Vilken bomlös sadel ska jag välja??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emci
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 94
  • Visningar Visningar 8 828
Sv: Vilken bomlös sadel ska jag välja??

:o

Såg att man även kunde beställa den i en kortare version, - 7cm.

Då blir den 45cm och därmed passar min häst!

Var står det att den går att få 7 cm kortare? *hittar inte*

Jag väntar på svar om jag kan specialbeställa en Espaniola som är max 42 cm lång mot hästen jag... Har ju en nu, men som är 48 cm, vilket är för långt för pålle (som är supermegakort i ryggen) och måste säljas. Så hoppas på att de kan göra den så pass mycket kortare för jag gillar verkligen sadeln i sig.

Det är dressyr varianten jag kollade på:

om man går in där under saddle configurator. Där kan man välja short version -7cm.

Det går tyvärr inte på espaniolan. Den är precis. Borde egentligen vara ett par cm kortare.

Skriv gärna om man kan få specialbeställa. Det är jag också intresserad av isf. Tänkte du beställa direkt ifrån startrekk då eller via svensk åf ändå?

45 cm är precis max på min häst men skulle vilja ha ett par cm kortare så jag kan lägga sadeln lite lite längre bak...

Njea, det står att shorty inte finns varken på espaniola eller dressyrsadeln vad jag kan se..

På kaupre står dte ju dock att espaniolan är 45 cm, så jag vet inte jag, de kanske har kortat den sedan jag köpte min?

Ok vart hittar du att dressyr varianten inte går att få i en kortare variant? Det går ju och välja det och efter står det att det är endast espaniolan som det inte går att få i kortare version.

Pratade med kaupre om ländgen på de olika sadlarna så är 45 cm på ESP gällande längden på paddarna under. Det finns tydligen flera längder på de olika sadlarna men kaupre tar bara in längd 0 dvs den kortaste. Då borde det ju inte vara en omöjlighet för dig att kunna få ytterligare en version som är ännu kortare. Kanske med dubbla stigäderfästen??

Har du fått något svar om det är en möjlighet?

Senast ändrad:

Mailen jag skickade till är ur funktion, så skickade till den andra idag och de skulle kolla upp till slutet av veckan eller något. Vill ju även göra lite andra saker, bland annat ha lädersits istället för mocka osv. Det kommer bli en dyr sadel det här ;)

Det står så här på den tyska sidan (under bestellen/sattelkonfigurator):
" Shorty (7 cm kürzer als Normallänge) (Bei Espaniola und Dressursattel nicht verfügbar.) "
Alltså går varken espaniolan eller dressyrsadeln att få kortare (i standardutförande).

OK jag tog en engelska sidan... Det förklarar varför jag inte såg det... Min tyska är inte den bästa :o

Har faktiskt bestället en ESP nu. Kaupre hade paneler som var 43 cm långa!!!! Så då beställde jag direkt. De skiljer tygligen lite i längd och de hade ett par 3cm tjocka som var så korta. De tog även den kortaste sadeln de hade.

Får se hur det ser ut när jag får det. *håller alla tummar och tår jag har*

:bump: :bump:

Jo, men den kortaste sadeln de har är 49 cm, vilket blir för långt för min häst även om man har 42 cm långa paneler, eftersom ju framvalvet sitter där det sitter och sadeln då hamnar så långt bak att den kan ta i höftknölarna osv...

Deuber & Partner vill heller inte ta emot några specialbeställningar just nu, mer än på mindre grejer.. Så det blir att vänta och se för min del.

Hm, vet att jag kommenterat det förut men men. Vill ju bara hjälpa till ;)

Sadeln är alltså säg 50 cm lång. Undertill där man kan fästa bossorna är den lite kortare. Om man då ser till att fästa de korta bossorna(special på 40 cm?) från framgallerian och bakåt så borde det inte bli några problem?
Det viktigaste är ju att bossorna ligger under sadeln där sitsen är dvs från framgallerian och till bakgallerian. Jag har ifs inte mätt sitsen men kanske 35 cm?
Sen kan väl det överblivna lädret sticka ut framtill och baktill?

/T

Jo, men om jag till hösten kanske kan få en specialgjord sadel som är tillräckligt kort (45-46 cm) så väntar jag hellre och får den precis som jag vill ha den. Vill ju även ändra lite andra saker, som de inte vill ta på sig just nu när de (D&P) har djävulskt mycket att göra..

Om framvalvet sitter ju ändå där det sitter och måste vara bakom bogbladet. Om man lägger det där kommer sadeln på 49 cm ligga långt bak på ryggen...

Va roligt!
Jag älskar min espanola! :)

Har nu fått den och lagt den på honom samt suttit kort kort i den. Min häst är halt nämlgen så jag kan inte provrida :(

Den verkar att vara kort nog. Dock är min häst för rak i ryggen... Eller så har jag ett för smalt framvalv. Någon som har tips på hur man ser skillnad?

Beskrivning:
Jag har framvalv 3 och de tjocka 3cm paddarna.

Behöver tjockleken på paddarna annars tar sadeln i manken (platsen mellan panelerna).

Hela sadlen vickar fram/bak.. inte från sida till sida alltså.

Breddade paddarna fram och då ligger sadeln mer still men inte helt. Det lyfter sig lite bak.

Sitter fint i den när jag breddar fram, dock blir det väldigt nära manken...

Så vad tycker ni paneler som är tjockare bak eller vidare framvalv?

Jag har specialbeställt bossor som är tjockare bak än fram från Kaupre(så det går att få).
Iom det hoppas jag slippa bakåtlutet och ett vidare järn jhade inte hjälpt då min häst är byggd med bakåtlut.

/T

Kan inte säga att sadeln hamnar i bakåtlut. När jag sitter i den så sitter jag rätt i den om det är breddat fram.

Pratade med Kaupre och de skickar ett bredare framvalv först eftersom det var det som gick snabbast att skicka till mig. Sedan beställde de ett par paneler som är 5cm i bak och 3 cm fram. Så får jag prova vad som passar.

Hur lång tid tog det innan dina specialpaneler kom? Eller har du inte fått dem ännu?

Det är ju super att man får prova så här!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V