Vilken färg hade Cardento när han föddes?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hoppsansa
  • Startdatum Startdatum
H

Hoppsansa

Är det någon som vet vilken färg Cardento föddes med dvs skimmel född ???

Sv: Vilken färg hade Cardento när han föddes?

Skimmlar föds inte "vita" utan mörka, dvs nästitill svarta.

vet en massa skimlar som är födda bruna och fuxar.. alla skimlar är inte mörka!
Är det en konstantskimmel så föds den ju som skimmel.. eller så blir den skimmelfärgad efter fölpälsbytet.

Hoppsansa: vet inte vilken färg Cardento föddes som.. skulle gärna vilja veta det jag med! :)

multisync skrev:
vet en massa skimlar som är födda bruna och fuxar.. alla skimlar är inte mörka!
Är det en konstantskimmel så föds den ju som skimmel.. eller så blir den skimmelfärgad efter fölpälsbytet.

Men skimlar som föds fuxar, blir väl ändå inte en grå-skimmel..?

Jag är verkligen inte något vidare på det där med hur färgerna nedärvs även om jag är bekant med grundläggande genetiska principer..men hur som helst så är vårt årsföl e. Rubinrot född fux. Idag fem månader gammal och med fälld fölpäls är han mörkbrun och rätt ordentligt avskimlad redan. Så..han kommer med all sannolikhet att bli vad Du kallar gråskimmel trots att han föddes fux.

Han var väldigt mörk när han var yngre.. riktigt grå. Men vet inte vilken färg han hade som föl.

Jag har i alla fall aldrig sett en fuxfärgad Cardento avkomma (Har någon annan det ?) trots att jag sett rätt många vilket ju talar för att han inte är född fux (då borde han ju logiskt ge ifrån sig ett rödanlag), så jag gissar på att han är född i någon variant av brun.

Att han var riktigt mörk/grå när han var yngre säger ingenting, det blir alla oavsett födelse färg även fuxar.

Min egen hingst är född svartbrun (nästan svart) medans hans helbror var vanlig brun och trots olika födelsefärg så var de exakt samma färg som 3 åringar.

Cronis skrev:
JODÅ!
Den röda färgen försvinner och de blir "grå" när de börjar skimla av.

Varför inte, min användarbild var uppenbarligen fux som bäbis och han var då en grå skimmel som fyra-femåring.

min valack föddes som fux för 29 år sedan, han blev sen mörkgrå (svart) vid 7 års ålder, för att vid 13 års ålder vara gråskimmel och nu när han är 29 år gammal så är typ flugskimmel. Fast han är fortfarande lite grå på benen..

Håller med gylle, har aldrig sett en fuxfärgad Cardento avkomma så det talar för att han föddes i någon form av brun.

Här har du en till som får vackra röda fuxar som blir gråskimlar ganska snabbt.

Hej på dig det var länge sen! :)

Vart har din lille söta shettis tagit vägen???

Off the topic, ja jag är hemma igen och raringen har bytt stall :)

hej hopp...

jag är kanske helt ute o cyklar nu men jag var helsäker förut p att skimmel var dominant men har nu i efterhand hört att fux är dominant.. kan då en fux verkligen bli skimmel sen??

Ja, eftersom den egentligen inte är fux utan skimmel, den är bara fuxfärgad som föl, alltså det genetiska anlaget är hela tiden skimmel. Hmm, så borde det väl vara...

Skimmelanlaget är dominant och dessutom epistatiskt, vilket betyder att det täcker över alla andra färganlag. Så oavsett vilka andra färganlag hästen har, som kan vara dominanta eller recessiva, så blir hästen skimmel om den har ett (eller två) skimmelanlag.

Anlaget för fux är recessivt, dvs hästen måste ärva det från både mamma och pappa för att kunna bli fux.

Rödanlag (tex fux, isabell, rödblack osv) är dominant i den betydelse att den är dominant mot svartbaserade färger när den finns i dubbla anlag. Svartanlag ger alltså vika för rödanlag men bara när rödanlag finns i dubbelt.
Eftersom den inte syns i enkel upplaga (anlaget bärs på men syns inte) så är den recenssiv genetiskt.
Dominant över svartbasserade färger i dubbelt anlag.
Recenssiv över alla färger i enkel upplaga.
Jag tror att det som ställer till det är att en del blandar ihop och säger dominant om fux när det bara är dominans i dubbel upplaga mot svartbaserade färger som gäller. Genetiskt är en fux alltid recenssiv för den ger vika vid enkelt (bärande) anlag.
Hängde du med :)

Fiorano skrev:
Ja, eftersom den egentligen inte är fux utan skimmel, den är bara fuxfärgad som föl, alltså det genetiska anlaget är hela tiden skimmel. Hmm, så borde det väl vara...

Jodå. Hästen är skimmel född fux. Först har hästen en grundfärg, och utöver det ett skimmelanlag. Den kan alltså födas precis vilken färg som helst och sen skimla av. "Gråskimmel" är inte en färg, utan en nyans.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
31
· Visningar
1 687
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
Hästvård Märkt att min svartbruna häst får vita hår över hela kroppen plötsligt. Möjlig orsak vet någon? Född 2007.
Svar
6
· Visningar
664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2