vilken form?

blizz

Trådstartare
min häst vill gärna hänga i handen, dock känns det mkt bättre när jag rider henne lång och låg, hon känns mer energisk och bär sig bättre. Ska jag rida henne låg hela tiden och anta att hon helt enkelt behöver bli lite starkare fär att kunna gå i en aningen högre form?

Sv: vilken form?

Väldigt svårt att svara på utan att sett dig...men får en känsla av vad du beskriver att du inte har bakbenen med dig riktigt.
"eftergiften i handen är en följd av eftergift från bakbenen"

Förmodligen har du mycket i handen för att din häst inte orkar bära sig i en vanlig-högre form. Formen är en fingervisning om hur bakbenen arbetar om den är ärlig.

Känslan du får i en lägre lurar dig lite kan jag tro men att rida på i den ordentligt framåt under lättridning till att börja med för att hästen skall arbeta igenom sin kropp ordentligt och för att korta perioder, ett par steg i tagen rida en öppna på rakt spår till en början tror jag är ett bra sätt att börja muskla din häst.

Väldigt bra för framåtbjudningen att träna detta hemåt i skogen :)

Personligen skulle jag försöka jobba henne lite från marken samt arbeta mycket på formen från häst.
Red en häst för som i början hängde otroligt i handen.
Vi arbetade då skänkelvikning, bak- och framdelsvändning med eftergifter. Även halt. Det vill säga att under skänkelvikningen så släppte jag lite på stödtygeln så att han var tvungen att sluta hänga i handen.
Efter ett tag gav det sig och han gick fint i form.
Ett tips, vet inte alls om det funkar på din häst.

för något år sedan så fick jag också känslan av att min häst liksom hängde sig i handen på mig. Min instruktör sa åt mig att så fort hon hängde sig i handen så skulle jag göra halt och rygga.. Det blev faktiskt bättre av det! Funkar ju dock inte med samma metoder på alla hästar men det kan ju vara värt ett försök ?

Lycka till!

hon är tretton...

Du har ingen videosnutt på er?

Det kan ju bero på lite olika saker att hon hänger i handen.
Hur rör hon sig? Bär hon sig ordentligt eller är hon framtung?

Vad har du för bett? Kollat tänder?
Min gamla häst var trasslig i munnen på grund av tandproblem.

för något år sedan så fick jag också känslan av att min häst liksom hängde sig i handen på mig. Min instruktör sa åt mig att så fort hon hängde sig i handen så skulle jag göra halt och rygga.. Det blev faktiskt bättre av det! Funkar ju dock inte med samma metoder på alla hästar men det kan ju vara värt ett försök ?

Lycka till!
:crazy:
Straffryggning är den absolut effektivaste metoden för att få en häst att tänka bakåt. Fungerar nog särskilt effektivt på en häst som redan har problem med styrka och framåtbjudning..

Jag tkr det är bättre med låg och lång form tills den lär sig att ära upp sig och går i rätt form själv så rider jag nästan jämmt på lite mellanlånga tyglar och då går juni själv ner i låg form och tuggar på bettet och bär upp sig på det viset.

*kl*

det låter som om h*n behöver tränas upp mer med musklerna i rygg och bakparti. Att få hästen fri från att hänga i handen så har jag ett tips som jag ofta kör med;

träna i skritt till halt och igångsättning. Sen fortsätter du i trav, halt, trav. (utan skrittsteg) sen vidare upp till galoppen (utan trav eller skrittsteg mellan halterna) Min häst svarar på det genom att tugga mjukt på bettet, bära upp sig mycket mer, arbetar mycket med "baklasten" och får en ökad samlingsgrad. Destutom blir dom mycket mer lydiga på skänklar och handen. Sen kan man gå vidare med enbart halvhalt, alltså;
Ta tillbaka hästen, eftergift, driva på. Du ska riktigt känna hur han arbetar under bakbenen. Sen gör du hela tiden nya försök och på så sätt arbetar du även där upp samlingsgraden.

men i med att din häst kanske inte ha muskerlna till detta än så gör bara detta i små pass. Övergångar och klättring eller varför inte plumsa runt lite när djupsnön kommer (vilket år nu det blir:()

Lycka till med pollen din och hoppas mina tips hjälpte dig lite på vägen:idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka