Vilken bil?

aprilmaj

Trådstartare
Jag ska köpa en annan bil, en kombi. Bor på landet och åker en del grusvägar. Kör därutöver till och från jobbet, totalt ca åtta mil/dag på kurviga och backiga vägar. Behöver en stadig bil som klarar halka, men som inte känns tung och svårmanövrerad.

Har läst att flera lovordar Skoda Superb. Fördelar jämfört med t ex VW Passat? Har också kollat på någon BMW-modell och även en Toyota. Har Skodan så mycket högre skatt än de andra och varför i så fall?

Vill du åka tyst och bekvämt? soppa-snålt? 4-hjulsdrivet? spelar årsmodell roll?
P.s jag skulle inte köpa en skoda... ;)
Ja du, det är klart att det är bra om det är tyst och bekvämt, men jag har mest åkt billigare bilar så jag vet inte om jag kan avgöra vad som är tyst och bekvämt :)

Gärna soppasnålt, men då gissar jag att det blir så dåligt med hästkrafter. Och jag vill kunna accelerera snabbt för att kunna köra om smidigt på de här kurviga vägarna. Det är viktigare än soppasnålt faktiskt.

4-hjulsdrivet har jag aldrig haft, så det kan jag inte uttala mig om :o :D

Årsmodell vet jag inte heller!

Alltså: Jag vet inte så mycket om bilar :up:

Ja du, det är klart att det är bra om det är tyst och bekvämt, men jag har mest åkt billigare bilar så jag vet inte om jag kan avgöra vad som är tyst och bekvämt :)

Gärna soppasnålt, men då gissar jag att det blir så dåligt med hästkrafter. Och jag vill kunna accelerera snabbt för att kunna köra om smidigt på de här kurviga vägarna. Det är viktigare än soppasnålt faktiskt.

4-hjulsdrivet har jag aldrig haft, så det kan jag inte uttala mig om :o :D

Årsmodell vet jag inte heller!

Alltså: Jag vet inte så mycket om bilar :up:
Jag har inte en kombi men väl en femdörrars. Dvs inte en sedan.
Det är en Peugeot 308, 2010 års modell, diesel. Den är pigg som attans och drar i blandad körning ca en halvliter.

jag tycker den är lite liten men den är inte någon minibil precis och med drag så jag kan koppla på vad jag behöver bakom (eftersom jag har E-kort)

Jag har inte en kombi men väl en femdörrars. Dvs inte en sedan.
Det är en Peugeot 308, 2010 års modell, diesel. Den är pigg som attans och drar i blandad körning ca en halvliter.

jag tycker den är lite liten men den är inte någon minibil precis och med drag så jag kan koppla på vad jag behöver bakom (eftersom jag har E-kort)
Jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter av franska bilar: De går sönder stup i kvarten. Hur länge har du haft din? Ligger den stadigt på vägen när det är halt och kurvigt? Hur är det med rosten?

Det där med rosttålighet måste jag nog lägga till på min kravlista, för jag tvättar nästan aldrig bilen...

Alltså jag :love: BMW... soppasnålt & skattesnålt dvs en bra motor med ax i :angel:, mycket bekväma och tysta, finns 4-hjulsdrivet om man vill ha det, bra dragbilar, stadiga på vägen, har allt det braiga! - MEN är dyra i inköp...

Mor köpte en skoda... en ganska ny - det hjälpte inte - den är trött, lessen och bullrig :crazy:.

Passat alltrack är ganska kul men har häftig soppaförbrukning.
Bilmärket i vw-koncernen är väl Audi som är något att ha ;).

Toyota uttalar jag mig inte om eftersom vi inte kan köpa en sån - deras stolar går inte att ställa in till både mig (halvkorta ben) och mannen (lååååånga ben) :meh:. Så dom har vi strukit ur "möjlig-nästa-bil listan" :p.

BMW 320 d Touring E91, årsmodell 2010. 8000 mil. Diesel. 150 000 kr.

Är det en vettig bil? (Vet inte hur jag minskar texten...)

Alltså jag :love: BMW... soppasnålt & skattesnålt dvs en bra motor med ax i :angel:, mycket bekväma och tysta, finns 4-hjulsdrivet om man vill ha det, bra dragbilar, stadiga på vägen, har allt det braiga! - MEN är dyra i inköp...

