Vilken färg har mitt föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dokkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 11 724
D

Dokkan

vilken blivande färg?

Detta är en sammanslagen tråd, där vi samlar ALLA frågor som rör vilken färg fölen har (när de är födda - frågor om vilken färg det skulle kunna bli om föräldrarna har färg A + färg B har en egen tråd!). // ameo
-----------------
IM000406.jpg

någon som vet vilken färg denna lilla sötnosen kommer att få?
på bilden är hon bara någon timme.
Vi tror hon blir brunblack eller musblack kanske med silver men är ej säkra, vill gärna ha någonannans åsikt!

Hon har några ränder på hovarna och ljusa ögonfransar men ej helt vita. Hon har dessutom en fin ål på ryggen är alltså garanterat black.
E:Jarl från Granbakken

IM000405.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vilken blivande färg?

Utan att se ålen tycker jag att hon är en klockren fux. Men om hon nu har ål så tror jag på rödblack. Musblack tror jag inte på. Såhär såg min musblack ut nämligen.

Senast ändrad:

Musblacka kan se brunblacka ut i början för att sen få fram färgen vid fällning. har själv haft en sådan. Enda som tydde på att hon skulle bli musblack var att hon var mörk på huvudet som nyfödd, det syntes inte sen hon torkat,

Jag tror på brunblack, men jag är inte säker på något vis! Det blir spännande för dig att se! :)

Vad är det för färg på föräldrarna?
Min spontana reaktion är att det inte finns något svart i man och svans, så därför är mitt tills att det är "röd" grundfärg, dvs rödblack om det nu är en black.
Det som komplicerar det hela är väl om det är silver i den, då silveranlaget bleker det svarta i taglet. Jag erkänner att jag inte är kunnig på silveranlaget, MEN det jag har lärt mig är att OM det handlar om silver så finns inget "rött" i manen alls. Och på fotot, om det är rättvisande, så tycker jag mig se en lite rödaktig ton i det "beiga", därför skulle JAG nog inte tro att det handlar om en silvermusblack eller silverbrunblack utan min gissning är rödblack.

MEN, jag skulle vilja se fler foton på den, t.ex närbilder på hovarna och foto på rumpan taget rakt bakifrån, så man ser både ålen och svansen. Och helst då när fäöet blivit lite äldre...

Dokkan skrev:
någon som vet vilken färg denna lilla sötnosen kommer att få?
på bilden är hon bara någon timme.
Vi tror hon blir brunblack eller musblack kanske med silver men är ej säkra, vill gärna ha någonannans åsikt!

Hon har några ränder på hovarna och ljusa ögonfransar men ej helt vita. Hon har dessutom en fin ål på ryggen är alltså garanterat black.
E:Jarl från Granbakken

IM000405.jpg

Ränder på hovarna kan iofs betyda små vita tecken, typ kronränder od, men kombinationen randiga hovar + ljusa ögonfransar + om hon nu har en riktig ål gör att jag sätter en slant på silverblack! Är mamman svart? Isåntfall silvermusblack, för den färgen har väl hingsten? Svart + svart = svart (eller fux)...

Rödblack (el fux) tror jag dock inte på, ett "rött" föl som är en timme gammal är rosa/brunrosa runt ögonen. Osminkad så att säga. Ditt föl ser ut att ha svarta eye-liner? Det är så man skiljer nyfödda fux och silverföl åt. Rosa eye-liner (utan make up) = fux, svarta eye-liner (med make up) = silver. Färgerna kan däremot vara förvillande lika, och ännu svårare kan det nog bli med två blekanlag närvarande....

ge

Hennes mamma står som gulsvart men vi börjar nu tro att hon är vanlig brun. Mamman i sin tur är efter freyfaxi fra thoreyjanurnupi och ett gulsvart sto. Pappan till fölet är silvermusblack med mamma som är silversvart och pappa som är brunblack.

Med detta facit i handen tror jag inte att hon är röd, måste inte föräldrarna vara röda då, eller åtminstonde en? tog fler bilder igår kan lägga in dem senare.

Har nu tagit lite fler kort lägger in några nya så får ni gärna fortsätta reda ut vilken färg hon verkligen har!

IM000425.jpg

IM000411.jpg

skickar med en på ålen också

IM000419.jpg

Jag tycker det ser ut som en rödblack.. Min granne har fått flera stycken sådana, efter musblacka föräldrar för övrigt. Anlaget behöver inte synas för att finnas..

Dokkan skrev:
Hennes mamma står som gulsvart men vi börjar nu tro att hon är vanlig brun. Mamman i sin tur är efter freyfaxi fra thoreyjanurnupi och ett gulsvart sto. Pappan till fölet är silvermusblack med mamma som är silversvart och pappa som är brunblack.

Med detta facit i handen tror jag inte att hon är röd, måste inte föräldrarna vara röda då, eller åtminstonde en? tog fler bilder igår kan lägga in dem senare.

Nej, föräldrarna måste inte vara röda. Det räcker med att de har ett fuxanlag. Det har ditt sto, för Freyfaxi är väl isabell?

Jag tror ändå inte att fölet är "rött", men däremot kan hon ha TRE blekanlag om stoet också har gulanlag. Har hon fått fler föl? Isåntfall, vilka färger blev de, och vilka färger hade hingstarna?

Var hennes eye-liner så svarta som det ser ut på bilderna när hon var en timme gammal? Isåntfall är hon ialla fall inte rödbaserad....

Kan du inte ta närbilder på hovarna? Ränderna på silverhovar brukar se lite speciella ut. Ska kolla ikväll om jag hittar några bilder på kompisens silverföl där man ser dem...

ge

swebec skrev:
Nej, föräldrarna måste inte vara röda. Det räcker med att de har ett fuxanlag. Det har ditt sto, för Freyfaxi är väl isabell?

Jag tror ändå inte att fölet är "rött", men däremot kan hon ha TRE blekanlag om stoet också har gulanlag. Har hon fått fler föl? Isåntfall, vilka färger blev de, och vilka färger hade hingstarna?

Var hennes eye-liner så svarta som det ser ut på bilderna när hon var en timme gammal? Isåntfall är hon ialla fall inte rödbaserad....

Kan du inte ta närbilder på hovarna? Ränderna på silverhovar brukar se lite speciella ut. Ska kolla ikväll om jag hittar några bilder på kompisens silverföl där man ser dem...

ge

Okej då förstår jag! Ja Freyfaxi är isabell. Detta är hennes första föl men jag vet att mamman till fölet var väldigt ljus när hon föddes och hon blev ändå såpass mörk gulsvart som vuxen.

Eyelinern har varit lika svart hela tiden, jag ska försöka ta bilder på hovarna om hon står någorlunda stilla. Vi har en silversvart 2 åring hemma också så jag vet hur ränderna ser ut men inte när de är nyfödda. Ja lägg gärna in bilder på hennes så kan jag jämföra!:)

Han var beige ljus då han föddes men han börjar "gulna" lite. Iofs är han bara en vecka snart. Har ett vanligt öga och ett blått. Har en helbror till honom som är sabino.....finns en tråd om honom och hans färg. Dom är efter Vitluvens Curbitz RP 119 båda två.

www.fotogalleriet.se/pic3054851 klicka vidare för fler bilder.

www.fotogalleriet.se/pic2853738 Klicka vidare här med. detta är två åringen..

Mamma www.fotogalleriet.se/pic3055242

Pappa http://www.asrp.nu/rp119.html

Kram sara

Dokkan skrev:
Okej då förstår jag! Ja Freyfaxi är isabell. Detta är hennes första föl men jag vet att mamman till fölet var väldigt ljus när hon föddes och hon blev ändå såpass mörk gulsvart som vuxen.

Eyelinern har varit lika svart hela tiden, jag ska försöka ta bilder på hovarna om hon står någorlunda stilla. Vi har en silversvart 2 åring hemma också så jag vet hur ränderna ser ut men inte när de är nyfödda. Ja lägg gärna in bilder på hennes så kan jag jämföra!:)

silversto.jpg

Silversvart sto med nyfött silversvart föl efter svart hingst

silversvart.jpg

Observera den svarta eye-linern runt ögonen. Det var aldrig någon tvekan om hennes färg, men tack vare eye-linern kunde man direkt räkna bort fuxfärgen.

silverhovar-1.jpg

Ovanstående föls fötter vid 2 månaders ålder

silverben.jpg

Alla 4 fötterna vid samma tillfälle.

Min erfarenhet är att några av ränderna på ett silverföls fötter alltid är spetsigare nertill, som istappar ungefär. Medan vanliga ränder brukar vara lika breda upptill som nertill. Kanske inget att förlita sig på till 100%, men de 15-20 silverföl jag har sett har samtliga sett ut så. Jag har inte heller sett en vanlig randig hov med såna ränder.

Inte vad jag kan minnas iallafall....

ge

Sv: Vilken färg har mitt föl?

rockbitz skrev:
Han var beige ljus då han föddes men han börjar "gulna" lite. Iofs är han bara en vecka snart. Har ett vanligt öga och ett blått. Har en helbror till honom som är sabino.....finns en tråd om honom och hans färg. Dom är efter Vitluvens Curbitz RP 119 båda två.

www.fotogalleriet.se/pic3054851 klicka vidare för fler bilder.

www.fotogalleriet.se/pic2853738 Klicka vidare här med. detta är två åringen..

Mamma www.fotogalleriet.se/pic3055242

Pappa http://www.asrp.nu/rp119.html

Kram sara

Ja det där lär ju vara en liten Isabell. Precis en sådan hingst jag åkt med mitt sto idag ( Läs tråden Arro Bell ).

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 277
Senast: Habina
·
Islandshäst Mitt musblacka sto Kveikja har en svart prick -en "mouche"- på sin högra kind, strax under ögat. Jag har inte tidigare tänkt så mycket...
Svar
13
· Visningar
3 437
Senast: BiMi
·
O
Avel hej nu kommer en sådan färg fråga igen. men jag har suttit här länge nu men kan inte komma fram till något bra, när jag såg dom först...
Svar
16
· Visningar
1 678
Senast: Thesen
·
J
Islandshäst Hoppas att denna tråd hamnar rätt, tänkte att det är ju delvis om avel också är det islandshästar: Islandshästavel :idea: 2006 fick...
Svar
8
· Visningar
1 242
Senast: Lockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka