En nyfiken fråga angående det är med att "stå still" som belöning, dvs att helt släppa trycket.
Jag använder det vid INLÄRNING ganska ofta, för att signalera (och i rätt stund etc) att ja, DÄR, SÅ ville jag, där var bra, duktig häst. Sålång är jag med, MEN när jag gör det i det där läget så iom att jag slutar ge signaler och tar bort allt tryck så avbryter jag ju i princip (vilket är meningen, hästen förstod och gjorde rätt, det räcker så). Sen provar vi igen och fungerar det då med så berömmer jag och avbryter där. tre "lyckade" gånger i följd och vi är klar för dagen. Fungerar kanon.
MEN, sen har vi ju det här med när jag vill berömma en lite äldre/mer erfarenhäst att "DÄR jobbar du bra, FORTSÄTT så". Om jag då bara står still så slutar hästen jobba och det var inte min mening. SÅ när jag vill de ska fortsätta så berömemr jag med rösten, men "står inte still".
T ex vid longering, jag har en ung häst som håller på att lära sig att fatta galopp för röstkommando. Jag säger galopp, unghästen galopperar. Jag säger omedelbart braaa och blir passiv (står still, slutar ge signaler) och hästen saktar av, gör halt och väntar på ny signal. Precis det jag vill. Sen gör vi om det.
Men om det är en äldre häst jag longerar, som jag vill ska samla upp sin galopp t ex, och den ligger i en bra galopp, och jobbar rätt och jag vill uppmuntra den för att den tar i och jobbar ordentligt, men jag vill inte avbryta där, utan att den ska FORTSÄTTA jobba på, då använder jag "rätt så" utan att sluta ge de signaler jag gör (som i just det specifika fallet inte är mer än understödjande. Orkar inte förklara hela mitt kroppspråk, men det är skillnad mot när jag står still. STår jag still med sänkt huvud och sänkt spö/arm så har jag slutat be hästen och den ska (och gör) avsaktning ner till skritt och sedan halt på spåret och väntar. Om jag däremot är nöjd med hur hästen rullar på i galopp så har jag blicken på hästen, linhanden i normalnivå och spöet/armen i en neutral men INTE PASSIV ställning)
Så, hur gör ni som berömmer med att "stå still" när ni vill berömma "under gång" men utan att hästen avbryter det den gör?