Vilken hingst? *bilder*

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare escade
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 801

escade

Trådstartare
Jag har ett litet sto som jag planerar att betäcka. Jag blir jätteglad om ni 'experter' här på buke har lust att komma med förslag på hingstar till min tös. Planen är att jag ska behålla fölet, men om det inte skulle bli så, är det viktigt att stammen är säljbar! Stoet: Hon är bara 160 så det får INTE vara en liten hingst. Hon rör sig trevligt i alla gångarter, ej tävlad dressyr, dock ft i enland-fick nästan alltid 8 på gång. Tävlad 110 hopp, klar för 120! Hon har trevligt temperament, lite vass i ridningen men inget problem, snäll i all hantering, väldigt cool. Hon e född 96 escudo I-askan. Alla förslag är välkomna! Gnugga nu geni knölarna :bow: Kommentera gärna!

Bilder på tösen min (ursäkta storlek, jag har inte så bra koll på vad jag gör :angel: ):

Hopp.jpg

hopp2.jpg

Dsc_3109.jpg

Resized-0009.jpg

Sv: Vilken hingst? *bilder*

Vilken läckerbit! I mina ögon ser det ut som om hon skulle kunna gå betydligt högre än 1,10.

Ser ut som en exteriört snygg häst också, så du borde väl kunna ta det mesta? Med det menar jag att stoet inte ser ut att ha uppenbara svagheter som måste kompenseras i hingsten (utom kanske storleken då). Så jag skulle nog välja bland de hingstar som ger god storlek (syns ju på BLUP), och ligger högt i förärvningsstatistiken.

Tackar!! Ja, hon borde lätt kunna gå högre, det kommer till våren ;) Jag har funderat lite på cardento, kanske lite tråkigt, men borde inte ett sto av hennes modell kunna passa honom ganska bra?

Hehe, jag skrev precis att jag har funderat lite på cardento, han borde väl kunna passa hennes kompakta lilla kropp? Fin bild btw!!

Santa Cruz är ju också ett fint exemplar på 173cm

santacruz.jpg

ditt sto är så väl propertionerligt så jag hade tagit en bra hoppare som lämnat duktiga avkommor och som var minst 170

Jo, för ett par månader sen. Men då hade jag inga bra bilder på henne, och jag ville gärna ha fler förslag. Dessutom har jag legat med influensa i 1 hel vecka nu så jag börjar bli lite lätt uttråkad....

Var står den hingsten? Har den någon hemsida man kan kolla på? Snällt att du engagerar dig :)

så lite så jag har tråkigt och ditt sto är lätt att hitta hingst hittade dom två på www.flyinge.se men söker även på hopphingstar på eniro.

letar själv hingst till mitt sto men en PRE hingst så :p

Tyckte bara att jag kände igen stammen. ;)

Det kan vara bra att titta på vilka hingstar som mamman och mormodern varit betäckt med och vilka av dessa kombinationer som blivit bra.

Några PRE hingstar har jag dock inte till dig :angel: Jag har suttit och kollat på flyinges hemsida nu oxå, och jag är allt lite kär i For Feeling! Fast det verkar som om att det kommer att födas många föl efter honom nästa år?!

hehe, ja..fast jag är lite tjatig! Det e bara det att ingen verkar ha ngn erfarenhet av hennes morfar, Askan. Det gör det ju lite svårare. Hon kommer ju dessutom från tyskland, så jag har ingen aning om hur mamman är. Man kanske ska knåpa ihop ett brev på tyska å skicka iväg? :o

Jag tycker absolut att du ska skriva till stoets uppfödare. Du kan säkert skriva på engelska . Vem vet de kanske blir glada att höra att deras uppfödning har det bra ?

Ju mindre man vet om stoet ju viktigare är det att ta en avkommeprövad hingst d v s en som man vet vad han lämnar.
Till ditt sto gärna en hopphingst med fullblod i. Ta gärna en som kan röra sig också (d v s inte en extrem hopphingst med dålig gång).

Jag fereslår Briar som faktiskt har gett precis lika många hopp som dressyr hästar. Han hoppar ju super och har ingen dålig gång. :angel:

Min kompis har en briar avkomma som hon just nu debuterar 1,30 med en andra plats första tävlingen.

gå in och läs på www.tullstorp.nu

Ja, det minskar ju chansningen lite om man kan få reda på mer om stoet! Jag antar att det var ett hoppsto iaf, eftersom att de valde Escudo (som bara var 4 år när stoet betäcktes btw)

Ja, hon är ju trots allt väldigt allround och har bra gångarter, så det är ju absolut något att ta tillvara på! Är skeptisk mot en ren fullblods hingst, men en lätt hingst är ju inte fel...

Tur att jag har gott om tid på mig att fundera :D

Ja, han är ju fantastisk!!! Jag har en kompis som har snackat varmt om honom som hoppavlare oxå, väl värt att tänka på. Tänk om man får en som går grand prix i både hopp å dressyr :banana:

Drömma kan man ju ;)

Var på besök på i ett stall, då det fanns ett 2,5 års sto med (e.Briar som var på genomresa) dom löshoppade. WOW! vilka språng :eek: , NU rekomenderar jag STARKT Briar. Mamman var e. Eighty Eight Keys xx men hade fått en skada så då hade dom tagit föl. Den hoppade nästan en metar över hindren, och vilken rygg och ben teknink :eek:. ägarna bara skrattade medans jag och några andra stod och dreglade :smirk:

Briar är bäst :D

Senast ändrad:

OJ! Låter minst sagt lovande! Jag får kolla närmre på honom. Fast jag är ändå fortfarande sugen på Cardento, jag lär ju dock ångra mig 100000 ggr innan det är dags :D

Liknande trådar

Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 554
Senast: Unafraid
·
Avel Slänger upp tråden för en bekants räkning. De har ett sto, Filippa, efter Cardento-Jaguar...
Svar
6
· Visningar
1 848
Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: prallan
·
C
Avel Tänkte be om lite hjälp och synpunkter från er som är mer insatta i dagens hingstar än vad jag känner mig just nu. Födde upp hästar på...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 285
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna