Vilken hästras

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

vet inte om det var rätt ställe att lägga denna tråd men tänkte att ni på avelssidan skulle veta!
det är så här att jag har ägt egen häst i 6år haft 8 olika hästar på denna tiden. araber,nordsvenskar,varmblod,korsningsponnyer,fjording,fullblod.
men ingen av dessa har jag tyckt om så att vi har gått ihop 100%.
jag undrar om jag någonsin kommer att hitta min "perfekta häst" är trött på allt letande nu.vet ni någon ras som skulle passa mig?
mina krav:
den ska vara pigg och glad men inte så att den småtravar hela tiden
lugn ha jämn fart i sina gångarter så den inte ökar hela tiden
inte för trög i munnen
man ska kunna rida mest i skogen men även western
inte rädd för allt utan trygg
inte större än 155cm
lätthanterlig
inte för dyr= ej över 35.000kr
har ni några tips?

Sv: Vilken hästras

ja jag älskar hästar och trivs bra med att ha egen häst men har inte hittat rätt häst
eller så har jag för höga krav??
mitt varmblod var jätte bra men så blev hon skadad och så fick man inte rida på henne mera...och det vill jag inte vara med om igen så då sorterar jag bort varmblod då dom har större risker för att bli skadade!
är det kanske ett mindre halvblod som skulle passa mig??
men har alla andra hittat sin drömhäst på en gång?

kanske käpphäst! Nej det finns nog ingen ras som kan uppfylla det alldeles själv, en väluppfostrad häst oavsett ras kan uppfylla det med rätt ägare.

javisst är det så men man tycker ju att när det finns ett sådant brett sortiment borde det vara någon ras som skulle passa lite bättre.
sedan finns det ju alltid lite saker som man måste träna för att det ska fungera.
har funderat på att skicka iväg mitt arab sto till tommy bäcklund för att se om han kan träna henne så att hon inte tänker så mycket framåt.
för henne tänker jag inte sälja i första hand gillar allt hos henne förutom just det med att hon taktar hela tiden och ligger på bra mycket i trav och galopp.
mvh

Om du nu har haft 8 hästar på 6 år så ska du nog ta dig en funderare på om det verkligen är hästarna som är felet....

Om man räknar så har du ägt 1.3 hästar per år, och om man då räknar att det tar upp till ett år innan du och hästen ridit i hop er ordentligt så är det nog helt enkelt så att du inte gett hästen en ärlig chans att visa vad den går för.
Eller så har du alldeles för lite kunskap om hästar och ridning, och då är väl käpphäst ett bra alternativ!

Det finns många hästar som kan passa in på den beskrivningen om det är rätt ryttare som rider...
Men visst, satsa på en lugn individ och bygg upp förtroendet mellan er samtidigt som en dressyrtränare får hjälpa dig så att hästen blir framåt och lätt i munnen...

Det är nog mycket svårt att rekommendera en specifik hästras. Man kan kanske generalisera en del men dina "krav" handlar mer om hantering och utbildning av hästen änn om ras.

"den ska vara pigg och glad men inte så att den småtravar hela tiden
lugn ha jämn fart i sina gångarter så den inte ökar hela tiden
inte för trög i munnen
man ska kunna rida mest i skogen men även western
inte rädd för allt utan trygg
inte större än 155cm
lätthanterlig
inte för dyr= ej över 35.000"

En tanke bara " ryttaren formar hästen" . Kanske ska du sattsa pengarna på att utbilda dig själv till att börja med?!

Lycka till i hästletandet!

hmm.. tycker faktiskt att de flesta fjordingarna passar in på den beskrivningen...

Pocahontas skrev:
Om du nu har haft 8 hästar på 6 år så ska du nog ta dig en funderare på om det verkligen är hästarna som är felet....

Om man räknar så har du ägt 1.3 hästar per år, och om man då räknar att det tar upp till ett år innan du och hästen ridit i hop er ordentligt så är det nog helt enkelt så att du inte gett hästen en ärlig chans att visa vad den går för.
Eller så har du alldeles för lite kunskap om hästar och ridning, och då är väl käpphäst ett bra alternativ!

Kan inte mer än att hålla med :smirk:
Man kan ju faktiskt inte generalisera att den eller den rasen är si eller så att rida. Som någon annan i tråden skrev "ryttaren formar hästen" o hur hästen är beror ju till stor del på hantering/uppfostran.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 928
Senast: pulkaskurk
·
I
Hoppning HJÄLP Jag har ridigt i flera år nu. Har haft sköthäst,medryttarhäst, samt två foderhästar. Nu innan jag har en ny häst, som blir...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: Raider_
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 113
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård