Vilken bomlös sadel ska jag välja??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emci
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 94
  • Visningar Visningar 8 828
Sv: Vilken bomlös sadel ska jag välja??

*lånar knapp*

Ingen som har någon erfarenhet av Ansur-sadlarna..? Tycker att de verkar vara väldigt spännande.

Med tanke på att Ansür tagit patent på bomlösa sadlar och nu stämt Flexion för patentbrott skulle jag ALDRIG ens prova en av deras sadlar. (Nu är jag väl partisk för jag älskar min Flexion SBS :love: )
Men att ta patent på bomlösa sadlar (som funnits i olika former i århundrade!) och sen försöka hindra andra från att sälja en sadel som ser helt annorlunda ut och dessutom är uppbyggd på ett helt annat sätt visar ju att man inte tror på sin egen produkt... Är den så bra som de säger har de ju inget att oroa sig för!!!!

sååååå.... har nu mätt min flexion... 51cm fick jag den till... mätte även några "vanliga" sadlar och den bomlösa va ju lite längre, allt beroende på sätesstrlk... största skillnade var på en 17" dressyrsadel och den bomlösa: 7cm... medans den minsta va ca 3-4cm som skiljde... jättesvårt att mäta och jämföra iof när bomarna är olika böjda men men...
har förresten lagt ut bilder på sadeln nu... fler kommer så småningom men här är länken iaf :)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=530270

I dag var jag och kollade på en Barefoot som var til salu... Jag har en Knights Leather Bareback som jag är mycket nöjd med, och jag trodde den var identisk med Barefooten. Den gång ej!!! :eek: Barefooten har et hemskt stigläder-feste, som lager en klump under sadeln! :eek:

Det har inte Knights-sadeln! :D

Jag har provat Freeformen også, och den är väldigt styv och rak, och formar sig INTE til enhver hesterygg! :mad:

Av de bomlösa jag har provat är jag övertygd om att KNIGHTS LEATHER BAREBACK är den bäste!!! :banana:

www.lillhastenistav.se Har du tur kan du finne den på EKO;- til bara 3990,- ! ;)

Ansür har jag sett på nära håll, och jag skulle aldrig rekommendera dem. Sadeln ser ut som en vanlig bomsadel, dvs ganska hård och stabil (vilket väl kan vara bra iofs) i lädret, men undersidan är en helt slät hård läderplatta! Och det kunde väl kanske fungera om man talade om för köparen att man MÅSTE ha en padd med kanal under, men icke! Rekommendationen från försäljaren var att ha en tjock skumgummipad under. Detta kommer helt ovillkorligen att lägga ett GRYMT tryck på hästens tornutskott, och det skulle jag inte utsätta någon levande häst för. Bättre med en bomsadel då!

Att Ansür inte är bra antar jag att man också kan se i den totala frånvaron av folk som har provat den och köpt den... Om man jämför med den stora mängd folk här på buke som har provat i stort sett alla bomlösa varianter...

*knapplån*

är det nån som har nån länk till nån sida med dessa Ansur sadlar?? blev ju nyfiken på hur dom ser ut :)

Efter mycket funderande så har jag nu beställt den nya modellen av Diddi Special, den med Aqua Wash läder. Den är kort, endast 44 cm och ska vara väldigt bra enligt de jag har pratat med! Beställde den ifrån
Equisoft och ska få den om ett par veckor. :banana:
Ska bli så spännande att se hur den är.
Enda kruxet är att jag nu är gravid i nionde månaden :smirk: och har därför lite svårt att testa den direkt! FÅr väl be min man testa den så jag kan få lite av min nyfikenhet stillad iallfall :)

*lånar knapp, och tråd*

Vad är skillnaden mellan Diddi Special och Top Reiter? När man tittar på dem och kollar specifikationerna så ser de väldigt lika ut...

Någon som vet?

Åh, vad spännande. Snälla kan du inte lägga in foton och rapport när du provat den på din häst? :banana:
Jag är så sugen på en likadan, bara ekonomin tillåter så blir det en sån :love: Tog du normala eller stora knästöd? Är lite nyfiken på hur mycket som skiljer och vilket som är att föredra...

Jag lovar att återkomma med bilder och info när jag fått den :) !
På den här nya modellen så ska man inte behöva beställa extra stora knästöd då de redan är rejält stora.
SKillnaden mellan Top Reiter och Diddi ska väl vara (har jag hört) att Diddi har bredare och mer tryckfördelande bossor samt har en bredare kanal under till! Har själv inte provat Top Reitern så jag vet inte om detta stämmer eller ej!

Har beställt nya Diddin jag också. Med det smalare sätet. Skall bli spännande att prova hur stor skillnaden känns, mot vanliga sätet.

skuggi skrev:
Ansür har jag sett på nära håll, och jag skulle aldrig rekommendera dem. Sadeln ser ut som en vanlig bomsadel, dvs ganska hård och stabil (vilket väl kan vara bra iofs) i lädret, men undersidan är en helt slät hård läderplatta! Och det kunde väl kanske fungera om man talade om för köparen att man MÅSTE ha en padd med kanal under, men icke! Rekommendationen från försäljaren var att ha en tjock skumgummipad under. Detta kommer helt ovillkorligen att lägga ett GRYMT tryck på hästens tornutskott, och det skulle jag inte utsätta någon levande häst för. Bättre med en bomsadel då!

Att Ansür inte är bra antar jag att man också kan se i den totala frånvaron av folk som har provat den och köpt den... Om man jämför med den stora mängd folk här på buke som har provat i stort sett alla bomlösa varianter...

Kan man lägga en sånn här pad under? :
329%20bis.jpg

Sedan Top-Reiter gjorde om sin bomlösa är det inte mycket som skiljer den från Diddi Special såvitt jag kunde se. Jag har hört att den ev är lite längre än Diddi, sedan har den större knästöd, men det kan man få på Diddi också om man vill... Läderkvalitet kan inte säga hur de skiljer sig, kändes ganska lika... En stor skillnad är väl att Diddi Special är handgjord och kan specialbeställas precis som man vill ha den...

Tja.... *tveksam* den är nog inte tillräckligt tjock i stoppningen va? Det var länge sedan jag såg en såndär i verkligheten, men jag har för mig att den var ganska tunn? Den trycks ju ihop ganska mycket under sadeln. Kanske om du paddar upp ytterligare där bossorna skulle vara... Bäst är väl isf att köpa ett underlägg från Skito eller Grandeur eller så. Eller sy på fickor på en egen vojlock... Beroende på hur händig man är... ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V