vilken halm

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare trojalotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 174
T

trojalotta

Vi tänkte ställa ut en storbal med halm i vår ponnyhage. Vilken sort, havre eller korn? Kan det vara någon fara för den ena ponnyn som hade fång i våras?

Sv: vilken halm

För att de andra ponnyägarna är rädda för att de blir för tjocka annars. Vi lägger ut ca 2kg hö/häst på morgonen och vid 13-14. Men jag vill gärna att de ska ha något att tugga på utöver höransonerna så detta är en kompromis.

Föredrar också havrehalm då det kan finnas hakar i kornhalm som kan ställa till det i magen (inte all kornhalm). Ja, det kan vara fara för fånghäst om halmen inte är ordentligt tröskad. Kollade vår nya och vart och vartannat strå innehöll vete. Fick snabbt byta till gammal halm som inte innehöll vete.

Jodå, problemet var att den är väldigt otröskad. Detta innebär att våra fångisar får i sig spannmål och det är inte så lyckat.

KL

Havrehalmen är ofta mycket smakligare. Men tänk på att det inte är så jättebra med halm om ni inte vill att dom ska bli tjocka eftersom halmen inte innehåller något protein utan bara energi.

Senast ändrad av en moderator:

Skulle väl inte tro att det var menat till mig va Förmodligen knapplån. Annars så har du helt rätt. Halm lägger på hullet.

Jag föredrar havrehalm,den ser mycket godare ut än kornhalm och våra hästar tycker mest om havrehalmen. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka