Vilken bakjäst?

Sv: Vilken bakjäst?

då blir det nog väl med 1 kvarts pkt. till shettisen och kanske 1/2 pkt till D-ponnyn ? hon har definitivt haft en tarmstörning då det va kortison kurer som utlöste fånget (mot bronkit) i våras, hon har ätit foder jäst sedan fånget upptäcktes (lindrig roteration) på röntgen, annars bara en ytte pytte liten rörelsestörning som inte ens vet. trodde va fång :crazy:

Jag är för osäker på doseringen för att vilja svara dig. Jag vet att när jag först läste om att man kunde ge dem bakjäst så var det här på forumet. Jag minns att mängden som föreslogs var ca 10 g men kommer inte ihåg om det gällde olika stora hästar. Jag har därför gett mina ett kvarts paket eftersom det är lättast att dela dem så. Egentligen spelar det kanske inte så stor roll men det är också en gissning.

Jag tror att den studien jag läst visar på resultat vid 10 g j.sacc
per dag och jag tror studien utfördes på stora hästar. Sedan är det nog många som ger mer varje dag...

jag har oxå bara läst om det här på forumet, och då att det skulle ha bättre verkan än foderjästen. men med tanke på vad du ger och vad Lisa89 skrev så borde ju den större ponnyn (stor och grov, väger nästan 500 kg utan att vara överviktig) kunna få iaf. knappt ett halvt pkt ? foderjästen har hon skullat ha himla mkt. av :crazy:

tack för dina svar :)

Ett halvt paket om dagen kan du gott ge. :) Foderrådgivaren ja snackade med sa att det spelar ingen roll hur mycket man ger egentligen, bara att det tar längre tid att se resultat om man ger lite.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka