytterligare kan förbättra gångarterna. Tilläggas bör att mamman var 162cm och hennes dotter bör inte bli större än 165cm vilket gör att jag kanske inte bör avla på hingstar som förvärver allt för smått. Dock är jag inte så stor själv så 165cm är en lagom mankhöjd.

Kom gärna med förslag och fråga om ni vill veta mer.
Tack!:)

en hingst som slår det mesta - DE NIRO

Just nu är hon väldigt självständig och har ett ganska lugnt temperament men är väldigt "kaxig" och tuff i psyket. Hon är ganska ädel med bra ben, kompakt kropp och mycket vacker hals och huvud.

OM du fastnar för Londonderry, tänk då efter både en och två gånger - jag har nämligen både hört och sett att han inte lämnar det bästa psyket.

Jag har däremot hört att avkommorna är väldigt trevliga att rida, men det kan jag själv inte uttala mig om.

lycka till med vad du än väljer!

Okej, nej det är nog inte lämpligt till mitt sto. Men som det ser ut just nu är jag väldigt inne på Rascalino eller Rotspon. :love: Amiral kanske kunde vara intressant? Men han är ju också rätt tuff. Eller har lämnat sådant iaf.

Synd att Richfield är så liten. :cry:

Okej, nej det är nog inte lämpligt till mitt sto. Men som det ser ut just nu är jag väldigt inne på Rascalino eller Rotspon. :love: Amiral kanske kunde vara intressant? Men han är ju också rätt tuff. Eller har lämnat sådant iaf.

Om jag vore du skulle jag inte ta Amiral. Dels för psyket, men också för att jag anser att hingsten har haft sin tid. Ta något nyare, det är roligare! :)

Förresten, det skulle vara intressant att höra varifrån ditt sto har fått sitt kaxiga/tuffa temperament! Då menar jag, om det kommer mer från mödernelinjen eller fädernelinjen?

Senast ändrad av en moderator:

jag skulle satsa på nått Svenskt, som man kan se IR i sverige för att själv bilda sig uppfattning! Ofta är "gräset grönare på andra sidan" Om du vill ha dressyrhingst varför inte Hermes? :idea: Till ett ungt sto bör man kanske ta en något beprövad hingst! Dock inte sagt att man måste ta nått "omodernt" Kolla runt och se hur mkt fina hingstar vi faktiskt har i vårt eget land! :D

Jag är inte säker på att han lämnar litet, även om han inte är så stor själv.
Jag har fött upp en e.Richfield- Kaliber, och den är allt annat än liten, vi är glada om hon stannar på 170 cm. Dessutom otroligt lugn, trygg och glad. Det har aldrig varit något som helst problem med henne, hon har alltid ställt upp på allt. Dessutom rör hon sig trevligt och hoppar även bra.

kan nog vara bernstein som spökar med temperamentet ;) Jaguar har jag ocksån hört att han var rätt tuff...
Vi har ett sto e. Bernstein-xx-Jaguar som iaf är väldigt tuff.. men samtidigt väldigt snäll och lätt att ha o göra med.

kan nog vara bernstein som spökar med temperamentet ;) Jaguar har jag ocksån hört att han var rätt tuff...
Vi har ett sto e. Bernstein-xx-Jaguar som iaf är väldigt tuff.. men samtidigt väldigt snäll och lätt att ha o göra med.

har haft en sköthäst efter Ceylon - Jaguar :devil:

Jag är inte säker på att han lämnar litet, även om han inte är så stor själv.
Jag har fött upp en e.Richfield- Kaliber, och den är allt annat än liten, vi är glada om hon stannar på 170 cm. Dessutom otroligt lugn, trygg och glad. Det har aldrig varit något som helst problem med henne, hon har alltid ställt upp på allt. Dessutom rör hon sig trevligt och hoppar även bra.

Ok, ja jag vet inte så säkert vad han lämnar men det är ju så svårt att säga när han inte är så gammal... Dock finns det ju hopp om livet om din blir en sådan bjässe :bump: :rofl:

Ja, det finns säkert lite att brås på.. Dock longerades hon för första gången i helgen och på lördagen var det kaos, (helvild och jag och mor min hängde som vantar i linan) men på söndagen åkte vi till en annan miljö och vips så gick det som en dans! Hon är en riktig pärla, helt orädd men som sagt lite tuff ibland bara.

:)

Ja Temperamentet kommer nog mycket från mammans sida men det är svårt att säga. Mamman hade ett lugnt och stabilt temperament men var absolut inte kaxig. Kunde snarare bli lite stressad och nervös om det var ngt på g men aldrig kaxig. Majim är ju en pärla men han var ju lite kaxig och pigg som ung. Men det är ju inget direkt ovanligt bland unga hingstar.
Båda föräldrarna har gott temperament men som sagt hur de var som unghästar vet inte jag. Dock verkar det som att min bättrar sig med åldern och hon har redan blivit MKT bättre :)

Låter mkt som vår.. bangar inte för något, ha aldrig stannat på hinder, men kan vara väldigt bestämd när hon inte får precis som hon vill.. och då sparkar hon bakut.. högt!

Liknande trådar

Avel German Horses Selected for 2009 World Young Horse Championships 5-year olds * Bergerac (HAN by Belissimo M x De Niro) - Isabell... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 197
Senast: Picea
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 694
Senast: SeagirlM
·
Avel Jag sitter och funderar lite på hingstar som skulle passa till mitt sto. (Som vanligt:angel:) Så här har jag tänkt: Fördelar... 2
Svar
27
· Visningar
3 596
Senast: dusty
·
C
Avel Elitauktionen för fölungar och avelsston i Verden har ägt rum nu. Jag roade mig med att sortera ut alla fölungar som såldes för minst...
Svar
8
· Visningar
1 778
Senast: Gullegryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka