Vilken försäkring skall man egentligen ha??

Penny_Lane

Trådstartare
I förra veckan var vi tvungna att avliva vår gamla hund Kenzo rätt akut.
Han hade fått diskbråck och blev allt sämre. Eftersom han var nästan åtta år valde vi att låta honom somna in istället för att gå igenom en jobbig operation som var sjukt dyr och som dessutom krävt en lång konvalescens.

Kenzo var försäkrad i Folksam och jag tycker att de har varit knepiga att ha med att göra.

Vi har nu tingat en valp och behöver således ha en försäkring på det lilla livet. Min fråga är nu vilken försäkring skall man ha?? Jag blir helt yr av alla olika försäkringsbolag och deras kostnader och vad de ersätter.

/Penny_lane

Sv: Vilken försäkring skall man egentligen ha??

Jag har båda mina försäkrade i If.

Tilda har vetvård för 40.000 och mediciner för 6000 per år ,
Självrisk 2500 och inga procent.

Bosse har vetvård 50.000 , rehab , resor + mediciner för 6000 per år
självrisk 2,500 inga procent.

Att Bosse har större omfattning beror på att hundförsäkringen ändrats sedan jag tog på Tilda.

Man kan välja självrisk antingen 2,500 och betala lite mer i månaden eller 4.000 och betala mindre per månad.

Jag är helnöjd med If som försäkringsbolaget ! :bow::bow:

I förra veckan var vi tvungna att avliva vår gamla hund Kenzo rätt akut.
Han hade fått diskbråck och blev allt sämre. Eftersom han var nästan åtta år valde vi att låta honom somna in istället för att gå igenom en jobbig operation som var sjukt dyr och som dessutom krävt en lång konvalescens.

Kenzo var försäkrad i Folksam och jag tycker att de har varit knepiga att ha med att göra.

Vi har nu tingat en valp och behöver således ha en försäkring på det lilla livet. Min fråga är nu vilken försäkring skall man ha?? Jag blir helt yr av alla olika försäkringsbolag och deras kostnader och vad de ersätter.

/Penny_lane

Kenzo var det basset/Cocker ? vad har ni tingat för hund nu *nyfiken*

Ja det stämmer.:)
Vår nye stjärna blev en pansartax, korsning tax/pinscher. :D

Jag gillar lustiga korsningar. :angel:

Det viktigaste är att man har en rejäl veterinärvårdsförsäkring. De "största" inom djurförsäkring är Agria, Sveland, If och Folksam. Djurförsäkringar är ett sammelsurium och ingen är den andra lik. Konsumentverket håller på att gå igenom alla villkor, som man ofta inte kan läsa sig till eftersom allt inte framgår på webbsidorna. Man kan t ex ha olika tilläggsförsäkringar, jag lade till tandförsäkring för att kunna få ut för eventuella utdrag av valptänder och tandskador senare i livet. Jag har även lagt till avelsförsäkring. I så fall får man ut halva livvärdet om det överstiger ett visst belopp ifall man av olika orsaker inte kan använda hunden i avel som det var tänkt. Både tand- och avelsförsäkring måste i Agria (som jag har) tecknas före 4 månaders ålder. Normalt sett så livförsäkrar man valpen till inköpspriset, men efterhand som den får olika meriter på t ex utställning, lydnad eller bruks så finns det schabloner för höjning av livvärdet.

Vi har försäkring i If till hund och hästar, och de har varit heltsuveräna att havatt göra med när det varit problem med sjuka djur.

Jag har valt sveland och har så höga ersättningar det bara går på alla områden, inkl användbarhet(arbetshundar). De ersätter tandskador och liknande, har bra nivåer på självrisken och långa självriskperioder. Dessutom bra pris.

Är nöjd.

Jag har Optimal djurförsäkring till min unghund.

365 dagars självriskperiod (främst därför jag valde dem, förutom att de var billigast ... drygt 1000 kr billigare per år än Agria)
Självrisk 1700+20%
50 000 i vet.vård (utöver det ersätts medicin för 2 000 och rehab för 5 000)

När hunden blir 10 år halveras veterinärvårdsbeloppet, annars sänks det inte alls.

Har använt dem en gång och pengarna var på mitt konto två dagar efter jag postade brevet.

Senast ändrad:

Brukar tandvård inte ingå? Jag drog ut ett par skadade tänder på min förre hund och Sveland ersatte utan problem.

Det är olika från bolag till bolag. I Svelands försäkringar kanske det ingår, men i Agria måste man teckna bl a tandförsäkring separat. Så det gäller att ta reda på vad som finns innan man försäkrar in sin valp. Som sagt Konsumentverket håller på att utreda varför olika försäkringsbolag har så olika villkor när det gäller hundförsäkringar. Hoppas det blir ändringar därefter så att det blir mer likartade försäkringar sen.

T ex är kriterier för förbehåll väldigt olika. Min yngste fick en rispa i pannan som väldigt liten valp, vilket jag visste om när jag hämtade honom. Om man vet om det så kan man se ett pyttelitet märke i pälsen. Han har fått förbehåll vilket innebär att om han skadar sig i pannan igen, t ex river sig på en spik, så tar försäkringen inte det. Idiotiskt för det har ju ingenting med vartannat att göra. Uppfödaren tog honom till vetten för säkerhets skull och försäkringsbolaget kollade tydligen med alla vettar innan man försäkrade in honom.

Med risk för att bli "idiotförklarad", har ingen försäkring öht på hunden, hade dolda fel första levnadsåret därefter avslutade vi den. Dels pga enorm premie med siffror tagna ur luften, oförsvarbart från bolaget sida, och dels pga av alla reservationer som det inte täcker. Istället chansade vi på att stoppa undan "premiepengar" på ett vanligt räntekonto, och summa summarum nu efter många år har det verkligen lönat sig! På 6år har hon haft en bruten klo som inte behövts behandlas av veterinär. Nu har vi en rejäl summa undanstoppad att använda om det blir aktuellt, annars har vi ändå inte lagt pengarna på något "utifallatt" som man inte får någon glädje av.

Den här skulle jag vilja byta till från folksam men två saker hindrar mig. Dels detta med direktreglering. Hur är optimal med det? PÅ många djurkliniker här i stan direktreglerar de även kvällstid och sedan får jag hem information om det stämde eller inte i slutändan eftersom det varit kvällstid. Sedan det här med att byta. Mina har haft tonsillit och den andre klokapselbrott. Ger det reservationer för dessa saker då om man byter?

Jag har Agria till mina och är väldigt nöjd.
Deras kundtjänst är fantastisk och det har aldrig någonsin krånglat. Direktreglerar alltid.
När Ivan blev attackerad och jag hade frågor om regress och lite andra grejer var de oerhört proffsiga och jag har högt förtroende för dem. De har betalt ut över 20 000 kronor för mina hundar bara det senaste året, det mesta tack vare att båda hundarna drabbades av magvirus i vintras och blev inlagda på jourtid, plus att de fick stanna flera nätter. Det har inte påverkat försäkringen eller premien över huvud taget.

Dessutom har jag nästan alla försäkringar i Länsförsäkringar, så det faller sig ganska naturligt att välja Agria då. Och bara en sån sak att de skickar grattis på födelsedagen till hunden - i like it! :D

Billy:
Liv: 12 000
Vetvård: 50 000
Medicin: 3 000

Ivan:
Liv: 10 000
Vetvård: 50 000
Medicin: 3 000

Självrisk: 1 400:- + 15 % rörlig.
Självriskperioden är 125 dagar.

Årspremie: cirka 2 700:- år/hund

Har 10 % rabatt i och med att jag medlem i SBK eller SKK eller vad det nu är.

Senast ändrad:

Jag har valt sveland och har så höga ersättningar det bara går på alla områden, inkl användbarhet(arbetshundar). De ersätter tandskador och liknande, har bra nivåer på självrisken och långa självriskperioder. Dessutom bra pris.

Är nöjd.

Har också Sveland till både hundar och hästar, och har haft i många år nu. Har visserligen sällan så heltäckande försäkringar som Migo här, utan bara vet och möjligtvis ett låg livvärde. Och har till och från använt försäkringen MYCKET, ändå inget tjafs alls någonstans.
Och ringer man och rådfrågar om något så får man klara och tydliga besked.
Är visserligen inte billigast men jag har hela tiden tyckt det fungerar så bra att ha med dom att göra när det behövs att det är värt mellanskillnaden till dom billigaste.

/Camilla

Ingen aning om hur det funkar med direktreglering kvällstid, men det funkar väl som med de andra bolagen?Skulle nog inte bytt försäkring på en vuxen hund,

Kollade för övrigt hur mycket det skiljde mellan de olika bolagen prismässigt igår när det gäller min ras (ingen dyr ras att försäkra), och då högsta veterinärvårdsersättning och medicin- och rehabtillägg (om det fanns), lägsta självrisk och liv på 10 000. Optimal ligger lägst, runt 1000 kr skiljer det. Tycker det är rätt så mycket ...

Knapplån

Efter mycket ringande och kollande blev tillslut Max försäkrad i Agria. Folksam var billigare men eftersom de knorrar om Kenzo är jag bara så trött på dem.
Det blev livförsäkring för 4500kr sen blev det veterinärvård 50000 plus extra försäkring som täcker rehabilitering och mediciner.
Han är dyr i drift den lille räserräkan. :love:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024