Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?
Det vanligaste är ju quarter, paint och araber.
På tävlingarna ser man alla typer, kallblod, varmblod, russ, fjording, korsningar, halvblod och allt möjligt. Marie karlssons halvblod var suverän juh!
Jag tror med rätt fysisk förutsättning och rätt träning så har rasen ingen betydelse.
Men jag tycker man ska fråga:
Vilken HÄSTTYP lämpar sig bäst för western?
har du en quarter som är 165+ så är ju det ingen lämplig reining häst tex... Så därför måste man veta vilken gren man vill leta häst till.
I quarter aveln finns det ett syfte, precis som med all annan avel. En bra reininghäst har oftast en bra reiningstam bakom sig. osv osv.
Men det finns alltid undantag!!!
Min 4åring får bestämma sig själv vad hon passar till. Är det så att hon inte håller för reiningen så kommer jag inte tävla det trots quarterblodet... Hon drillas i allt möjligt just nu. Dressyr och western, även hoppning. Jag har en personlig åsikt om att alla hästar skall vara minst utbildade i msv dressyr. Förutom trav och galopphästen då... hehe. Just för att en lydighet och form och bärighet ska vara en grund. Men jag rider som sagt western lika mkt just nu. Det funkar alldeles utmärkt. Det jag har märkt är att: sen jag började dressyren har hennes ryggmuskler expanderat kollossalt, hennes bärighet och formjobb är bättre, och detta använder hon givetvis i westernridningen trots den mkt längre tygeln. Innan jag började dressyren på henne så bar hon sig inte lika bra, nu är hon mer inramad! men... om hon lämpar sig för reiningen fullt ut? det väntar jag och ser, för det är hästen som skall välja, inte vi, för då tvingar på hästen nåt den kanske inte vill... Fast hästen ska få välja med vissa restriktioner, annars skulle hon bara lata sig i hagen hela dagarna... så jag hoppas att Ni förstår vad jag menar utan dumma påhopp...