Vilken hästtransport ska jag ha?

Lycanthrope

Trådstartare
Nu är det dags att köpa hästtransport.

Totalvikten får inte överstiga 1300kg (boggi går att väga ner va?) och jag måste kunna lasta ungefär 700 kg eftersom nordsvensken vägen närmre det när hon är vältränad. Så får jag väl helt enkelt hålla mig till att köra en häst i taget. (:mad::angel:)

Vilka släp har sådan totaltvikt men ändå såpass maxlast?

Tacksam för all hjälp!
Jag tycker sånt här är jättesvårt.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

När man väger ner en transport (det är inte alla som går att väga ner) tar man från lastvikten. Tjänstevikten (vad transporten väger) går ju inte att ändra, så då tar man helt enkelt och sätter en lägre lastvikt.

Lasta 700 kg på en dubbelaxlad släp med totalvikt 1300 kg, det innebär att släpet får väga 600 kg. Jag tror inte det går ens om du väljer ett enhästars släp.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Som jämförelse: ett enkelaxlat Trane med totalvikt 1300 kg väger oftast 650 kg, vilket innebär att den får lasta 650 kg också. I den transporten får du inte ta 700 kg häst, och då är det en enkelaxlad vagn.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Okey, det är enkelaxlat som gäller då?

Jag har sett ett par transporten på annons med totalvikt 1300 och lastvikt 780 stod det på någon, det hade ju varit perfekt.
Finns det några enkelaxlade som är bra och hyfsat stadiga ändå? Fronturlastning hade ju varit trevligt också men inget måste.

Hade tänkt leta efter något att hyrköpa.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Fronturlastning väger, det tar ju på lastvikten. Titta lite på vad enhästars får lasta på 1300 kg, jag tror det kan vara kört där också. Det blir nog svårt för dig faktiskt.

Totalvikt 1300 kg och lastvikt 780 kg - då hade jag faktiskt kontrollvägt. Det låter för bra för att vara sant, och då är det risk att du kör med överlast (vilket kan bli dyrt och tråkigt). Ett lätt släp är oftast svag i konstruktionen (tunna väggar etc), vilket är värt att komma ihåg.

Äldre Ume väger oftast lite, men då är de både låga och mörka och har en riktigt usel ventilation-.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Jag vet inte riktigt vad jag har för alternativ?

Bilen jag har får inte dra släp med högre totalvikt.
Sambon har ju iofs en stor bil men den behöver han i jobbet även om jag säkert kan låna den någon dag då och då, det är en stor toyota hilux.
Vill dock inte vara beroende av hans bil och vet inte hur mycket jag ändå får dra med Bkörkort.
Även om jag tar c kort så får jag ju inte dra mycket mer med min bil.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Nej, vad ska du med C-kort till? Du ska väl inte köra lastbil?

Är du säker på att du inte får dra mer med bilen om du har BE-kort? Låter misstänkt lite, vad är det för bil?

Jag tror faktiskt inte du har så många alternativ, annat än byta dragbil.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

MItt förra släp var en enkelaxlad Kylinge, den hade totaltvikt på 1300 och jag fick lasta 760.

Nu har jag ett boggie Thule, total 1400 och får lasta 590... nerköp såtillvida! Men underbar :love:.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Lägger till: Kylingen var en 88 års modell och jag gillade den jättemycket! Den låg stabilt efter bilen och hästarna trivdes i den. Jag var dock "tvungen" att ha boggie (kör nästan bara sto + föl) så den höll inte hela vägen för mig. Men en sån skulle jag satsa på!
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Min erfarenhet är att de som på pappret har en så pass hög lastvikt gentemot sina likvärdiga "kollegor" inte håller i verkligheten. D v s pappersvikten är utan inredning etc, och när man sedan väger dem så väger de faktiskt bortåt 100 kg mer än vad som anges. Vilket ju ger motsvarande mindre i lastvikt.

Det är bekvämt att ha en vågplats när man ska titta på släp, det hade jag när jag skulle byta för fem år sedan och det var väldigt belysande...
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Hej! Jag har en enaxlad Dalavagn som jag haft till min 1.80 häst på 700 kg. Har fungerat jätte bra. Dalavagnen har 700 kg som maxlast. Står i reg.beviset. Det är en tvåhästars vagn som jag kört utan mellanvägg och en häst. Dock tycker jag nu att den är något låg till min jätte häst och letar därför större trailer. Men om du klarar normalhöjd är denna vagn super bra. Har kört med min Saab 900 V6 vilket gör att jag klarat B-gränsen på körkortet. Super bra. Hoppas det kan vara ett litet tips. Lycka till! Mvh/ Sandra
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Mitt gamla enaxlade Umesläp från 1992 hade tjänstevikt 600 och lastvikt 700 kg (totalvikten alltså 1300). Jag upplevde den varken som mörk eller med dålig ventilation.
Något sådant kanske kunde passa?
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

mitt kylinge -91 väger 790kg men på pappret står det 680kg...
jag har frontutlastning så den är nog invägd helt tom.
totalvikten är 1400kg så för min del räcker det gott och väl ändå.

det är nog bra att väga släpet för att vara på den säkra sidan :)
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Mellanvägg, matta, bommar, reservhjul etc, visst känns det som att man kommer upp i en hel del kilon. ;) (Jo, det kan förekomma att tjänstevikten är satt utan någon som helst inredning...)

Därtill kan ett äldre släp ha dragit åt sig fukt genom åren och blivit tyngre.

När polisen kontrollväger spelar det ingen roll att hävda vad som står i pappren, väger släpet mer än vad det får göra så är det överlast!
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Ta E-kort så får du köra mer kilo med samma bil.

Jag tycker faktiskt att ALLA som kör levande djur borde ta E-kort. Det är inte lite vi drar omkring med. Många trixar och väger ner släpen för att få köra på B-kort med sin dragbil. Blir ofta väldigt få kilo kvar att få lasta in i transporten som defacto väger det den väger. Blir det kontrollvägning av polis så är det inte fråga om övervikt då utan OLOVLIG KÖRNING och det innebär indraget körkort.
Har man E-behörighet och råkar lasta på för mycket, då blir det ÖVERLAST och det innebär böter.

Vi i Sverige har generell dispens inom EU för våra regler på släp. Kommer att ändras inom snar framtid. Striktare regler kommer det att bli - och det kommer jag att applådera.

Kan upplysa om att jag själv inte har E-behörighet :D Men jag kör inte hästen ändå. Har make med dragbil och E-kort...
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Ta E-kort så får du köra mer kilo med samma bil.
Det vet vi inget om, TS har inte skrivit ut bilens maximala släpvagnsvikt...
Med BE får man koppla ett släp med högre registrerad totalvikt än med B-kort, men man måste fortfarande hålla bruttovikten inom vad bilen tål.

Jag tycker faktiskt att ALLA som kör levande djur borde ta E-kort. Det är inte lite vi drar omkring med.
:bow::bow::bow:

Blir det kontrollvägning av polis så är det inte fråga om övervikt då utan OLOVLIG KÖRNING och det innebär indraget körkort.
Har man E-behörighet och råkar lasta på för mycket, då blir det ÖVERLAST och det innebär böter.

Nja, inte nödändigtvis.
Kör du med B-kort ett släp som har "rätt" totalvikt, men du har lastat det för mycket så är det ju "bara" överlast på släpet.

Drar du däremot ett släp med högre registrerad totalvikt än vad som medges för B-kort -oavsett hur mycket du lastat- så är det olovlig körning, ja.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Nej, vad ska du med C-kort till? Du ska väl inte köra lastbil?

Är du säker på att du inte får dra mer med bilen om du har BE-kort? Låter misstänkt lite, vad är det för bil?

Jag tror faktiskt inte du har så många alternativ, annat än byta dragbil.
Jag menade E :angel::o

Den här bilen är superbillig i drift (drar jättelite) och jag har inte ekonomi att köpa en bil just nu. (Detta är sambons andra bil, numera "min")
Nordsvensken kör jag iofs väldigt sällan så kan ju hyra till henne i värsta fall. Viktigast är att jag kan dra quartern som det ska tränas och tävlas med..

Men om du klarar normalhöjd är denna vagn super bra.
Mina hästar är 155 cm så det måste inte vara så högt :D



Såhär står det om bilen:
Skattevikt, kg: 1300
Tjänstevikt, kg: 1300
Totalvikt, kg: 1690
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1480
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 580
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1300
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3105
Max lastvikt, kg: 390

Vad innebär det att jag får dra då? 1300 med B-kort?
Men med E? 1480 om jag tolkat det rätt? Fast bilens skattevikt är ju lägre än totaltvikten, vad innebär det?
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Du får dra ett släp med en registrerad totalvikt på max 1300 kg om du bara har B-kort.

Med BE skulle du däremot få dra 1480 kg, och då behöver du inte heller bemöda dig med att hitta ett släp som har exakt den totalvikten på pappret, du kan skaffa ett släp med högre totalvikt om du hittar ett lämpligt. Bara du inte lastar det mer än till 1480 brutto.

Så BE kanske är värt att satsa på i ditt fall, speciellt iom att du faktiskt har en lite tyngre häst.

Skattevikten är oftast detsamma som tjänstevikten, men det är inget som rör last- och dragkapaciteten. :)
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Med BE skulle du däremot få dra 1480 kg, och då behöver du inte heller bemöda dig med att hitta ett släp som har exakt den totalvikten på pappret, du kan skaffa ett släp med högre totalvikt om du hittar ett lämpligt. Bara du inte lastar det mer än till 1480 brutto.

Nu förstår jag inte :o
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 181
Senast: Myrten
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 485
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 288
Senast: Liten
·
Utrustning Jag söker ett glasfibersläp (boogie) med totalvikt på max 1400 och som man får dra minst 700 kg med. Det får alltså väga max 700. Har...
Svar
15
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp