Vilken dag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Maris_

Trådstartare
Ni som har barn växelvist boende, på vilka dagar och vid vilken tid brukar ni byta? Hur brukar bytet gå till, är det alltid samma som hämtar/lämnar, möts ni hemma eller "på stan"? Kanske via dagis/skola?

Vad är bäst, måntro?
 
Sv: Vilken dag?

Vi byter på fredagar, för att vi ska börja varje ny vecka med en helg. Dvs ledig tid med familjen med lite lugn och ro (jeah, right :angel: ), och inte behöva skicka iväg till dagis direkt.

Vi (jag eller sambon) lämnar på dagis fre morgon, och mamma hämtar fre em.
Ibland byter vi, men vi försöker hålla på rutinerna, så att lilltjejen ska känna sig trygg med vad som ska hända.
Givetvis har vi kontakt under veckan, dottern säger godnatt osv.

Flickan är 2,5 år, och vi har gjort såhär i princip hela tiden hon gått på dagis. Ett tag bytte vi på måndagar, men det här funkar bättre för oss.
 
Sv: Vilken dag?

Min son har varit hos sin pappa måndagar och tisdagar, han lämnar på dagis onsdag morgon och jag hämtar onsdag.
Sen är han hos mig onsdag, torsdag, fredag, lördag och söndag. Jag lämnar på dagis måndag morgon.
Om det inte är hans helg, då lämnar jag sonen hemma hos pappan på lördagen när det passar oss båda.
Och då är han där till på ondag.

Men den här månaden är sonen hos mig på heltid.
 
Sv: Vilken dag?

Vi byter fredagar (varannan vecka boende) för att börja perioden med en helg när man är ledig och hemma så sonen (4½ år nu, 3 år när det började) får en chans att "landa" först. Sonen har varit väldigt "mammaig" så det hade blivit väldiga problem med någon annan dag också, han har behövt och behöver dom här dagarna med mamma först innan han kan lämnas till dagis.

Vi gör som så att den som har sonen lämnar vid dagis på morgonen och den andra hämtar på eftermiddagen. Vid lov, lediga dagar eller sjukdom gör vi så att den som har barnet för barnet hem till den andra så inte barnet skall hämtas från något hem. För min del hade det gått bra men det skulle nog ha blivit uppslitande scener om pappan försökt hämta honom hemifrån mig. När man som förälder far hem till den andra med barnet går vi alltid med in och fikar ihop och pratar lite allmänt innan man far hem igen när barnet "kommit till rätta" lite.

Min son har en mycket bra pappa! Och vi har väldigt lika grundvärderingar vad det gäller uppfostran, mat och liknande. Och jag tycker verkligen det är jättebra att sonen får tillbringa ordentligt med tid med sin pappa och för mig är det väldigt enkelt när pappan också tar ansvar för barnet så jag inte är själv med allt. Men... för barnet är jag inte så säker på om det här är det bästa ännu medan han är så här liten. Det är ganska så stressande för honom och då har jag och pappan en god relation och pratas vid flera gånger i veckan.
 
Sv: Vilken dag?

Vi byter på måndagar, ena föräldern lämnar i skolan och den andra hämtar.
Vi har varannan vecka och det har fungerat bra. Nu kommer jag (förhoppningsvis) att flytta och då har vi tänkt att han ska vara hos pappan ungefär varannan helg och på mer eller mindre alla långhelger och det mesta av loven.
Då har jag sagt att det stora ansvaret för att skjutsa sonen till pappan ska ligga på mig eftersom att det är jag som valt att flytta.
Sen börjar sonen bli så stor att han kommer kunna ta tåget själv!!
 
Sv: Vilken dag?

Vi byter på måndagar.
Jag lämnar/skickar i väg dem till skolan på morgonen och pappan hämtar på fritte och tvärt om när de ska hem till mig.
Men i bland inträffar det dock att man får hämta / lämna barnen hos varandra då barnen vill vara med på tillex födelsedagar mm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 139
Senast: Krålus
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 878
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 456
Senast: amsway
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
1 379
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp