Vilken färg har denna häst?

D

Daveeka

http://www.billdalsridklubb.com/us/Midway.htm

Blev hänvisad till den här sidan här om dagen av en vän som rider på BRK i Göteborg med frågan vad denna färg kan tänas heta? Är det någon stickelhårig variant av brun eller kanske tom gulbrun? Jag vet inte mer om hästen än vad som anges på den sidan, det finns bilder på modern som är skimmel under "fler bilder". Någon som har nån idé om vad det kan vara för nåt?;)

Sv: Vilken färg har denna häst?

Jag tycker att den ser ut att vara en skimmel som skimlar långsamt. Antagligen född gulbrun.

Kan de skimla så långsamt alltså? Med tanke på att hästen är nio i år? Trodde att de blev ljusa betydligt fortare. Hur funkar det isf, finns det olika skimmelanlag, typ ett som gör att de skimlar av fortare och ett som verkar väääääldigt långsamt? Eller är jag helt ute och cyklar nu?;)

Hålelr med dig, hästen är föd 98, med andra ord 9 år gammal, trodde att skimmlar va skimmlar då och inte höll på att bli det:P men men

Jodå, de kan skimla väldigt långsamt. Det finns vissa "grenar" ffa inom connemarorna tror jag som skimlar långsamt.

Jag vet ett hbl som är född kolsvart - han är 6 nu och fortfarande är han svart i stort sett, men han *har* börjat skimla. Svansen är grå, lite, lite mer skimmelfärg för varje fällning.

Kan de skimla så långsamt alltså?

Godkända connemarahingsten Hagens O'Chief RC 68 ser ut såhär vid 19 års ålder...

hagens_ochief1.jpg

Reggad som mörkbrun, men har visat sig vara skimmel. Även många av hans avkommor är felregistrerade

Jag har praktik på Billdal flera gånger i veckan, och vi räknar Midway som brunskimmel.

Jag har praktik på Billdal flera gånger i veckan, och vi räknar Midway som brunskimmel.

Då kan du kanske gå till bibblan och låna "Hästens färger" av Bo Furugren och ta med dig, så kan ni se och lära er vad Midway är för färg, och varför han inte kan vara brunskimmel.

Det ska ni inte göra för det är helt fel! Det finns två sorters skimmelanlag. Den konstanta skimmeln och den avblekbara. Den konstanta skimmeln har namn efter grundfärgen, tex brunskimmel, svartskimmel, isabellskimmel osv. Färgen på huvud, man & svans och ben är konstant (förändras inte) genom åren, medan den avblekbara skimmeln ljusnar för varje år, med början på huvudet. Skimlingen tar olika lång tid, en del är helt vita innan 6-7 år ålder, medan det kan ta dubbelt så lång tid eller mer för andra. Den avblekbara skimmeln kallas bara skimmel oavsett vilket stadie av skimling den befinner sig i, och man anger istället grundfärgen inom parantes, tex skimmel (född brun).

Så det är skillnad på skimmel och brunskimmel. Det är som sagt två helt olika anlag, och Midway är inte brunskimmel utan skimmel kort och gott. Av fölbilderna att döma, skimmel född brun...

:eek: Har han blivit så ljus?! Han var ju nästan svart sist jag såg honom!

Men snygg är han:love:

Brunskimmel kort och gott... ;)

okej, då va ju saken avklarad:D:D:P Brunskimmel:P
NEJ! Det är INTE någon brunskimmel!
Det är en "skimmel född brun" och det är en helt annan sak!

Precis som Madick skrev ovan så har en brunskimmel, som är en konstantskimmel med brun som grundfärg, alltid kvar sin grundfärg på huvud, nedre delen av benen och tagel, det bleks ALDRIG. Konstantskimmeln får sin skimmelfärg senast som ettåring (beroende på när den fäller av sin fölpäls, den hänger ofta med över vintern) och behåller samma färg livet ut - fast ofta med olika nyans på sommar/vinter.

Här är en 15-årig rödskimmel, dvs en konstantskimmel född fux:
venessab.jpg

På fotot i inlägget som inledde den här tråden ser man tydligt att hästen har vita hår på såväl ben, huvud och tagel, då vet man att det är en avblekbar skimmel.

Man kan också oftast avgöra vilket det är genom att titta på hästens föräldrar...

Så han är alltså en skimmel som bleknar vääääldigt långsamt? Men är detta anlag helt skiljt från det "vanliga" där hästen ljusnar fortare, eller är det i grunden samma? Kan hans mamma ha skimlat fortare eller är hon relativt gammal på bilderna (förutsatt att anlaget inte kommer från pappan)? Är beteckningen således densamma som skimmel, d.v.s. G?

*kl*

Hur kan en liten stjärn på fölet bli en bläs på den vuxna hästen? Är det vanligt? Eller är det avskimlingen som ger intrycket av bläs (svårt att se på bilderna)?

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Utrustning Hemma hos mig vankar det hästköp och det finns viss chans att vi köper två hästar från samma ägare. Båda bruna (far och son) och nu...
2
Svar
30
· Visningar
2 366
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka