Vilken härlig blandning...eller inte!

Sv: Vilken härlig blandning...eller inte!

Lungt blir ju bara att väga mellan, va va det 30-45 kilo? men tänk om de bara får "stora inslag" :crazy:

Kan det vara nyttigt att ha så oerhört många blandningar i en hund?
Jag har hört att man inte bör ha mer än högst 3 raser i en blandning. Att det kan slå fel annars. Om föräldrarna tex har samma av något, men totalt sett alltså.

Kan det vara nyttigt att ha så oerhört många blandningar i en hund?
Jag har hört att man inte bör ha mer än högst 3 raser i en blandning. Att det kan slå fel annars. Om föräldrarna tex har samma av något, men totalt sett alltså.

Det ska ju isf vara tre raser utan några rasbundna sjukdomar alls gemensamt. Men frågan är om det blir en trevlig hund för då måste man ofta leta mellan olika rasgrupper.

Tänk att jag inte kan sluta bli förvånad över de märkliga korsningar folk väljer att ta fram och sen kastar ut på blocket. Hur stor är chansen egentligen att samtliga av dessa valpar får de hem de behöver vad det gäller hundkunskap och aktivering?

Hellre att de tas bort än att de hålls inlåsta, cirkulerar på blocket, utsätts för tveksamma träningsmetoder (som jag tror är vanligt på större blandraser som säljs till mindre kunniga hundägare).

Nog för att jag är mot att sätta Kamphund som stämpel för vissa raser men hur kan man säga att en sådan blandning INTE är kamphundar? Jag menar inte att dom ÄR kamphundar men samtidigt skullle inte jag skriva "obs detta INGA kamphundar" det är juh trots allt sådana raser som har blandats och dom lär ha psyke därefter.

Nog för att jag är mot att sätta Kamphund som stämpel för vissa raser men hur kan man säga att en sådan blandning INTE är kamphundar? Jag menar inte att dom ÄR kamphundar men samtidigt skullle inte jag skriva "obs detta INGA kamphundar" det är juh trots allt sådana raser som har blandats och dom lär ha psyke därefter.

Det är nog så att uppfödaren inte vill att de ska användas som kamphundar och därför skrev så. Tanken var väl att sålla bort sådana köpare!

De verkar ju vettiga de som säljer, hoppas de har koll nog att sälja till rätt personer...

Men tydligen rider de på vågen av att folk vill ha kamphundar.
Varför skulle man annars sälja dom som "amstaffblandisar" när det största inslaget är rottweiler?

De var ju söta ju. :love::love::cool:
Har själv ingen blandis, men känner några som har.

Det är nog så att uppfödaren inte vill att de ska användas som kamphundar och därför skrev så. Tanken var väl att sålla bort sådana köpare!

De verkar ju vettiga de som säljer, hoppas de har koll nog att sälja till rätt personer...

Hm men då undrar jag vad man gör när man använder sin hund som kamphund?
kollar man på Wik så står det "Kamphund är en populär beteckning på flera hundraser, som har det gemensamt att de har ursprungligen avlats för bland annat organiserade hundslagsmål, hundhetsning." Men inte är det väl så vanlig att folk i sverige tränar och använder sina hundar till hundslagsmål men ändå kallas dom kamphundar så frågan är vad dom menar att man inte får använda dom till? skydd?

så lite luddigt skrivet tycker jag nog att det är

Senast ändrad:

Visst förekommer det att hundar även i sverige avlas och används i hundkamper. Jag har träffat flera. Hundar med 100tals ärr, trasiga öron och trasiga tänder, Men det är sällan svensson ser dem. De visas inte upp i stan.

Varför skulle de inte kallas kamphundar? En drever är likt förbannat en jakthund, även om den aldrig sett en skog.

Visst förekommer det att hundar även i sverige avlas och används i hundkamper. Jag har träffat flera. Hundar med 100tals ärr, trasiga öron och trasiga tänder, Men det är sällan svensson ser dem. De visas inte upp i stan.

Varför skulle de inte kallas kamphundar? En drever är likt förbannat en jakthund, även om den aldrig sett en skog.

Där håller jag med, det finns ju varför förneka det?
Men jag menar mest att jag tror att de skrev så för att de inte ville ha oseriösa köpare. Inte att de har rätt eller fel i att skriva det :crazy:

Ja men nu skrev jag juh inte att det inte förkommer bara att det inte är så vanlig och då menar jag "inte så vanligt som i andra länder", nu bor jag desutom på landet så här har jag aldrig sett någon sådan hund men kan tänka mig att det fins än och annan i större städer.
sitsa meningen förstår jag faktiskt inte vad du menar för det är juh just det jag säger att jag tycker det var ett konstigt utryck "obs inga kamphundar"

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
360
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 741
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka