Vilken färg? Gulbrun eller??

E

edvard

Kan någon säga om denna fölis blir gulbrun? Pappan är brun mamma är mublack men har isabellpappa. Han har en mycket otydlig ål och ingen mask så han bör väl inte bli black.
Länk:http://web.telia.com/~u30307602/
Tacksam för tips.

Sv: Vilken färg? Gulbrun eller??

Jag skulle säga att den är musblack.

Den är nog ljusbrunblack. Eller gulblack som det kallades förut, Fjordingfärg.

Om mamman hade haft med sig gulanlaget så hade hon varit i det närmaste vit eller i alla fall mycket ljus på kroppen.

Följdfråga: Vad kallar man en musblack med gulanlag? Gulsvartblack? Gulmusblack? Musblack med gulanlag?

Jag har hört benämningen Isabell-black, men är inte säker på att det är korrekt.

Jo den borde ju det.
Jag har även sett Isabell-musblack som benämning på färg.

Vi får fråga Silverkedjan.

Som jag skrev så har den nästan ingen ål så den bör nog inte bli black. Jag har redan 5 musblacka varav en halvbror till fölis som är väldigt gul - musblack, men de kallas musblack ändå. Denna fölis är inte som dom, därför vet jag inte riktigt vad det är.

Ok nu fattar jag, ni tror att det är samma häst på bilderna på min hemsida. Men det är det inte. Lokkur som jag rider är halvbror till fölis.

Om jag minns rätt så kallas de fortfarande för musblack för att man kan inte se på en musblack om den har gulanlag eller inte.

Det är en av anledningarna till att man för längesedan (innan man kunde färgenetik) slutade att betäcka musblacka fjordston med musblacka fjordhingstar. För då kunde man få "sånadär" vita (dubbla anlag av gulgenen) och det ville man inte ha.

Men nu vet man ju bättre och kan titta i stammen efter gulanlag.

Tim, rätta mig om jag har fel.

/Åsa

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 525
Hästmänniskan Hej! Jag har en ponny med en lite speciell färg. Jag vet dock inte vad den heter.. I passet står det att han är bork. Men dom tog ju...
Svar
9
· Visningar
4 541
Senast: ameo
·
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 447
Foder & Strö Nu på fredag kommer äntligen min nya lilla pålla! :love: Har lite funderingar kring foder... har ju inte haft isis förut nämligen. Hon...
Svar
3
· Visningar
2 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka