Vilken del av landet finns ni i?

S

Spider84

Vi har haft en sån här tråd förr, men det var länge sedan nu om jag inte minns helt fel.

Det hade varit kul att veta, i alla fall på ett ungefär om ni inte vill berätta allt för ingående.

Så frågorna är:

1. Vart bor ni?
2. Vad rider ni?
3. Hur ofta rider ni för tränare?
4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)?
5. En bild eller två på er och hästen/hästarna.

Hoppas att denna tråden är okej för buke reglerna. Jag är inte så bra på att kunna dom. :o
Tänkte att man kanske kan träffa lite likasinnade med hjälp av detta eller om man är ute och reser får man kanske lust att hälsa på en bukare eller två i detta avlånga land.

Sv: Vilken del av landet finns ni i?

Samma tanke. ;)

Mitt internet dog innan jag själv han svara så jag får göra det nu och hoppas att fler hänger på.

1. Vart bor ni?
I närheten av Sjöbo i Skåne.

2. Vad rider ni?
Enligt den Akademiska Ridkonsten. Försöker dock stoppa in en hel del mer om min sits i det hela.

Från och med i år tror jag det kommer att bli 4-6ggr per år.

Aminette.
Svensk halvblod föd 1991. Har en stor problem historik med sin kropp, men verkar nu äntligen vara okej.
Ligger någonstans mellan ett väpnarprov och ett riddarporv i utbildningen.

Kirran.
Svenskt ridponnysto född 2002.
Har haft henne i lite över ett år. Såg henne och var bara tvungen att ha henne då den lilla hästen kanske inte ser så mycket ut för världen när hon bara står i hagen, men är fruktansvärt trevlig att arbeta med och rör sig väldigt bra.
Är fortfarande under grundutbildning då jag inte riktigt har tid som jag borde.

5. En bild eller två på er och hästen/hästarna. (uttjatade bilder)

Aminette och jag:
0001.jpg

Kirran:
0010.jpg

På uppdrag :angel:

1. Vart bor ni?
Göteborg

2. Vad rider ni?
Det som är kul. Det som förhoppningsvis förlänger mitt och min älskade hästs liv. Vi tränar styrka inne på ridbanan (på olika sätt; långa tyglar/tömmar, uppsuttet, longering, etc), vi tar galoppturer i orörd nysnö ute på ridvägarna, vi jobbar lösarbete för att ha kul, vi går på promenader och luktar på blommorna.... etc etc.

Hmm, svårt att säga eftersom allt styrs av hur ofta de tränare jag inspireras av är i Sverige eller i min närhet. Desssutom hur mycket pengar man har på fickan för stunden :eek: Mer sällan än varje månad iaf, men vi varje träningstillfälle är det ju ofta flera lektioner på kort tid.
Något som passar mig väldigt bra eftersom jag som sagt inte lägger energi på bara en grej (tex fnula i paddocken), utan vi gör flera saker och ibland blir det vila på en vecka etc.. Mycket av den utveckling som man letar efter vid träningstillfällen händer ju i hjärnan (även om det sälvklart också handlar om styrketräning rent kroppsligt) och då behövs en del tid mellan träningstillfällena för att jag ska kunna prova och tänka, fundera och överlägga och se vad jag vill ta till mig och vad jag för stunden inte vill använda. Tränar jag för ofta blir dte lätt "hjärntvätt" och jag tar efter tränarens sätt med hästar, när jag vill ha min egen...

En Camarguehäst, valack, som fyller 7 år i april. Den mest underbarar häst på denna jord. Fyller mitt hjärta med lycka.

Såhär kan styrketräning tex gestalta sig
pic40.jpg

Finns dte något mer underbart?
pic27.jpg

1. Vart bor ni?
Storvik, mellan Falun och Gävle.

2. Vad rider ni?
Plockar russin från AR, CR och "vanlig" dressyr. Ganska lite från den sista dock...

Har möjlighet att göra det ca varannan vecka, men det blir betydligt mera sällan då jag har en häst som precis blivit 3 år.

Halvblodssto, född 2004 e. Epson-Kaliber.

Sensommaren 2006

Familjebild

1. Vart bor ni?

Någon mil utanför Umeå i västerbotten.

2. Vad rider ni?

Lite flum inspirerat av AR och en del annat. Har en del "visioner" men är i själ och hjärta mest en skogsmulle som gärna också pillar med detaljer.

Alldeles för sällan egentligen :crazy: Senaste åren 3 eller 4 gånger per år :eek: Men hädanefter blir det nog liiiiiite mer ofta.

En raggsock, ett räserkallblod och en skogsbagge.
(med andra ord en islandshäst, en kallblodstravare och ett gotlandsruss) Unga grabbar alla tre med mycket hyss för sej.

Kallblodet Flingo 8 år i år är den enda som är inriden ännu så länge, grundutbildas. Klimakteriemoppen Tjaldur 6 år ska ridas in under året men behöver mycket grundjobb från marken. Gotlandsrusset Lejonhjärta är på väg att bli inkörd, och ska väl kunna bli en trevlig barnponny åt något framtida barn, eller nåt? :o (och säkert en kul buskompis som kan lära sej mycket hyss [cirkuskonster] och piffande och puffande vid hand, antar jag)

Tjaldur från Solbacken

7746643.jpg

Lejonhjärta

6876493.jpg

Jag och Flingo ihop :o ;

korpt3.jpg

DSCN0360.JPG

Vi har haft en sån här tråd förr, men det var länge sedan nu om jag inte minns helt fel.

Det hade varit kul att veta, i alla fall på ett ungefär om ni inte vill berätta allt för ingående.

Så frågorna är:

1. Vart bor ni? Karlstad
2. Vad rider ni? AkademisktJag hoppar lite gymnastikhoppning och rider en hel del ute också.
3. Hur ofta rider ni för tränare? Brukar ha tränaren här ungefär var fjortonde dag.
4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)? En korsning mellan varmblodstravare/Dölehäst/Paint. En ganska kraftig och härlig dam
5. En bild eller två på er och hästen/hästarna. Vet inte hur jag lägger in bilder här, men bilder finns på min hemsida: www.freewebs.com/biggans

Hoppas att denna tråden är okej för buke reglerna. Jag är inte så bra på att kunna dom. :o
Tänkte att man kanske kan träffa lite likasinnade med hjälp av detta eller om man är ute och reser får man kanske lust att hälsa på en bukare eller två i detta avlånga land.

Ja det var mina svar det.
Biggan

1. Vart bor ni?

Jag bor i Halmstad

2. Vad rider ni?

Jag är AR-inspirerad och tycker om att förlägga dressyrpass (med inslag av t ex intervallträning och liiite hoppning) i skogen och på stranden.

Jag försöker komma iväg på ngn AR-kurs per år och däremellan så tränar jag några ggr/år för en AR-tränare. Utöver detta så har jag möjligheten att få daglig coaching av min duktiga sambo! :bow:

Jag har mitt underbara halvblodssto Gaia (f 95 e Bellini-Chagall-Nepal). Gaia är energisk, rörlig, arbetsvillig, rolig att jobba med och väldigt snäll och mysig :love:
Mål 2007 är att Gaia ska hålla sig fångfri och att vi ska utveckla galoppen och passagen.

Sedan så har jag det lilla welshstoet Siskin (f 02) som begåvad med ett supertemperament, goda gångarter, bra hoppförmåga och en otrolig förmåga att fånga folks hjärtan..
Mål 2007 är att Siskin ska bli inkörd, att galoppen under ryttare ska bli stadig och att vi ska komma iväg och hoppa ngn liten clear round!

5. En bild eller två på er och hästen/hästarna

Två bilder på mina tjejer i trav:

gaiaapril2006mindre.jpg

siskrid2copy.jpg

Bor du i Halmstad?! :eek:

Jag åker förbi där flera gånger om året ju. *muttrar för mig själv*
Du kommer få "ovälkommet" besök nästa gång bara så du vet. :angel:

Så du kan börja barrikera dörrar och sånt menar jag. :D

1. Vart bor ni?
Jag bor i Sundsvall, en underbar liten stad :)

2. Vad rider ni?
Rider mest AR och arbetar mycket för hand, löslongerar och rider även en del utan träns. Händer även att jag hoppar litegrann då och då. Rider i stortsätt alltid barbacka och tycker att det är helt underbart. Mycket tid spenderas i skogen och längs vägarna och på lägdorna i Kovland, där vi gör det vi tycker är roligt kombinerat med träning, men givitvis tränar vi mycket på ridplanen också.
Är mycket intresserad av hästars beteende och deras naturlighet och har studerat och läst mycket om det. Jobbar därför mycket med NH och dess läror och tar lektioner inom det.

Så jag skulle säga att jag till största delen är AR men tar det som passar mig ur det andra så att jag hittar den väg som är jag.

Rider 1 gång i veckan för instruktör och är på kurs varje sommar.

Jag har en 19 årig halvblodsvallack e:Nooitgedacht, vid namn Nokke. En mycket speciell herre (en riktig enmans häst) som jag älskar över allt annat. Han tror personligen att han är 4 år och kan det mesta när han själv vill.

Sedan har jag ridit in och tränar en fyraårig hingst e:Samba Hit, vid namn Scharino Hit. Detta är den snällaste och mest samarbetesvilliga häst jag någonsin har träffat.

Nokke:
DSC_0433_4.jpg

Jag och Nokke:
Tranar_beskuren.jpg

Scharino Hit:
TN_070220-172.jpg

1. Vart bor ni?Byn Kärrsjö utanför örnsköldsvik, sedan 1 1/2 år tillbaka. Född i Sundsvall.
2. Vad rider ni?Hm.. Rider för AR-tränare då det blir av men har svårt att hålla stilen strikt hemma. Mycket motionsridning och i dressyren en massa kompromissande med underlag och utrymme. Grundtänket är AR och intresset att lära mig mer enl den skolan är STORT.
3. Hur ofta rider ni för tränare?Tidigare en gång/månad, helgkurs. Målet är att återgå till det och hitta någon jämlike i närheten att ha som övervakare däremellan!
4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)?Cebonita. Ett vitt arabsto, 13 år gammal av hopptyp tyvärr.... Hon vill bara ha party party och full fart. Hos fodervärd pga min lilla dotter som föddes 0510, kommer snart hem för nya tag. (min tvillingsjäl och grälpartner!!)

Bodbäckslasse (lasse lusidor!) svart valack 9 år, kallblodstravare, sprungit in ca 400.000 och betraktas av mig som stjärna oavsett utvecklingen som dressyrhäst:love: Extremt rörlig och lång häst. har vissa problem pga exteriören. Är som ett fullblod i kallblodskostym. Köpt som föl o tränad av min sambo.

Bodbäcksrapp, mörkbrun valack fyra år, kallblodstravare snart startklar, påbörjad longering och lite flytt av bakdel: öppna. Kanske sitter upp lite snart. Fin ridexteriör. Okpmplicerad i travet men kanske inte lika bra driv som den äldre. Karaktär likt en låglandstjur. Lära den gå undan för fina hjälper... Phu, en utmaning!! Köpt som föl han med

Bodbäckstrixie, kallblodssto två år, urvacker, utleasad som tävlingshäst men ska hem o bli min drömridhäst och avelssto (det flyter guld i hennes ådror!)efter tävlingskarriären.
5. En bild eller två på er och hästen/hästarna
Bilder kommer!

1. Vart bor ni?
Västra götaland, Alingsås.
2. Vad rider ni?
Akademisk ridkonst / fritidsridning
minst 1 gång i månaden.
Jag har bara en, men det räcker gott och väl. Hon är en american paint horse/ arabiskt fullblod, 4 år, fux med stjärn. Väldigt lättlärd och vill alltid lära sig nya saker, är mjuk och fin i kroppen så man kan göra mycket med henne. En jätterolig, urmysig häst som har jag tänker dela många, många år tillsammans med.
Bild kommer...

1. Vart bor ni?
Vi bor i Lidköping
2. Vad rider ni?
jag och min lille ägnar oss åt AR och NH/NTT på ridbanan och skogsmullestil a la western ute. ca 50/50 med lite mer ridbaneridning. vi är snart redo för att rida upp för väpnarprovet enligt min tränare.
några gånger per år, 2006 tränade vi 2 ggr, men det bör vara fler, detta år blir det väl iaf 2 veckor som veckoelev.
Jag har en quater- welsh/arab-korsning på 8 år. han har fått mycket av quaterns utseenede och är ganska lång i sin gång. men är så otrolig att jobba med nu, positiv och vill verkligen göra sitt bästa!
PICT0012.jpg

skippen uppställd och sommarfet

1. Vart bor ni?
Falköping.

2. Vad rider ni?
Grunden är AR men sneglar åt alla möjliga håll, mer eller mindre exotiska. Tycker om både att skogsmulla och rida krumelurer på paddocken, allt efter vad hästen behöver för tillfället. Är framförallt intresserad av relationen till hästen och hur man lockar fram de starka sidorna i olika typer av hästar.

Fr.o.m. i år ska det bli minst 4 ggr om året.

Eros, lettisk halvblodsvalack född 1996, hög som ett hus men snäll som ett lamm. Vi tränar skolgalopp för tillfället och försöker att busa till det lite ibland, vi har båda lätt flegmatiska tendenser men så fort underlaget tillåter spurtar vi i skogen för att inte somna helt av dressyrarbetet.
Sigurd, polsk importvalack född 1987, en ädel herre som får ta det lite lugnt på ålderns höst efter ett hårt liv som ridskolehäst.
Freyja, islandshäst född 1987, en karaktärsfast dam som helst bara vill vara avelsto men som nådigt låter sig ridas genom en och annan skola i skritt, målet är att stärka henne så att man med gott samvete kan rida henne i alla gångarterna.
Elaphe Situla (även känd som Krösa Maja), kallblodssto född 1998, min kronjuvel! Högdräktig för tillfället men gav ändå prov på både tramp och levad, senast igår. :D Många muskler ska dock till innan man vågar be om detta uppsuttet.
Hanna af Jäboruder, welshponny, 1,5 år, vet inte riktigt hur jag fick henne på halsen, men fin är hon. Stegrar sig och gör spansk skritt, tyvärr inte på kommando (än). Spås en lysande framtid som cirkusponny.

Eros
frosteros3.jpg

Sigurd
Sigurd.jpg

Freyja
PICT0211.jpg

(Två mil lång! Minst!)

Elaphe Situla
hst.jpg

(Nyinköpt och spinkig.)

Hanna
Hanna.jpg

(Ett annat mål inför framtiden är att skaffa en fotograf som kan avbilda mig ridandes på djuren...)

Så frågorna är:

1. Vart bor ni?Nyköping
2. Vad rider ni?Akademiskt och skogen
3. Hur ofta rider ni för tränare?var eller varannan vecka när tränaren är i gång.åker på kurs ca 4 ggr /år med häst och fler som fotfolk
4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)?En arab valack 21 år och en friser dam 1,5 år.

th_musseframifrnvr05.jpg

Animusz ox"Musse"
th_kollagemusse.jpg

Tyvärr inga ridbilder,har bara filmer
och så lille Zota
th_100_0855.jpg

th_CAPI4K3B.jpg

th_100_0843.jpg

1. Vart bor ni?Gotland. ca 2 mil nordöst om Visby
2. Vad rider ni?En blandning av AR,CR och vanlig dressyr. Plockar det som passar mig och hästarna
3. Hur ofta rider ni för tränare?Allt för sällan, blir nog ungefär 3 ggr/år. Har dock en snäll kompis som kommer och smiskar på ibland när det går trögt:devil:
4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)? Santox, arabhingst f -99. En kille som lär sig fort men glömmer lika snabbt igen :smirk: Extremt rörlig, kan i stort sett slå knut på sig själv och ändå fortsätta framåt Mål för -07: Skall påbörja inhoppning och förhoppningsvis delta i sportcupen i sommar.
Gubben, vbltravarval. f-88. En cool kille som kan det mesta men behöver mer muskler. Mål för -07: Skall delta i hubertusjakten och ev någon bruksridning och utflykt med brukshästföreningen

Santox
Bild027.jpg

Santox_rd1.jpg

Gubben
Gubben.jpg

(Oj, gigantiska bilder)

Senast ändrad:

1. Vart bor ni?
Jag bor högt uppe på Hallandsåsen, på en egen hästgård
2. Vad rider ni?
AR för BJ och BB, samt har dessutom en "vardagstränare" som lär ut, om inte AR, så god ridning
Kurs för BJ och BB 4 gånger sammanlagt/år. Tränaren hemma varannan fredag
Sto, kallblodstravare, 15 år, 159 i mkh
Valack, korsning fjord/kallblodstravare, 9 år, 155 i mkh
Sto, kallblodstravare, 4 år, 160 i mkh, ej färdigväxt

En bild på Besten, 15-åringen. Det är jag som sitter på, men jag vill inte vara med på bild ;)

http://www.pixbox.se/pic_show_id5015897.html

Vilket bra tillfälle att komma ut! Bara smygläst här några år nu, har ju inte så mkt klokt säga.

1. Vart bor ni? Uppsala
2. Vad rider ni? Lite dressyr och nån egenpåhittad lugn fälttävlan bara för o ha kul
3. Hur ofta rider ni för tränare? För sällan, nästa fråga tack!
4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)? Medryttare på en kallblodstravarvalack 10 år.
5. En bild eller två på er och hästen/hästarna. I vår kanske nån orkar komma med fota oss.. :-)

1. Vart bor ni?
Ett par mil norr om Stockholm

2. Vad rider ni?
Försöker rida AR, men brukar åka häst ibland också!

Nu var det länge sedan, det varierar beroende på tillgången och nu har jag precis bytt stall så nu vet jag inte alls hur det blir.

Ett finskt kallblod, 14 år, sto. Har bara haft henne ett halvår och innan det var hon mest riden rakt fram ute i skogen.

Har inte någon ridbild så det får duga med bara hästen!
CIMG2269.jpg

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 726
Senast: Liran
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve