Vilken B-kortslastbil?

Långnos

Trådstartare
Vilken B- kortslastbil upplever ni som rymligast både i takhöjd/bredd/längd? Alternativt ni som kör diagonallastad Fautras Oblic, får stora hästar plats?

Har 2 långbenta 175+ hästar som bör rymmas.
Kör idag extra brett/högt BOJ släp men upplever även det lite "kort" på längden.

Vilken B- kortslastbil upplever ni som rymligast både i takhöjd/bredd/längd? Alternativt ni som kör diagonallastad Fautras Oblic, får stora hästar plats?

Har 2 långbenta 175+ hästar som bör rymmas.
Kör idag extra brett/högt BOJ släp men upplever även det lite "kort" på längden.

Finns det ens någon B-kortsbil som får lasta båda dina hästar? Eller kör du bara en åt gången?

Finns det ens någon B-kortsbil som får lasta båda dina hästar? Eller kör du bara en åt gången?
Bara en åt gången. Den ena måste åka själv. De är ädla sporthästar som inte väger så mycket trots sin höjd. Vissa som ex strömsholmsbilen har rätt hög lastvikt har jag för mig. Runt 1200-1300 kg vilket gör att båda skulle kunna åka, även fast det inte är aktuellt.

Har åkt med min 175 häst, kort rygg men lång hals(155 i täcken), i en gammal strömsholmsbil, theault light-eo och UME. Upplever att Ume är rymligast för honom, samt trevligast rent hanteringsmässigt, man kan öppna o stänga en dörr framför hästen och måste inte springa runt om, Theaulten är jobbig med sitt hösegel när man ska greja och den gamla strömsholmsbilen tycker jag är trång då man måste böja ut hästens huvud för att kunna lasta ur framdelen först.

Har åkt med min 175 häst, kort rygg men lång hals(155 i täcken), i en gammal strömsholmsbil, theault light-eo och UME. Upplever att Ume är rymligast för honom, samt trevligast rent hanteringsmässigt, man kan öppna o stänga en dörr framför hästen och måste inte springa runt om, Theaulten är jobbig med sitt hösegel när man ska greja och den gamla strömsholmsbilen tycker jag är trång då man måste böja ut hästens huvud för att kunna lasta ur framdelen först.
Tack för utvärderingarna:bow:

Mig veterligen är de flesta lastbilar 2 m, alltså på längden i hästdelen. Sedan kan vissa av olika anledningar upplevas som större eller mindre men själva måttet är oftast 2 m.

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 892
Senast: HannaZ
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: skogaliten
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025