Vilken bomlös sadel ska jag välja??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emci
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 94
  • Visningar Visningar 8 828
Sv: Vilken bomlös sadel ska jag välja??

www.aaah.se
www.enlightenequitation.com
www.stallvra.se
www.equisoft.se

här e några adresser till bomlösa :)
Har själv en sbs flexion och jag kunde inte varit mer nöjd :banana: Den ska man ju få tävla i också.. freeformen får man tävla i för vissa domare medan vissa inte alls är så förtjusta i det har jag hört..
när jag skulle köpa min stod valet mellan diddidynan special och flexionen.. blev flexionen (har ej islänning) eftersom jag fick höra att man inte får tävla dressyr i isis sadlar..men vete sjutton hur det ligger till me det egentligen :p

ett litet tips också :) ta reda på vart sadeln tillverkas och kolla om det går att beställa direkt därifrån istället..finns en del att spara :idea:

När du går in på Torsion kan du väl slå ett öga på min pålle under bilder från våra kunder ;)

strumpan skrev:
När du går in på Torsion kan du väl slå ett öga på min pålle under bilder från våra kunder ;)
Hon ser förvånad ut! Bettlöst och bomfritt, annat än för 4 år sen :)

Är det ingen som har nån adress till nån sida där man kan läsa om Diddidynan och Diddidynnan special samt den där lite smalare sistsen som man kunde specialbeställa? Kollade på Equisoft man där stod inte så mycket om det!

Ingen som tipsar om Top Reitern ser jag.
Är själv på gång att köpa en sån.
Den ligger verkligen kanon på hästen och ingen av oss som rider i min kompis har fått stolsits i den.
Verkligen en toppen sadel.

/

Ann-Sofie

Är det den nya modellen av den bomlösa Top Reitern som du ska köpa eller? Vet du hur den är i jämförelse med Diddidynan?

Ja det är den nya som kom ut på marknaden i höstas.
Min kompis fick hem sin i oktober.
Och nu ska hon sälja den så jag tänkte köpa den av henne om jag bara får sålt en av mina andra sadlar så jag får pengar tilld et.

Den är verkligen super.

Jag använder bara en antislip padd under när jag rider med den men inte ens det ska behövas.
Enligt säljaren.

Tycker inte att Barefooten är ful alls.
Och den är ju billigare än Torsionsadlarna.

Men,smaken är som-baken! :D

mitt förslag är att du ska provrida en FreeForm Bomfri... Den passade iaf min fjording.. å han är ju inte heller så lång över ryggen.. å den är dessutom underbar å rida i.. :)

Hej. Här har du en länk till ett ställe i Danmark som säljer Barefoot sadlar. De har även en liknande bomlös som heter "Karl" från Karlslund.
Barefooten kostar på detta ställe 3250 kr i danska. Lägger du till vad det blir i svenska pengar så blir det ändå billigare än i sverige.
www.naturhesten.dk

Jag köpte min Fitform för något år sedan, sedan min nya kallblodstravare inte kunda ha någon sadel alls. Sadelprovare kollade och vi provade säkert 50 sadlar under 1 års tid. Alla sadlar tryckte på sidora om manken, så hon satte inga muskler där, hon är även lite överbyggd så sadlarna vill gärna åka framåt och trycka extra där fram. Eller så låg dom inte på riktigt (sadlarna hade för mycket svank),var för långa. Så jag bestämde mig för en Fitform. och hör och häpna, efter 2 veckors ridning i den nya sadeln hade hon satt muskler där fram. För att undvika att den åker framåt så har jag satt på en svanskappa. Jag trivs utmärkt med den. Jag använder en pad under för att få tunnel. Fördelen tycker jag är att den är ju som en barbacka pad egentligen, det är ju bara ett framvalv och ett bakvalv som sitter ihop med själva lädersadeln. Det finns ju inget hårt som förbinder fram- med bakvalv. Den är lätt att plocka isär (kardborre) för att rengöra.
Nackdelen är att den är ej godkänd att rida dressyr i (enl TR) och man ska inte hoppa i den (enstaka hinder i skogen odyl. går det utmärkt, men ska man tävla behöver man mera stöd)
Beroende på om man behöver frampommel för hög eller låg manke, så öppnar man bara dragkedjan och byter. Skitenkelt!

Hur lång är SBS Flexion? Den finns ju endast som 18"... Eller har du hittat den i mindra storlekar? Vart i så fall?

Hur lång är Top Reitern? Varför ska du ha en antislip pad under? Glider den fram lätt?

storleken på sätet spelar ingen roll... typ i stil med onesize-fits all ;) ("Sadeln finns i en storlek som motsvara ungefär 18” i en engelsk sadel. Materialet i sitsen gör att den formar sig efter din kropp varför en storlek passar nästan alla ryttare.")
men den finns även i 16" numer om jag inte minns helt fel... på gång var den iallafall när jag beställde min och det var ju ett tag sen...
kommer inte ihåg hur lång sadeln är men kan mäta om det finns intresse, bland de kortaste av de bomlösa har jag för mig :)

Senast ändrad:

Du har mao en 18". Är du snäll och mäter? Även fast det inte spelar någon roll så har min kille en ganska kort rygg, och då blir det antingen täckeskänsla eller skav...

Och jo lite fåfäng är jag :o

japp en 18"har jag... hade 17" på min "vanliga" och har inte märkt att denna skulle vara varken för stor eller för liten :) alldeles perfekt mao...
ska se till att mäta den idag... ska även försöka fjäska me syrran om kamera så bilder kanske dyker upp i en annan tråd här ;)
vacker e den ju inte, men helt klart snyggast av de bomlösa tycker jag och när man sitter på så ser det i princip ut som vilken sadel som helst ;)

Min flexion sbs är 50 cm lång om jag inte minns helt tokigt. D.v.s. riktigt kort för att vara en 18 " sadel.

SBS-flexion får man nog tävla i - den ser ju ut som en engelsk om man inte blåstirrar... Menn den passade inte min mkt breda häst med kort rygg så då är frågan...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23