Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

L

Liini

Jag är 147cm och väger 47-48 kg (kort tjej =) ska tillägga att jag är vuxen!

Min fråga är: vilken häststorlek skulle passa mig bäst?

Behöver verkligen tips och råd =)

Tack tack tack på förhand!! ;)

// Liini
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

du har den stora lyxen att kunna rida nästan vad som helst ju.
För daglig ridning fungerar ju allt från c-ponny och uppåt. MEn jag skulle nog inte välja för stort om jag var du. Kanske en liten häst? man kan får hästar på ca 150 cm som är fina, billigt just för att många vill ha större. men det beror ju på ambitionerna oxå. jag är ca 160 cm och väger som du, jag rider maxad d-ponny o tycker det är lagom till min läng. men händer att jag rider ner till 120 cm ponnyer då och då. bara för att det är kul och för att hjälpa mindre ryttare med mindre erfarenhet.

du får testa vad du tycker är lagom stort för dig helt enkelt :)
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Tack för ditt snabba svar =)

Jag känner att jag vill ha en liten häst. Har funderat på C-ponny och hoppas jag inte är för stor för en sådan. Så liten som möjligt men som orkar mig, jag vill rida ofta =) vill ju att vi båda ska må så bra vi bara kan! =)
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Så länge det känns bra för dig (och hästen klarar det) tycker jag inte det spelar någon roll vilken storlek :D Lite svårt att nå ner med våra korta små ben (159 cm här) på en 185 cm stor häst kanske, men :p
Rider b-ponny ca 1-2 dagar i veckan, känner mig inte för stor för henne :)
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Du är absolut inte för stor för en C-ponny, om det är en ponny du vill ha så kör på! :)
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Jag blir så glad när jag får svar från Er!. Det låter bra och då vet jag att jag inte är för stor för en mindre häst!! :)

och absolut jag har även tänkt på haflinger (,")

Det är mycket jobb att söka häst men det är så roligt. Man vill ju så gärna hitta den "rätta" guldklimpen <3
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Jag skulle skaffat en nätt storhäst på runt 150-155 cm.
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Jag hade inte tänkt så mycket på storleken främst utan syftet med hästen. Vad är det du vill göra med hästen? Vill du träna och tävla hoppning är det inte någon bra ide att köpa en ponny när man är vuxen. Det är oschysst mot ponnyn att låta den tävla storhästklasser.

Vill du bara rida ut i skog och mark och mysa på hemmaplan kan du ju ha i stort sett vilken häst som helst.
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

C ponny? En b ponny hade ju absolut funkat för daglig ridning det med!

Ts jag skulle köpt en ponny om jag var du. Beroende på ditt intresse då, om du vill tävla så en nättare storhäst.
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Jag är 147cm och väger 47-48 kg (kort tjej =) ska tillägga att jag är vuxen!

Min fråga är: vilken häststorlek skulle passa mig bäst?

Behöver verkligen tips och råd =)

Tack tack tack på förhand!! ;)

// Liini


Som de andra skrev - vad ska du göra med hästen?

Skogsmulle - köp vad du vill. Jag hade satsat på en D-ponny snarare än en C. Men det beror ju på hur grov den är också. Titta inte så mycket på ras som på temperament och exteriör.

Tävla och träna aktivt - liten stor häst. En precis över ponnymmåttet, 150-155 cm, borde passa dig perfekt. Det finns små halvblod, eller snygga ponnykorsningar som bara växt några centimeter för mycket.
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Jag är 169 lång och väger runt 73kg, och jag har ett knabstrupper sto på 153cm. Hon är det absolut minsta i hästväg som jag känner att jag kan rida dagligen.

Annars så finns knabstrupper i alla storlekar, från minishettlands strl, till storhäst.

Men det är ju som tidigare sagt inte så viktigt med ras, utan snarare strl och temperament.

Lycka till:=)

MVH
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Jag ska endast ha den som skogsmulle, träna med och ha roligt! Jag är inte alls intresserad av att tävla.
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Då så .. ska du inte tävla , så kan du välja och vraka hur du vill :)
Börjar själv närma mej tant .. elr är väl tant då .. och har nästan bara haft islänningar och ponnies hittills i mitt liv.
Är man "liten vuxen" och gillar ponny , så ska man ha ponny :laugh: !
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Jag är 161cm och har c-ponny trots min ålder :) du kan ju ha allt från b-ponny och uppåt :)
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Min mamma är 156cm och väger 47kg och hon har en maxad c-ponny :) dock så tänker hon troligtvis gå till b-ponny efter den för ponnyn köptes för att jag (som är 1dm längre) skulle kunna rida den. Hon rider mest i skogen och så lite på banan och ser nästan en aning liten ut på ponnyn :D
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Jag är fyra centimeter längre och fyra kilo tyngre och jag hade nog satsat på en dponny om jag skulle köpa häst idag. Mest för att underlätta om man ska ha medryttare, rimligaste eller liknande och vill kunna ha vuxna sådana.
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Jag skulle också säga C-ponny! Passar ju som handen i handsken :)

Känner en tjej som är ungefär lika lång som du, hon har kvar sin C-ponny. De ser perfekta ut tillsammans!!! Hon har licenserat honom som häst eftersom hon vill tävla. Hon tävlar MSV dressyr på bra resultat!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
596
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 454
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp