Vilken färg har mitt föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dokkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 11 724
Sv: Vilken färg har mitt föl?

Madick skrev:
Nu har jag sett hela stammen, och det är ingen tvekan om att det bara finns brunt att välja på. Mormodern är dessutom samma mormor till en av mina kompisars hästar!

Gissade själv på mörkbrun :) Lite kul dock att hon saknar tecken :)

Aha.. En småkusin då? :D Hon har rätt många såna min Lady, för farfar var en riktig playboy och har ca 1100 barn runtom i världen.. ;)

/ Fredrik

Madick skrev:
Just den skarpa ålen är ett av blacka hästars tecken, ihop med andra vilttecken som zebraränder, grepp osv. Den falska ålen har andra färger också.

Skarp ål resp. falsk ål??? :confused:

Så fuxar och bruna som har ål, är det "falsk ål" då?
Och black som har ål, det är "skarp ål"?

Eller hur menar du???

hopp_o_galopp skrev:
Skarp ål resp. falsk ål??? :confused:

Så fuxar och bruna som har ål, är det "falsk ål" då?
Och black som har ål, det är "skarp ål"?

Eller hur menar du???
Ja precis. Bilden jag la in visar en "äkta ål", den är skarpt avtecknad, som målad med pensel. Just nu har jag tyvärr ingen bild på en "falsk ål", men den är mer suddig i kanterna och flyter in i hästens övriga färg mer, som en mörk skugga liksom.

hopp_o_galopp skrev:
Min bebis då? Till och med godkända ID-kontrollanter har svårt att bestämma om hon kommer bli fux eller brun :p

Hon är ljust, ljus brun och har svart man och svans (som en brun häst). Men svansen har även andra färger (bland annat riktigt ljust tagel) och hon har inte svart på benen (som fuxar).

Så... Vad tror ni???

alice4veckor.jpg

DSC05393.jpg

ser ut som en väldigt ljus brun eftersom den har mörk man och svans...är manen mörk röd ?

Argumentet att "falska" ålar (nytt begrepp) tyder på att hästen INTE är black, tror jag inte ett ögonblick på.

Tänk dig följande;
Kan du hålla med om att alla renrasiga fjordhästar är blacka? Svarar du -JA, på den frågan, så kommer här följdfrågan.

Hur kommer sig det då att många fjordingar har en väldigt svag, blek, tunn ål (falsk? )

Är dom inte blacka då? Enligt ditt resonemang så är det ålen som bestämmer huruvida en häst är black eller inte.
Jag som bara läst en bok om hästars färger, en bok som jag tror har stor tyngd inte bara i den svenskspråkiga delen av världen, vill ha bättre argument än dina för att kunna hålla med om ålens bevistyngd.

Jejan skrev:
Argumentet att "falska" ålar (nytt begrepp) tyder på att hästen INTE är black, tror jag inte ett ögonblick på.

Mjae... Då skulle isf både detta föl och hennes mor vara black för de har ål bägge två...

DSC04932.jpg

En "äkta" ål går genom man och svans det gör inte en "falsk" ål

OK, jag släpper själva ålen, jag tror fortfarande inte på att det är den som avgör om en häst black eller inte, den må vara "falsk" eller "äkta".
Den blacka färgen ( har jaglärt mig) kommer från blekanlaget som i sin tur gör att vartenda hårsttrå på hästen är till hälften "blekt" och tlll den andra halvan färgad.
Hästens grundfärger + blekanlag
Fux+blekanlag= rödblack
Brun+ blekanlag= brunblack
Svart+ blekanlag=musblack
Dessutom en del varianter med CC och allt vad det heter.

Fast jag tror nog att Madick menar att ålen gör att man ser om det är en äkta black eller ej. Det finns massor av hästar som har ål, men som inte kan vara black pga genetiken. Dom flesta hästarna har ju en mörk linje på ryggen, iaf dom ljusare. Men det gör dom ju inte till black för det?
Och dom fjordingar som har en oskarp ål, ålen följer ju grundfärgen. Men likväl så har ju fjordingen ALLTID en rand i manen? Jag har iaf aldrig sett en fjording med helt enfärgad man.

Så med andra ord har dessa två äkta ål, eftersom de går hela vägen? Hittade dock ingen superbra bild på mamman, men man ser att den iaf mynnar ut i svansen.

DSC05048.jpg

DSC05263.jpg

DSC04959.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Men Jejan. VAR har jag sagt att det är ålen som avgör om en häst är black eller inte?? Det jag nämnt om blacka är att de UTÖVER ålen även har andra vilttecken. De icke-blacka som har falsk ål (vanliga bruna/fuxar/whatever) har bara det och inte de andra black-tecknen. Och hade du fått en rakt uppifrån bild på hopp_o_galopps hästar (närbild) så hade du säkert sett skillnaden på den skarpa ålen på min exempelbild, och en tydlig "falsk ål".

När det gäller halvblod är det lätt att se om det gäller blacka eller icke-blacka hästar när man ser på stamtavlan. Färgen finns inte om den inte kommit in via t.ex. fjording, och de brukar inte avlas vidare på i större utsträckning.

Att jag ens började prata om ålar, var för att det togs upp som ett "argument" för att hästen i frågan kanske inte bara var vanligt brun.

Jejan skrev:
OK, jag släpper själva ålen, jag tror fortfarande inte på att det är den som avgör om en häst black eller inte, den må vara "falsk" eller "äkta".
Den blacka färgen ( har jaglärt mig) kommer från blekanlaget som i sin tur gör att vartenda hårsttrå på hästen är till hälften "blekt" och tlll den andra halvan färgad.
Hästens grundfärger + blekanlag
Fux+blekanlag= rödblack
Brun+ blekanlag= brunblack
Svart+ blekanlag=musblack
Dessutom en del varianter med CC och allt vad det heter.
Men herregud.. .var kom det här ifrån? SJÄLVKLART är det genetiken och blekanlaget som avgör om en häst är black eller inte. Snacka om att missuppfatta med flit! Läs om det jag skrivit, typ 5ggr eller tills du förstår.
*ja, nu blev jag faktiskt riktigt förbannad*

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 277
Senast: Habina
·
Islandshäst Mitt musblacka sto Kveikja har en svart prick -en "mouche"- på sin högra kind, strax under ögat. Jag har inte tidigare tänkt så mycket...
Svar
13
· Visningar
3 437
Senast: BiMi
·
O
Avel hej nu kommer en sådan färg fråga igen. men jag har suttit här länge nu men kan inte komma fram till något bra, när jag såg dom först...
Svar
16
· Visningar
1 678
Senast: Thesen
·
J
Islandshäst Hoppas att denna tråd hamnar rätt, tänkte att det är ju delvis om avel också är det islandshästar: Islandshästavel :idea: 2006 fick...
Svar
8
· Visningar
1 242
Senast: Lockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka