Vilken färg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Issa88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 362
I

Issa88

Hej, startar en ny tråd om detta. :d

Det var mycket prat om att det väldigt, väldigt mörkbrun [Nästan svart] fölet som står i stallet där jag håller till. Många sa att den defenitivt skulle bli skimmel, andra sa att den blir mörkbrun.

Hon har börjat fälla fölpäls nu, huvudet är helt KOLSVART och under svansen samma. Sen ´fick jag höra om att en tjej som bor i närheten hade fått ett väldigt mörkbrunt föl, och vid fällning utav fölpäls blev den skäck :eek:
Jag vet, skäckar föds oftast med dom täcken dom ska ha hela livet.

Aja, vad tror ni? :rofl:

Sv: Vilken färg?

Att snöflingetecknade (eller vad det heter) knabstruppers kan visa sina snöflingor senare har jag hört. Men att skäckar skulle bli skäckar senare vet ja inte helt om jag skulle tro. Däremot är det kanske möjligt att en sabino kan bli mer stickelhårig med tiden? Vill ha det osagt...
Men för att ta det från början.. Vad är det för färg på föräldrarna?`Är den ena skimmel..eller båda för den delen, så kan det bli skimmel. Oftast syns det som att fölet har vita stickelhår runt ögonen.
U

Om den blir skimmel har den stickelhår runt ögon och ofta kring nosen oxå när föl-pälsen börjar trilla. Det syns oftast redan efter några dagar/veckor, men jag vet föl som börjat skimmla först när de är 6-12 månader...

Du har väl haft en tråd om detta fölet tidigare?
Eftersom ingen av föräldrarna är skimmel, så blir heller inte fölet skimmel.
Kan väl tänkas att den blir svart eller möjligen mörkbrun, om den nu ser svart ut när den fäller fölpälsen.
Min kallblodstravarfölis (f-05) såg svart ut när han fällde fölpälsen. Han är numera reggad mörkbrun.

Att det andra fölet blev skäck efter att ha fällt fölpälsen, har jag lite svårt att tro?
Har du inga bilder på båda fölen?

Jag har en tvååring som kommer att skimmla, men man får gå nära för att se att det kommer bli en skimmel. Inget vitt runt ögon här inte...

Hästen är kolsvart i ansiktet där fölpälsen är borta.
Inget vitt runt ögon elelr nått här inte.

Kan visa bild på fölungen.
Föräldrarna är brun och mamman skäck.

http://MemoryStick.bilddagboken.se/...kPTYyMDczNzAzJnQ9MTE4MTg1ODQwMSZjdXJyaW1nPTEw

Fölet blir mörkbrunt, det finns ingen tvekan om den saken.

För att det över huvud taget ska finnas en möjlighet till skimmel måste ena eller båda föräldrarna vara det eftersom anlagat är dominant och således inte kan bäras dolt.

Skäckför föds som skäckar, de blir alltså inte det först efter första fällningen.

Svarta hästar föds lite "grådassiga", och absolut inte bruna. En svart häst har inget brunt i sin päls, om det inte handlar om att den är solblekt. Även om hästen är väldigt mörkt brun så är den genetiskt brun och inte svart.:)

Okej, det var detta vi ville ha som svar! :p
Ägaren till hästarna gillar nämligen inte skimlar så mycket och jag har nästan vetat att deninte kan bli skimmel, huvudet blir nog svart, likaså rumpan och kroppen blir nog mörkbrun, alltså blir hästen mörkbrun :d

Liknande trådar

Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 892
Senast: Maja_Kandi
·
Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
5 061
Senast: Zuzzi
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 557
Senast: Sammet
·
Avel Hej vet ej vart jag ska skriva denna fråga riktigt... Jag har ett föl som föddes väldigt ljusbrun..mamma mörkbrun pappa fux,mormor fux...
Svar
2
· Visningar
886
Senast: towe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka