Vilken bomlös sadel ska jag välja??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emci
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 94
  • Visningar Visningar 8 828
E

emci

Har börjat att fundera över att köpa en bomlös sadel till mina hästar och eftersom jag inte kan så mycket om dessa sadlar tänkte jag be er om råd om vilket märke och modell jag ska kolla efter!
Hästmodellen den ska passa är islandshäst med kort och bred rygg, hästen är dessutom lite överbyggd.
Mina krav på sadeln är att den ska gå att rida ut i, rida gångartsridning samt rida dressyr upp till ca Msv nivå. Vill gärna sitta ganska stabilt i sadeln och vill gärna att sadeln ska vara av en sådan bomlös modell så man slipper ha en extra pad under. Är dock öppen för alla möjliga tips på passande bomlösa sadlar! :)

Sv: Vilken bomlös sadel ska jag välja??

Vill du ha en islandsmodell (troligt med tanke på gångartsridning och dressyr upp i Msv kanske blir tävling?) begränsar det modellvalet en del. Frågan är ju också vad som passar hästen, det är ju inte alla hästar som kan gå med alla modeller bomlöst.

Har du tittat på equisoft.se´s sortiment?

Det behöver inte vara en islandsmodell. Är öppen för alla förslag. :)
Dock får ju inte sadeln vara alltför lång i modellen eftersom hästen har kort rygg!
När jag har fått lite tips och råd på vad för bomlösa sadlar jag ska titta efter så får jag ju sen se vilken av dom som passar mig och min häst bäst!

Jag har själv en Torsion, men den passar inte alla korta hästar, en del har rapporterat skav på länden efter sadeln. Viktfördelningsmässigt är det ju inget bekymmer men som sagt; skav. Till deras modeller har man ju padd till också. Själv har jag en Endurace som är öppningsbar där man faktiskt kan lägga in stoppning i själva sadeln istället.

Har i dagarna beställt en Startrekk Espanola, men har ingen erfarenhet av dessa sadlar. Bossor som går att flytta tilltalar dock. Koppjärn som går att byta.

Barefoot, billighetskopia av Torsion. Imponerade inte i läder och arbete. Såg skabbig ut (provsadeln), kort sagt fulare ju mer den används.

Den bomlösa islandsmodellerna skulle jag ju säga passar mycket bra ofta, Fitform/Torsion/Barefoot är ofta lite långa och kan ge skav/irritation på länden.
Och man sitter ju bra idem, så dressyren ska väl funka.. men man får väl inte tävla dressyr i någon bomlös ännu, såvitt jag vet. Skulle vara att Freeformen ev skulle kunna vara godkänd, men vill du tävla dressyr så skulle jag råda dig att kolla upp detta noga innan du väljer sadel.

Har en Barefoot som jag är nöjd med :o , visst är det en billigare variant av bomlös, men än sålänge så fungerar den bra! :)
Har den till både en islänning och Tinker.
Men har man pengar och kan lägga 10.000 på en sadel så finns det så många bomlösa sadlar att välja mellan...ska själv skaffa en Star Trekk när jag fått in pengarna.

Jag har länge varit sugen på en Diddidyna special, tycker man sitter rel. stadigt i den med rejäla benstöd, men ändå tvekat då den varit så bred att rida i på bred häst. Har fått ont i höftlederna. Läste dock någonstans att man tydligen kan beställa ett annorlunda säte så den upplevs smalare att rida i. Men som vanligt vill jag gärna själv se/provrida innan jag köper och har inte hittat någon med det sätet att kika på.

Köper jag en bomlös sadel, vill inte jag heller behöva padda under. Dessutom tycker inte jag att en sadel egentligen är bomlös om den har något som begränsar vidden vid manken som koppjärn eller pommel, där man måste ta hänsyn till bomvidden.

Har också kollat lite på Diddidynan. Vad är det för skillnad på Diddidynan och Diddidynan Special? Vad kostar det att få en sån där smalare sits till den sadeln.
Har precis som Moniq reagerat på at de verkar vara väldigt breda över sätet särskilt sen om de ligger på en bred häst så då är det ju vädligt bra om man kan få en smalare sits så man lättare kan sitta om hästen!

Jag har en fitform, som funkar bra på min islandshäst. Han är bred och lite överbyggd. Dock har han ganska lång rygg, så den sadeln kanske upplevs som lite väl lång på din häst...
Jag är ruskigt nyfiken på Diddi special och skulle hemskt gärna vilja titta/känna på den och ännu hellre provrida den. Det hade varit skönt att hitta en passande bomlös som man inte behöver padda under. :)
Nå'n som vet om man kan låna hem en sådan på prov?

Oops, jag missade att du ville tävla dressyr, då kan du glömma fitformen iaf. Den nyare freeform däremot tror jag är godkänd (ser ut som en engelsk sadel). Hur det är med diddidynan vet jag inte, men den ser ju mer ut som en engelsk sadel är fitformen iaf.

Jag tycker den vanliga diddidnan ger rätt mycket stolsits :p Skulle nog rekommendera en Flexion Sbs istället, den är ju godkänd för tävling och finns i ponnymodell fast då får man inte ha för lång rumpa förstås :crazy: dessutom sitter du stadigt, får bra position och slipper padda. Se till att testa en först bara så den passar på hästen (ska passa breda ryggar).

Jag har en barefoot och den funkar super till alla mina pållar och jag har en isis oxå...Han får inget skav av den. Jag kan inte hålla med om att den ser skabbig ut alls... Lika fin som nån annan lädersadel!!

Freeformen har en tendens att åka fram om pållen har låg eller dåligt markerad manke...

Jag har provridit freeformen på min häst (som inte har mycket manke att skryta med...), men tyckte inte att den gled fram så det stör direkt. Nu skulle jag behövt ett lite smalare koppjärn än det som följde med sadeln, så det är möjligt att den låg mer still eftersom den nästan låg platt på manken.
Du vet ingen som lånar ut diddidynor på prov? Är väldigt sugen på att prova en - vill slippa använda specialpadd hela tiden...

Hmmm ingen aning vart man ens hittar diddidynor...

Jag har en diddi special. Har för mig att specialen är en lite mer utvecklad variant av diddidynan med bredare bossor eller nåt men är osäker. Jag fick också stolsits i början men sen har man ju blivit lite hjulbent så nu sitter jag bra. :angel: Jag tror man blir stretchad allt eftersom man rider i den. Jag älskar den sadeln i alla fall och pållan verkar trivas. :banana:

Är det nån som har lite hemside adresser där man kan kolla på de olika bomlösa sadlarna och se priser mm?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V