Sar
Trådstartare
Jag rider nu i min gamla Rössli som jag trivts väldigt bra i men på sistone upplever jag att min sits blivit sämre. Hästen är ung och mycket rörlig och har blivit starkare och mer musklad. Min upplevelse av sitsförsämringen gäller främst min stabilitet i nedre delen av kroppen, skänklarna rör sig (främst i lättridning). Jag är kort och rund (och måste ha kåpor korta nog så jag når nedanför) och har alltid fått jobba med rida lätt ”längre fram” i sadeln istället för att hamna lite i stolsits och att rida lätt för långt bak i sadeln. Jag tror att jag kanske behöver en sadel med sittpunkten något längre fram, kanske stigläderkrampor längre bak parat med skänkelstöd lite längre upp kanske skulle lösa mitt problem? Jag blir nästan gråtfärdig då hästen är så himla ridbar och bara utvecklas till det bättre och jag inte fixar att stötta henne nog bra då jag blir ostabil.
Vad är era bästa sadeltips för en förbättrad sits för någon med min kroppstyp? Hästen har bra med plats för sadeln, är både rak och lite svängd och har haft flera sadlar som till synes legat bra vid stillastående i alla fall. Djupt tacksam för tips.
Vad är era bästa sadeltips för en förbättrad sits för någon med min kroppstyp? Hästen har bra med plats för sadeln, är både rak och lite svängd och har haft flera sadlar som till synes legat bra vid stillastående i alla fall. Djupt tacksam för tips.