Hingstval till sto e. Ceylon-Jazz-Niarchos

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cimone
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval till sto e. Ceylon-Jazz-Niarchos

Jag har aldrig hört att hans avkommor inte skulle vara samarbetsvilliga. Har du?
.

Nä, det har jag inte, ville bara få fram skillnaden på dom hästar som är riktigt dumma (som absolut inte vill samarbeta, utan lägger all energi på att motarbeta)
Upplever inte Briar som skarp. (ine dom avkommor jag träffat på heller)
Ska inte uttala mej för mkt om Ceylonavkommor, mer än att dom verkar prestera bra på tävlingsbanan.
På hennes beskrivning av stoet så fick jag inte uppfattningen om att det var ett stort problem med hennes nervighet/skarphet utan mer om hon skulle titta kritiskt på henne. I det possitiva står ju hennes samarbetsvilja och inställning till arbete.
Jag tänker kanske mer plussa på det goda:laugh:

><men säger inte heller att jag är någon expert inom området.
Men lägger stor vikt vid hur hingstana verkar då jag ser dom live vid tävling och i stall m.m. (spanar gärna in framridningen lite extra)

Nja, Biggles hoppade själv för 7 8 pa sitt bruksprov

och har hittils lämnat ett par hoppdiplom på 3-års och Ft-vinnare i Breeders (med 9 9 på hopp på 3-års).

Senast ändrad av en moderator:

Jo, men nog finns det hingstar som har bättre facit i hoppaveln än sa?

Jo, men nog finns det hingstar som har bättre facit i hoppaveln än sa?

Absolut:D
Men sen var det ju dom andra önskemålen också.

Men det är alltid en härlig djungel att ge sej in i:idea:

Är det ingen som vill modernisera avkomman lite?

Ceylon är givetvis god stam men gammal.

Fler lämpliga hopphingstar än Briar och Feliciano finns det ju.

Mina förslag är:
Hip Hop e. Feliciano
mycket trevliga avkommor, ädla och högresta, med supergott psyke

Niveau e. Emmerton
har sett flera väldigt trevliga föl och åringar som är mycket lovande, med bra psyke

Empire VDL om han finns tillgänglig 2009

Carland och Careful är också hingstar med gott psyke och fina avkommor.

Cimone är absolut ett sto värt att avla på, finns en mkt bra stostam bakom. Red och utbildade henne som unghäst och känner därför hennes styrkor och svagheter. Mitt val hade varit Feliciano eller hans son Hip Hop. Som alternativ om du ej gillar ngn av dem och vill pröva ngt nytt finns ju Dee Jost van Dyke (också med Irco Marco-blod som ger kapacitet och bra skalle) som vann årets bruksprov. Han står i Tyskland nästa säsong men ska finnas tillgänglig på transportsperma. Lycka till !!

Jag kanske var hård i min egen bedömning att kalla henne skarp, för idagsläget är hon nog mer åt det känsliga hållet. Vet man om hur hon är så är det inga problem att hantera henne.
Kittlig vid borstning av mage, sadling och täckespåläggning - hugger och sparkar. Är väl kanske en uppfostringsfråga också.. Blir nervös och svettig när hovis kommer.
På tävling är hon oerhört taggad och lite småjobbig att leda. Har mkt bråttom, kan inte stå still som andra hästar, vill bara in på banan.
Men det är ju nervig i positiv bemärkelse.
Annars är hon inte nervös och rädd av sig utan går utan vidare genom eld och vatten och hetsar inte upp sig för saker runt omkring när man rider ut. Helt trafiksäker.
Kan även koppla av och finna sig till ro på meeting. Ligger alltid ner på natten och står och vilar avslappnat i boxen på dagen.

Men i mitt hingsval så vill jag absolut ha en hingst som är bra i skallen och lämnar hanterbara avkommor.
Med tanke på hennes ålder borde man väl tänka på hingstens fertilitet också. Skönt att hon iallafall har haft ett föl som ung.

Sunlight, är det sant?! Har du ridit Cimone som ung? Berätta! Stämmer det att hon inte kunde ridas in förrän hon var 7 och varför isåfall? (Har bara hört det från dem vi köpte henne av).

Du som känner henne på ett tidigare stadium, vad skulle du säga vara hennes styrkor resp. svagheter?
Vet du något om hennes föl, eller hur hon var som mamma?
Hon har gått med andras föl och då varit väldigt tålmodig och snäll med dem, lite extramamma.

Kul att du också var inne på Feliciano, som jag gillar. Hip Hop är ju också jättefin.

Jag hade nog valt sonen Hiphop framför Feliciano för att få en modernare avkomma. Är du intresserad av Briar men är rädd för skärpa hade jag tittat på okeanos som enl rykten är lugnare i temp.

Sunlight, är det sant?! Har du ridit Cimone som ung? Berätta! Stämmer det att hon inte kunde ridas in förrän hon var 7 och varför isåfall? (Har bara hört det från dem vi köpte henne av).

Du som känner henne på ett tidigare stadium, vad skulle du säga vara hennes styrkor resp. svagheter?
Vet du något om hennes föl, eller hur hon var som mamma?
Hon har gått med andras föl och då varit väldigt tålmodig och snäll med dem, lite extramamma.

Kul att du också var inne på Feliciano, som jag gillar. Hip Hop är ju också jättefin.

Att hennes utb startade lite sent var nog bara en slump, hennes uppfödare bodde på den tiden i min närhet och hade lite för många hästar. Var inte besvärligare än genomsnittshästen att rida men som sagt lite känslig och ibland "kvick i vändningarna" men det är ngt jag uppskattar. Försiktig på hinder och i mitt tycke en rolig häst att jobba med. Har tyvärr inga upplysningar om hennes avkomma, har passerat ett antal hästar sedan dess i min utb.verksamhet, men minns Cimone tydligt då en av mina hästskötartjejer köpte henne medan hon jobbade hos mig. Vet att hon efter flytt till Sthlm tävlade en del hopp i alla fall.

Är det ingen som vill modernisera avkomman lite?

Joda, i första inlägget! :D

Niveau är fin, men som typförbättrare, och för att ge en mer högställd avkomma? Men han kanske nedärver sig annorlunda än han ser ut själv?

KL
Jag har själv ett sto efter Ceylon som har en tvååring efter Feliciano. Han har ett underbart temperament, lätthanterlig och vaken men inte det minsta orolig.

Hur blev denna avkomma i typen, i jämförelse med mamma o pappa?

Han är såld men min uppfattning är att han är ädlare än sin pappa men kanske något grövre än sin mamma (48%xx).

Döm själv, här var han fyra månader gammal
P1010040.jpg

Ser ut som han ärvt pappas hals i alla fall! Vet du hur han ser ut nu?

Tyvärr är det även mormorsfars hals som slagit igenom mer på honom än på hans mor. Mormorsfar heter Columbus DH 216.

Jag har bilder på honom från tvåårsdagen men de har inte jag tagit så jag vill inte lägga ut dem här. Jag tycker att han har blivit längre i bålen men är ädlare än många andra Felicianoavkommor som jag sett.

Hrm, helt utan betydelse i denna tåd, men VILKA läckra strumpor!!

Mamma e Ceylon
010610-1.jpg

Pappa Feliciano (dålig bild men jag har tagit den själv)
P1010121-1.jpg

Avkomman 8 månader gammal. Han står i väldig nerförsbacke
061229-11.jpg

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
Avel Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval...
Svar
11
· Visningar
2 079
Senast: fridshem
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 111
Senast: Karoliten
·
Avel Kommer med stor sannolikhet betäcka mitt 4-åriga sto i år för att ge henne en lång läketid efter en vrickning i hagen som inte vill ge...
Svar
0
· Visningar
968
Senast: Linn_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka