Kollar själv på försäkring för vår kommande tollare, jag är faktiskt inte förvånad över priserna. Försäkringspremierna är ju inte lika höga som för "högriskerraserna" så att säga, men de är inte heller lika låga som för många andra raser som anses vara väldigt friska. Trots allt tycker jag ändå att rasen verkar vara sjukare än vad många vill framställa det som. De autoimmuna poppar ju trots allt upp lite överallt och inte alla verkar vara väldigt öppna med det.
Personligen vill jag ha ett bolag där man kan välja 15 % i rörlig självrisk, då jag tycker att 25 % är lite väl högt. Betalar hellre lite extra varje månad för 15 % istället, därav går bolag som exempelvis Folksam bort. Har haft Sveland innan med annan ras, men tycker de verkar ganska dyra för tollare så just nu väljer jag mellan Svedea och Moderna. Lutar mot att det blir Svedea.
Jag tycker de flesta pratat om sjukdomar som finns, men jag rör mig också i kretsar där det är viktigt med dessa frågor. Pågår mycket forskning på området och man är mer medveten idag. Men men! Försäkring måste man ju ha. Så får väl snällt betala. Blir nog agria då de är genom Länsförsäkringar och där har jag mycket annat försäkrat så kan få rabatt på så vis. Agria hade även högre veterinäromkostnadsbelopp.