Mor köpte en skoda... en ganska ny - det hjälpte inte - den är trött, lessen och bullrig :crazy:.

Passat alltrack är ganska kul men har häftig soppaförbrukning.
Bilmärket i vw-koncernen är väl Audi som är något att ha ;).

Toyota uttalar jag mig inte om eftersom vi inte kan köpa en sån - deras stolar går inte att ställa in till både mig (halvkorta ben) och mannen (lååååånga ben) :meh:. Så dom har vi strukit ur "möjlig-nästa-bil listan" :p.
Är BMW billiga att äga? Förutom inköpskostnaden då? Service, reparation, bildelar osv?

Jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter av franska bilar: De går sönder stup i kvarten. Hur länge har du haft din? Ligger den stadigt på vägen när det är halt och kurvigt? Hur är det med rosten?

Det där med rosttålighet måste jag nog lägga till på min kravlista, för jag tvättar nästan aldrig bilen...
Alltså - de blev ett panikköp när min älskade Sonata avled och det skulle kosta 50 papp att fixa den. Jag fick lov att köpa bil på en timme....

Jag har grava fördomar mot franskt. Men den här är helt OK. framförallt är den väldigt OK att köra. Väghållningen är riktigt bra, vilket är ett absolut krav för mig. Och de hände saker när jag trycker på gasen. Det ska vara njutbart att köra! Drar jag upp den i runt 170-180 ( :o ) ligger den fortfarande stadigt på vägen. Någon rost har jag inte sett till alls på de nära två år jag ägt den.

Bekanten har en Citroën C5 kombi men den är ett slagskepp och man har liksom ingen känsla av vägen. Det är som att köra en klump. Men den är bränslesnål och den rostar lite grann när den blir äldre.

Just rosten har blivit bättre på nyare bilar. De behöver bli gamla för att börja rosta. Min koeranska Sonata var en 05 och det fanns någon enstaka pyttebubbla i lacken, undanskymt på bakluckan och vid ett hjulhus.

Beroende på skick och utrustning för det priset, men annars JA :up:
Skicket kan jag inte avgöra. Den seeeer fin ut (fast fel färg).
Det här står om utrustningen:
ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem

Antispinn, CD-stereo BMW Professional, Infällbar Dragkrok, Elhissar fram och bak

Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, LM-fälgar 17"

Motorvärmare + kupéfläkt, Multifunktionsratt, Parkeringssensorer Bak

Rails, Regnsensor, Servostyrning, Sidoairbag , Sportstolar, Stolvärme fram

Yttertemperaturmätare, Dimljus, Aut avbländbar backspegel, Start & Stopfunktion

Xenonljus

Jag ska köpa en annan bil, en kombi. Bor på landet och åker en del grusvägar. Kör därutöver till och från jobbet, totalt ca åtta mil/dag på kurviga och backiga vägar. Behöver en stadig bil som klarar halka, men som inte känns tung och svårmanövrerad.

Har läst att flera lovordar Skoda Superb. Fördelar jämfört med t ex VW Passat? Har också kollat på någon BMW-modell och även en Toyota. Har Skodan så mycket högre skatt än de andra och varför i så fall?

Vad kan du betala för bilen vid köp?
Om du kollar på biluppgifter.se så går det att se vad bilarna kostar i skatt, det är olika från bil till bil och beror på avgasutsläppen osv. Gamla dieselbilar verkar vara otroligt dyra i skatt jämfört med lika gamla bensinbilar. Varför det är så kan någon mer kunnig få svara på, men har du tex sett en gammal diesel som kostar 6000kr i skatt (hittar på hejvilt nu) så kan samma bilmodell i samma skick osv kosta 2000kr i skatt om den är bensindriven. Så har det varit på många bilar som jag själv kollat på.

Då Ska du intr välja Subaru, japanskt överlag saknar rostskydd, dvs inte Toyota heller. Svenskt eller tyskt skulle jag satsa på! Bwm, Volvo, passat, audi, nyare Skoda. BMW diesel är snåla, pigga och ligger bra efter vägen, bra kvalitetskänsla!

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka