Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var du specifikt ute efteren islandshäst eller bara blev det så?Jag köpte en islandshäst så började då lära mig om islandsgrenar. Den första tävlingen jag såg var också första gången jag träffade min häst, och han tävlade i gaedingakeppni i B-flokk, där fyra gångarter visas. Min häst är femgångare så i framtiden ämnar vi tävla i a-flokk och visa alla fem gångarter. Jag tyckte gaedingakeppni såg väldigt roligt ut när jag såg det första gången så det är kanske därför det blev den grenen jag fokuserar på. Det är en tävlingsform från island och det är hästen som vinner, man letar efter en ”gaedingur”, den bästa hästen. Jag tävlar i både gaedingatölt och B-flokk inom detta.
Jag har också provat att tävla i sport, en tävlingsform som kommer från Tyskland, i fyrgång och tölt-gren och utesluter inte att se hur det går för oss i sport under inomhussäsongen senare i år.
Jag ville specifikt köpa en islandshäst, det tog en sommar att hitta min perfekta häst Jag åkte runt i halva Sverige och provred runt tio hästar innan det bara sa *click* med min fina där och då på tävlingsplatsen utan att jag ens suttit på honom så visste jag att jag hade hittat min bästisVar du specifikt ute efteren islandshäst eller bara blev det så?
Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
Förstår dig fullt ut vad det gäller dressyrtävlandet. Tycker dock det är synd att dressyrryttare som vill se och göra bättre på dressyrbanan slänger in handduken.. finns en framgångsrik dressyrryttare som tidigare tillhörde eliten jag upplever skrivit mellan raderna att hon gav upp pga detta men att hon inte kunde säga det rakt ut utan bara accepterade läget.Jag tävlade dressyr och hoppning som tonåring utomlands. Som vuxen och hästägare har jag tränat akademisk ridkonst och science of motion, men är inte "religiös" i någon av dom. På senare år mycket R+ och mest uteritter/promenader (pga hästens val). Gått kurser i lite allt möjligt och hunnit hantera många olika slags hästar.
Ser mig som en ganska vanlig ryttare med dressyrintresse egentligen, men med ett ovanligt stort intresse för etologi och vetenskap i allmänhet, och en bred kunskaps- och erfarenhetsbas. Det bara blev så liksom, i livet . Jag känner ingen större motivation för att tävla nuförtiden, dels så blir det en helt annan ekonomisk insats och dels så tycker jag att det gått åt helvete med hur dressyren bedöms/vad som premieras. Mycket spänning och sprätt.
Jag har en rätt brokig bakgrund. Hade väl först intresse mest av hoppning/fälttävlan även om jag var bättre på dressyr. Bröt nacken, kunde inte rida. Insåg att jag kunde rida islänning. Fick en islandskorsning som var utdömd för lynnesfel och hade dålig ridexteriör och 37 orena gångarter. Hittade väl inte någon tränare som kunde hjälpa oss helt. Jobbade mkt med frihetsdressyr etc som funkade bra och fick lära mig mycket om hästars beteende, psyke etc för att överleva med den ponnyn. Men ridbiten landade när vi hittade tränare som jobbade en mix av Klassiskt och modern dressyr. Började jobba mer för hand i träns. Insåg att jag kunde rida araber och iberiska hästar också och gjorde det några år innan jag också kunde rida halvblod. Jobbade som problemlösare och märkte att många problemfall hade oupptäckt smärta. Så gled in på rehab mer och mer ju mer jag lärde mig om dressyr/jobb vid hand och jobbade mkt med det i kombination. Gled sen över mer på dressyr och jobbar mer med det. Kör mix av klassiskt och modernt.Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?