Vilken fråga vill du läsa svar på?

C

C_L

Vilken fråga om ridning, gällande hästen, ekipaget eller ryttaren skulle du vilja läsa svaret på i en bok?

Är nu på slutklämmen på ett projekt och har denna del kvar och tänkte det är ju bättre att fråga riktiga ryttare än att skapa frågorna själv :D

Så, vilka frågor tycker du finns det inga eller få svar på gällande ridning?

eller....

Vilken fråga gällande ridning skulle du ställa om du kunde få ett svar?

Sv: Vilken fråga vill du läsa svar på?

Tja om man läser här på buke tror jag det skulle kunna gå att dra slutsatsen att de vanligaste frågorna är:

Hur får jag hästen från stallet?
Hur får jag hästen förbi farliga saker?
Hur får jag hästen i höger galopp?
Hjälp min häst sticker, vilka bett ska jag ha?

Samt

Kom med bra tips på tricks:banana:
(fast det är nog mest från dom som gett upp ridningen pga ovanstående frågor och nu hellre vill ha hästen som pudel:crazy:)

Sorry, kunde inte låta bli, men allvarligt, om du läser på forumet ridning tror jag du kan se mönstret på frågorna och att många har problem med att rida ut på sina hästar vilket är väldigt tråkigt eftersom den delen av ridningen är så rolig för både häst och ryttare.

Jag har svarat en massa i såna trådar men orkar inte längre eftersom de kommer nya hela tiden:crazy::cool: Det saknas en del i ridundervisningen där....

Får man en sån där tack-rad från författaren nu :banana::p

Får man en sån där tack-rad från författaren nu :banana::p

Med detta uttömmande svar vete katten om jag inte ska dedikera hela skiten till dig

:D

Jo, jag har lusläst forumet "Ridning" det finns massor att hämta, verkligen!

*Lusläser vidare*

:laugh:

Hur blir man på enklast möjliga sätt en god ryttare? :)

Hur blir man på enklast möjliga sätt en god ryttare? :)

Tja, kanske är det där "enklast möjliga" som ställer till det för många:o

För mej handlar det om så många år utan att ha blivit en "god ryttare" så som jag vill vara, att jag är förvånad att jag ens håller på fortfarande:eek:

C_L: Ja du har att läsa, men nog finns det mönster av vanligaste frågor, antar jag! (du kan skriva en redovisning med statistik över de vanligaste sen så kan Gunnar göra en FAQ:idea::banana:

(Undrar om Gunnar också skriver en tack-fras nu i den nya FAQ:en :rofl: Till oss båda då, förstås!:p)

Senast ändrad av en moderator:

C_L: Ja du har att läsa, men nog finns det mönster av vanligaste frågor, antar jag! (du kan skriva en redovisning med statistik över de vanligaste sen så kan Gunnar göra en FAQ:idea::banana:

(Undrar om Gunnar också skriver en tack-fras nu i den nya FAQ:en :rofl: Till oss båda då, förstås!:p)

Tankeläsare där, använder du Telepati ? :devil::D

*Gör FAQ just nu*

Men allvarligt talat, så vore en FAQ under detta Forum ingen dum idé :idea:

Tankeläsare där, använder du Telepati ? :devil::D

*Gör FAQ just nu*

Men allvarligt talat, så vore en FAQ under detta Forum ingen dum idé :idea:

Ja, där kom du på mej :rofl:

Men ja det vore faktiskt inte så dumt, eftersom samma frågor kommer tillbaka hela tiden:idea:

Tack för tipset, mina damer. Men erat förslag om faq även här brister i en sak.

Trots att jag har skrivit uttömmande faq-er i flera av "mina forum". HUR MÅNGA bukefalister, kan med handen på hjärtat erkänna att de faktiskt LÄSER dem, innan de startar en tråd med just en av de frågor som faq-en i sig redan gett svar om... :angel: :angel: :angel:

Trots att jag verkar bitsk, otrevlig, besserwissrig, allmänt okunnig och tom i bollen så tycker jag att jag faktiskt har gjort det mesta för att verkligen tillmötesgå önskemål på mina forum.

Mvh

IngelaH

moderator med käkvärk, så att hon håller på att gå upp i limningen... vårdcentralerna har inga telefontider och mitt medicinskåp är snart tomt på allt som har något med diklofenak att göra...

Har väl inget med tråden i övrig att göra men diklofenak finns receptfritt, bara i mindre dos...(man kan ju ta flera).

Tack för tipset, mina damer. Men erat förslag om faq även här brister i en sak.

Trots att jag har skrivit uttömmande faq-er i flera av "mina forum". HUR MÅNGA bukefalister, kan med handen på hjärtat erkänna att de faktiskt LÄSER dem, innan de startar en tråd med just en av de frågor som faq-en i sig redan gett svar om... :angel: :angel: :angel:

Trots att jag verkar bitsk, otrevlig, besserwissrig, allmänt okunnig och tom i bollen så tycker jag att jag faktiskt har gjort det mesta för att verkligen tillmötesgå önskemål på mina forum.

Mvh

IngelaH

moderator med käkvärk, så att hon håller på att gå upp i limningen... vårdcentralerna har inga telefontider och mitt medicinskåp är snart tomt på allt som har något med diklofenak att göra...

Moderatorerna får väl hålla koll och flytta in allt som är samma i en tråd då, en för "inte gå från stallet/förbi farliga ställer" en för "het häst som sticker/bettfråga" osv.......:angel:

Sen vill många ha träningstips också för muskler = egen tråd:idea:

Moderatorerna får väl hålla koll och flytta in allt som är samma i en tråd då, en för "inte gå från stallet/förbi farliga ställer" en för "het häst som sticker/bettfråga" osv.......:angel:

Sen vill många ha träningstips också för muskler = egen tråd:idea:

Vi moderatorer har blivit tillsagda att inte sammanfoga trådar, detta efter att många bukeanvändare klagat på att deras trådar handlat om andra saker också än de trådar man sammanfogat och att deras frågor drunknar i de andras frågor, så att de inte får några svar.

Vi har i stället blivit tillsagda att låsa nya trådar och hänvisa till andra trådar i liknande ämnet, vilket jag också gör i möjligaste mån. Men det är också här, ni andra bukeanvändare kan hjälpa oss moderatorer. Om ni trianglar inlägg, som passar ihop med annan tråd, så kan vi stänga likartade trådar och hänvisa till tidigare trådar.

:bow:

Jo, jag fick tag på en sköterska, som sa just det. Så just nu är det riktigt skapligt. Men tack ändå! *S*

Min vanligaste fråga är nog: Hur kommer jag över mina mentala blockeringar?

Jag vet att jag egentligen kan rida bättre än jag tror, men det fastnar liksom på vägen och särskilt på min egen häst.... Tror det handlar om att det är så mycket känslor inblandat med henne att jag tänker mer än jag rider...:angel:

ja hur man får hästen iform är ävl alltid något som folk undrar över, även om jag inte tror att det är rät sätt att läsa sej till det i en bok om man inte har nån koll alls på hur man gör.
Rida ut själv vet jag iaf är ett problem i mitt stall, men beror mkt på ryttaren ofta enligt mej.
Rida i trafik kankse och allmansrätten ? är kankse inte så mångasom vill veta men är ju bra att veta.
Hästar som inte står satill när man ska sitta upp verkar även vara ett ganska vanligt problem.

Finns hur mkt som helst ;)

Vilken fråga om ridning, gällande hästen, ekipaget eller ryttaren skulle du vilja läsa svaret på i en bok?

Är nu på slutklämmen på ett projekt och har denna del kvar och tänkte det är ju bättre att fråga riktiga ryttare än att skapa frågorna själv :D

Så, vilka frågor tycker du finns det inga eller få svar på gällande ridning?

eller....

Vilken fråga gällande ridning skulle du ställa om du kunde få ett svar?

Jag misstänker personligen att detta med att vara nervös/rädd när man rider är ett problem som har ett enormt mörkertal, som hästmänniska ska man vara så himla tuff jämt och aldrig erkänna det. Jag skulle vilja veta hur utbrett det är med ridrädsla, varför folk blir rädda och vad de gör för att komma över det.

Skulle också vilja fråga en sån där människa som är otroligt cool och aldrig blir rädd, HUR GÖR DU, hur kan du hålla dig så cool när hästen håller på å klättrar på väggarna/försöker sticka på en 90-väg osv osv?

Vet inte om det ingår riktigt i ditt ämne men jag tycker att det är en fråga som vi diskuterar för lite.

Jag misstänker personligen att detta med att vara nervös/rädd när man rider är ett problem som har ett enormt mörkertal, som hästmänniska ska man vara så himla tuff jämt och aldrig erkänna det. Jag skulle vilja veta hur utbrett det är med ridrädsla, varför folk blir rädda och vad de gör för att komma över det.

Skulle också vilja fråga en sån där människa som är otroligt cool och aldrig blir rädd, HUR GÖR DU, hur kan du hålla dig så cool när hästen håller på å klättrar på väggarna/försöker sticka på en 90-väg osv osv?

Vet inte om det ingår riktigt i ditt ämne men jag tycker att det är en fråga som vi diskuterar för lite.

Jättebra tips! Tack!

Ha nu fått ihop en gedigen FAQ, Tack alla som bidragit!!

:bow:

Jag skulle vilja ställa frågan: Finns det VERKLIGEN människor som kan "prata" med hästar?

För om det VERKLIGEN gör det, tänk vad mycket lättare allt skulle kunna bli:)

Jag skulle vilja ställa frågan: Finns det VERKLIGEN människor som kan "prata" med hästar?

För om det VERKLIGEN gör det, tänk vad mycket lättare allt skulle kunna bli:)

Bra fråga, den ska garanterat besvaras :D

Min vanligaste fråga är nog: Hur kommer jag över mina mentala blockeringar?

Jag vet att jag egentligen kan rida bättre än jag tror, men det fastnar liksom på vägen och särskilt på min egen häst.... Tror det handlar om att det är så mycket känslor inblandat med henne att jag tänker mer än jag rider...:angel:

Här håller jag med dig fullständigt, min mentala blockering just nu är galoppfattning, jag vet precis hur den ska genomföras, hur jag ska sitta, inverka osv, men lik förbannat så när tränare säger fatta gallop så knyter jag ihop mig till en boll, kastar fram händerna och allt blir bara :confused: Ute i skogen fungerar det hur bra som helst, där sitter inte blockeringen alls, men paddock/ridhus helt kört...:crazy:

Och det finns nog fler exempel, bara allt man har lagt sig till med, man vet mycket väl att handen ute på knät inte gör någon som helst nytta men trots det så försvinner handen ut där...

Här håller jag med dig fullständigt, min mentala blockering just nu är galoppfattning, jag vet precis hur den ska genomföras, hur jag ska sitta, inverka osv, men lik förbannat så när tränare säger fatta gallop så knyter jag ihop mig till en boll, kastar fram händerna och allt blir bara :confused: Ute i skogen fungerar det hur bra som helst, där sitter inte blockeringen alls, men paddock/ridhus helt kört...:crazy:

Precis så är det!! Men mitt stora problem är att jag inte kan sitta ned i traven på min häst... Tror att hon inte orkar riktigt och då spänner jag mig och börjar skumpa och sen är den onda cirkeln igång. Galoppfattningarna med ibland, men inte alltid. Sen över huvudtaget att rida självständigt på bana har jag problem med...:crazy: Men på hästar jag inte har så mycket känslor för rider jag mycket bättre!!:confused:

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
127
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 279
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?