Vilken färg får avkomman?

Mariaauto

Trådstartare
Ska troligtvis köpa ett holländsk sto, från uppfödarna som även är hingsthållare får jag välja att betäcka henne med en av deras hingstar. Då är min fråga, vad blir de för färg på avkommans papper?

Självklart ska jag försöka få in stoet i asvh. Men om pappan är godkänd i sverige, får avkomman automatiskt gröna papper då? Om pappan inte har licens i sverige, måste jag regga avkomman i KWPN då? Har ju rätt stor betydelse när de kommer till hingstval...

Sv: Vilken färg får avkomman?

Om hingsten är godkänd för rätt stambok så får avkomman gröna papper i ASVH som moderslivs import.

Gäller givetvis även att stoet ska höra till "rätt" del av stamboken. KWPN finns i två olika delar där bara den ena är godkänd av ASVH.

Gäller givetvis även att stoet ska höra till "rätt" del av stamboken. KWPN finns i två olika delar där bara den ena är godkänd av ASVH.

Det finns 3 olika stamböcker: ridhästar, vagnshästar och Gelderländer och det är bara den första som erkänns av ASVH.

Finns de nån motsvarighet inom KWPN till svenska Blup? Hade varit kul om jag kunde hitta nåt mer om hästen.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 937
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag har ett sto med tyskt pass, oldenburgare. Hon är tilläggsregistrerad i Sverige och införd i Blup. Bara för nyfikenhetens skull, om...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka